2013-09-16, 14:35
Medlem
Stressoraklets avatar
Jag bor i en funkislägenhet från 50-talet med fin originalparkett i vardagsrum men med ruskigt trist kräksbeige linoleummatta i övriga rum som jag skulle vilja göra något åt.

Min ekonomi är ganska ansträngd i dagsläget och jag har dessvärre inte råd att lägga nya fina golv i lägenheten hur mycket jag än skulle vilja. Funderade ett tag på att bara lägga in en ny, fräsch linoleummatta över den gamla men kom på att ett förhållandevis billigt alternativ skulle vara att köpa golvfärg och måla direkt på golvet.

Jag konsulterade lite snabbt i förbifarten en yrkesmålare jag sprang in i vad han trodde om den idén. Han mest rynkade på näsan och trodde inte det skulle hålla sig något vidare då linoleum enligt honom är ett "oljigt" material som färg fäster dåligt på -- stämmer det och går det att komma runt på något sätt? Vet att min pappa vid något tillfälle hade ett vitmålat golv med linoleum under och har för mig att det faktiskt sprack på sina ställen o blottade ytan under. Farsan är dock väldigt vårdslös med sitt bohag så kan tänka mig att jag skulle kunna sköta det lite bättre.

Någon som testat detta? Dålig idé eller kan det funka?
Citera
2013-09-16, 14:50
Medlem
Bongomans avatar
På ett linoleumgolv ligger säkert åravis av polish. Det måste bort i första skedet. Det tråkiga är att sedan luktar golvet skunk för det är polishen som håller ihop golvet och förseglar bort den äckliga lukten. Sedan kan man säkert måla om man har rätt sorts färg. Golvet suger ju åt sig polishen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in