2005-06-29, 12:20
Medlem
miklons avatar
Eftersom jag håller på att leta jobb och räknar med att få pendla så funderar jag över det där med avdrag för resor till jobbet. Jag läste på Skatteverkets hemsida att man får göra avdrag för bilresa om man har mer än 5 km till jobbet och sparar mer än sammanlagt två timmar per dag på att åka bil.

Hur räknar Skatteverket ut hur mycket tid man sparar? Jag bor en bit utanför närmaste stad, ska jag åka kollektivt till en annan stad får jag först åka buss, sedan tåg/buss och sedan möjligen buss igen (det beror ju på vart jobbet ligger). Om det är en stad som ligger inom 5-10 mil så bör jag kunna spara en timme åt varje håll iom att bussarna härifrån inte går så jättebra ihop med tågen.

Men kan Skatteverket kräva att man åker bil till tågstationen och sedan tåg/buss därifrån om det går att komma under två timmars insparad tid på det viset? Eller hur fungerar det där, hur ska man redovisa hur mycket tid man sparar?
Citera
2005-06-29, 12:44
Medlem
Flinta82s avatar
Jag har cirka 2,4 mil till jobbet och det tar cirka 70 minuter med buss och 30 minuter med bil, men jag har fått igenom dom avdragen i alla fall.

Jag skrev ju givetvis att det tar 90 minuter med buss enkel resa och 25 minuter med bil enkel resa.
Citera
2005-06-29, 13:20
Medlem
Jag tror du får redogöra för hur du skulle ha åkt om du åkt komunalt, nar resan börjar och slutar, vilka bussar m.m du skule ha tagit, när du börjar respektive slutar jobbet. sedan får du redoogöra hur långt det blir bilvägen i km och tid och sedan så ser väl dom om du tjänar in de 2 timmarna i restid per dag.
Citera
2005-06-29, 15:24
Medlem
Flinta82s avatar
För mig räckte det med att skriva;

Restid buss enkel resa från dörr till dörr: 90 minuter

Restid bil enkel resa från dörr till dörr : 25 minuter.

Gör det inte mer invecklat än vad det är. Jag tror dom har tabeller som dom kollar i. Har du dessutom lyckats med ditt avdrag ett år är det betydligt mindre risk att dom granskar det längre fram. Skulle ju vara som att skjuta sig själv i foten, dom kan ju inte godkänna det en gång men inte en annan.
Citera
2005-06-29, 15:47
Medlem
subcomandantes avatar
Precis, man ska inte göra det för svårt för sig. De på skatteverket är vanliga människor och går med på avdragen så länge du inte drar en hiskligt stor summa eller på något annat sätt gör dem misstänksamma.

Här kommer iaf den aktuella biten om avdraget:

Citat:
Bil till och från arbetet

Krav för avdrag:

-Avståndet till arbetet ska vara minst 5 kilometer från bostaden, och du ska tjäna minst två timmar per arbetsdag på att ta bilen i stället för att åka med allmänna kommunikationsmedel.

-Att bilen används minst 160 dagar och körs minst 300 mil per år i tjänsten, oavsett avstånd och tidsvinst. Om bilen används mindre än 160 dagar men minst 60 dagar och körs minst 300 mil per år i tjänsten, medges avdrag för de dagar som bilen används i tjänsten.

Avdrag medges för:

-16 kronor per mil, men endast med den kostnad som överstiger 7 000 kronor.
Avdrag för bro- färje- eller vägavgift medges förutom de 16 kronorna per mil.

-För den som har bilförmån medges avdrag med 6 kronor per mil om
drivmedlet är dieselolja och för annat drivmedel (t.ex. bensin) 9 kronor per mil.

-För den som även har förmån av fritt eller delvis fritt drivmedel gäller samma belopp, dvs. 6 kronor respektive 9 kronor.

-Bilresor för handikappade m.fl. se Handikapp - resor till arbetet.

Inget avdrag medges för:

-Hemresa vid lunchrast eller middagsmål vid t.ex. övertidsarbete.
-Resor till och från sommarstuga (dvs. inte ordinarie bostad) om kostnaderna pga. detta ökar.
Citera
2005-06-29, 19:35
Medlem
ress avatar
Har dragit av 2 gånger har 2,5mil enkel resa.. och jag har då aldrig redovisat hur lång tid det tar!!!

Har bussförbindelse ganska nära mig som går nästan ända fram till jobbet, men busstiderna passar inte mina arbetstider.

Avdraget har gått igenom dom 2 gånger jag gjort avdrag för resor till jobbet.
Har endast räknat ut hur många mil jag kört under året och räknat fram beloppet och minskat det med 7000 och fyllt i rutan!!

Inga problem
Citera
2005-06-30, 09:29
Medlem
...

Förra året var dom på mig och frågade om jag inte kunde åka kollektivt i stället..

Jag hävdade varierande arbetstider så det blir svårt med bussen...

funkade kanon..

drog av rätt mycket den gången.. 15 mil enkel resa till jobbet.. ;-)
Citera
2005-06-30, 17:27
Medlem
ress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeeJay
Förra året var dom på mig och frågade om jag inte kunde åka kollektivt i stället..

Jag hävdade varierande arbetstider så det blir svårt med bussen...

funkade kanon..

drog av rätt mycket den gången.. 15 mil enkel resa till jobbet.. ;-)

Jisses! Får man fråga hur mkt du fick tillbaka på skatten den gången
Citera
2005-06-30, 17:58
Medlem
whiskeyportions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Eftersom jag håller på att leta jobb och räknar med att få pendla så funderar jag över det där med avdrag för resor till jobbet. Jag läste på Skatteverkets hemsida att man får göra avdrag för bilresa om man har mer än 5 km till jobbet och sparar mer än sammanlagt två timmar per dag på att åka bil.

Hur räknar Skatteverket ut hur mycket tid man sparar? Jag bor en bit utanför närmaste stad, ska jag åka kollektivt till en annan stad får jag först åka buss, sedan tåg/buss och sedan möjligen buss igen (det beror ju på vart jobbet ligger). Om det är en stad som ligger inom 5-10 mil så bör jag kunna spara en timme åt varje håll iom att bussarna härifrån inte går så jättebra ihop med tågen.

Men kan Skatteverket kräva att man åker bil till tågstationen och sedan tåg/buss därifrån om det går att komma under två timmars insparad tid på det viset? Eller hur fungerar det där, hur ska man redovisa hur mycket tid man sparar?

Har du bara 5km till jobbet blir det svårt att komma upp i de 7000kr som du alltid får stå för själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in