2013-09-16, 14:08
Medlem
Hej, finns det några risker om jag stänger av windows brandvägg? jag spelar lol och har haft problem med svåra lag t.ex. 5sec delay från att jag trycker tills att nått händer, allting fryser, blir disconnected mm...
Så jag kontaktade supporten och har gjort allt som dom skrev att jag skulle men det blev ingen skillnad sista lösningen dom kom på var att stänga av windows firewall och windows defender så jag provade med de och nu funkar allt hur bra som helst. Så jag undrar vilka risker jag utsätter datorn för om jag inaktiverar windows firewall och windows defender?
Citera
2013-09-16, 14:24
Medlem
Om du bara har det avstängt medans du spelar och dessutom sitter bakom en modern router med wpa2 aktiverat så är riskerna små .
Givetvis beroende på dina omständigheter men generellt sett så är det så .

Men du kan ju prova med att byta brandvägg respektive antivirus till något betydligt lättare , defender framför allt är känt för att kunna skapa de problem du beskriver .

Det ska vara ett AV som har koll på att inga konstigheter händer på datorn så att du därmed ändå har ett visst skydd på densamma medans BV`n eventuellt är avslagen .

Den typen av skydd ska man alltid ha på en dator vare sig det är som ett AV eller fristående sådant .
Senast redigerad av pchb 2013-09-16 kl. 14:36.
Citera
2013-09-16, 14:33
Medlem
Mongopixels avatar
Det är absolut ingen fara såvida du inte hänger runt på superskumma hemsidor och ger dig in på deepwebb m.m.

Spela och ha roligt
Citera
2013-09-16, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pchb
Om du bara har det avstängt medans du spelar och dessutom sitter bakom en modern router med wpa2 aktiverat så är riskerna små .
Givetvis beroende på dina omständigheter men generellt sett så är det så .

Men du kan ju prova med att byta brandvägg respektive antivirus till något betydligt lättare , defender framför allt är känt för att skapa de problem du beskriver .

Det ska vara ett AV som har koll på att inga konstigheter händer på datorn så att du därmed ändå har ett visst skydd på densamma medans BV`n eventuellt är avslagen .

Okej, tack. Vi fick nyss ett nytt modem från telia och jag e inkopplad med en internett kabel och e skyddad med wpa2 tror jag iaf. har Microsoft Security Essentials som AV och kör automatiska virussökningar varje dag, men om jag glömmer att slå på BV'n igen när jag gör nått annat än spelar finns det några större risker då? jag e inte så kunnig när det gäller windows "original skydds program" därav frågar ja hellre en fråga för mycket än att få nått skit i datorn pga min okunnighet.
Citera
2013-09-16, 14:50
Medlem
Nej det är inte hela världen om man inte har Bv`n påslagen förutsatt att man har wpa2 trots vad media och annat vill få oss vanligt folk i vanliga förutsättningar att tro .

Skit kommer nästan uteslutande in i datorn genom nedladdningar av olika slag .
En Bv har man i dagens läge nästan enbart för att kontrollera utgående trafik .

Det som är viktigare oftast därmed är ett bra Av med de skyddsegenskaper jag tidigare nämnde för det är utan de som det blir trassel med datorn .

Fäst en minnesanteckning med hjälp av "fästisar" på skrivbordet så glömmer du inte bort !
Senast redigerad av pchb 2013-09-16 kl. 14:55.
Citera
2013-09-16, 14:54
Medlem
Okej, tack för svaren
Citera
2013-09-16, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terry95
Okej, tack för svaren

Visst visst , men skaffa ett bättre Av för defender är helt enkelt ren skit !
Citera
2013-09-17, 14:16
Medlem
Citat:
Visst visst , men skaffa ett bättre Av för defender är helt enkelt ren skit !
Jag använder inte defender jag använder WSE (Windows Security Essentials) och än så länge så funkar det finfint
Citera
2013-09-17, 14:39
Medlem
Citat:
Jag använder inte defender jag använder WSE (Windows Security Essentials) och än så länge så funkar det finfint

Du skrev Defender i ditt första inlägg !

Med ett "lättare" Av än Microsoft`s så behöver du sannolikt inte stänga av ditt Av medans du gejmar.

Du kan ju titta efter här hur det klarar sig i ett av många test med i stort sätt samma resultat , en del ännu sämre än detta http://www.av-comparatives.org/wp-co..._201303_en.pdf

Hur vet du att det fungerar finfint ?
Citera
2013-09-23, 14:04
Medlem
Citat:
Du skrev Defender i ditt första inlägg !

Med ett "lättare" Av än Microsoft`s så behöver du sannolikt inte stänga av ditt Av medans du gejmar.

Du kan ju titta efter här hur det klarar sig i ett av många test med i stort sätt samma resultat , en del ännu sämre än detta http://www.av-comparatives.org/wp-co..._201303_en.pdf

Hur vet du att det fungerar finfint ?
Du missförstod nog mig, jag har kvar windows defender och windows firewall på datorn sen jag installerade windows och jag vet fortfarande inte riktigt vad defender e för nått annat än ett typ av "säkerhetsprogram". Men jag laddade ner och använder MSE som AV nästan direkt efter att installationen av windows var klar. Nu när du nämner det så vet jag faktiskt inte om de gör de men hittills så har jag inte fått speciellt många virus och sen så gör jag sökningar 1-3 gånger i veckan med Malwarebytes Anti-Malware och det har inte heller hittat något som verkar vara skadligt.
Citera
2013-09-23, 14:30
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
WPA/WPA2 används för åtkomstkontroll och kryptering av WLAN. Det har ingenting med brandväggen att göra.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Brandv%C3%A4gg
http://sv.wikipedia.org/wiki/WPA
Citera
2013-09-23, 14:37
Medlem
Citat:
Du missförstod nog mig, jag har kvar windows defender och windows firewall på datorn sen jag installerade windows och jag vet fortfarande inte riktigt vad defender e för nått annat än ett typ av "säkerhetsprogram". Men jag laddade ner och använder MSE som AV nästan direkt efter att installationen av windows var klar. Nu när du nämner det så vet jag faktiskt inte om de gör de men hittills så har jag inte fått speciellt många virus och sen så gör jag sökningar 1-3 gånger i veckan med Malwarebytes Anti-Malware och det har inte heller hittat något som verkar vara skadligt.

Tanken med ett Av är ju såklart att man inte ska få något virus alls och om du kollade in testet i länken i mitt tidigare inlägg så ser du där att MSE är riktigt uselt och att t.e.x Bitdefender free Av är 100% igt , dessutom väldigt lättkört på datorn .

Det fiffiga med det är bland annat det att det har viss koll på vad de program man har installerat på datorn sysslar med så att de inte gör nåt de inte ska t.e.x spionerar och samlar info som de skickar iväg . Kan ju vara bra om man har känslig info på datorn för då vill man ju ha den kollen på sin dator HELA tiden , och som jag tidigare sa så är det lättkört så man kan ha det på även när man spelar (troligen) .

Då har man ju åtminstone "basic" skydd kvar på datorn om det är så att man har stängt av Bv`n .
Senast redigerad av pchb 2013-09-23 kl. 15:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in