• 1
  • 2
2005-06-29, 10:28
Medlem
Lazermannens avatar
Tjena!

Fått sommarjobb som mentalskötare..hittat överbliven medicinpåse med risperdal, haldol, propavan, oxascand och nitromex m.m Ska tydligen va lugnande? Nån som prövat propavan ? Är det värt at testa? Har det nån effekt på friska personer också?
Citera
2005-06-29, 10:41
Medlem
Bara sömnig/dåsig, inget annat
Citera
2005-06-29, 10:43
Medlem
Stolpillers avatar
När det gäller propavan så kan jag bara säga att det inte funkar på mej, jag blir rastlös och får "spring i benen" på dom. Haldol har jag provat och den gav biverkningar som kramper så att käken drogs ur led, inte kul kan jag meddela. Oxascand är samma som Sobril (Benzo). Nitromex är hjärtmedicin (nitroglycerin).
Citera
2005-06-29, 10:44
Medlem
Wayne W. Dyers avatar
propavan är sömntabletter. man sover gott och tungt på dem, men man får inget rus. däremot kryper det i hela kroppen när de börjar verka. och risken är stor att man dagen efter man tagit dem känner sig lite bakis.
Citera
2005-06-29, 10:53
Medlem
DxMs avatar
Det enda roliga där är oxascanden, resten kan du ta och kasta eftersom det är neuroleptika och funkar bara på folk som lider av psykoser och sånt.

Oxascand är fint, det blir man skön och flummig på.

Och jag glömde, propavan är sömntablett men du blir inget skoj plus att den är blodtryckssänkande så äter du för många spyr du som en gris.
Citera
2005-06-29, 11:37
Medlem
Porrpojkes avatar
Propavan är en insomningstablett, ätit såna i 4 år nu...funkar till sömn...

Risperdal är mot psykos, käkat sån i 2 år, ingen aggresivitet alls längre, o ingen sexlust

EDIT: Är det lyckat o ha Lazermannen som mentalskötare
Citera
2005-06-29, 12:03
Medlem
DxMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porrpojke
Propavan är en insomningstablett, ätit såna i 4 år nu...funkar till sömn...

Risperdal är mot psykos, käkat sån i 2 år, ingen aggresivitet alls längre, o ingen sexlust

EDIT: Är det lyckat o ha Lazermannen som mentalskötare

Propavan är ingen insomningstablett, utan för att när du somnat ska du fortsätta och sova.
Därför väldigt vanligt att man kombinerar propavan med typ någon insomningstablett som Imovane eller Stilnoct.
Citera
2005-06-29, 12:07
Medlem
Porrpojkes avatar
från fass:Propavan har en uttalad centralt dämpande och lugnande effekt. Propavan är inte beroendeframkallande, Propavan används som sömnmedel vid olika former av sömnrubbningar, främst hos äldre.

Lugnande effekt för mig=insomning...
Citera
2005-06-29, 12:10
Medlem
hundens avatar
Propavan är en insomningstablett!
Citera
2005-06-29, 12:14
Medlem
Mjölks avatar
Propavan är väl mer en sovalängeutanattvakna tablett, men vissa kan få hjälp med att somna på dom eftersom dom har en allmän lugnande effekt (funkar på många, jag är inte en av dom).
Jag skulle ta dom en till två timmar innan jag gick och la mig, fick bara spring och krypningar i benen, mkt obehagligt!
Då är Stilnoct eller ngn benso mkt bättre i sömntablettssyfte. Men fördelen är ju att Propavan inte är beroendeframkallande, men jag tror inte man kan få ngt direkt "rus" av dom. Om man nu inte tycker om att känna hur det kryper i benen och får ett rus av att känna sig allmänt seg, inte alls skönt seg utan bara jobbigt seg.

/Maria
Citera
2005-06-29, 13:01
Medlem
DxMs avatar
Tjaa äldre människor har inte svårt att somna utan dom har svårt att sova hela natten och vaknar oftast tidigt på morgonen då ger man propavan.

Jag skulle fortfarande hävda att propavan inte är en insomningstablett utan ett sömnmedel. Men det är ju klart att det har en dämpande effekt vilket ger att man kan somna lättare, men fortfarande ingen insomningstablett.
Som jag hade svårt att somna in och fick först propavan vilket inte funka ett dugg, sen skrev dom ut stilnoct och det funkade med en gång.
Citera
2005-07-08, 12:35
Medlem
Stormkrashs avatar
Lånar tråden lite bara. Är det värt att blanda Propavan med alkohol? är det ungefär som att blanda imovane med alkohol eller? tacksam för svar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in