• 1
  • 2
2013-09-15, 15:15
Medlem
jag hade tänkt att köpa mig en fiddy, men undrar vilken storlek man ska ha. det finns en 125cc med växlar och sen finns det en 90cc som är automat. vilken av dessa skulle passa mig bäst?

kan tillägga att jag är ca 173cm och har aldrig kört växlat innan, är det lätt att lära sig växla eller ska jag börja med automaten?
Citera
2013-09-15, 15:27
Medlem
Dj-mEros avatar
Du lär dig att växla snabbt, om jag kommer ihåg rätt tog det mig ca 20 minuter att lära mig.
Citera
2013-09-15, 15:45
Medlem
Lillizzs avatar
Det går väääldigt snabbt att lära sig att växla, kör på den. Om du nu inte har svårt för att lära dig saker.. en polare hade det och han kan än idag trilla.
Citera
2013-09-15, 16:12
Medlem
DanOlas avatar
125cc med växlar säger jag, fruktansvärt tråkigt med automat. Du lär dig snabbt att växla. Ett tips är att vara försiktig med gasen i början för en 125a går rätt bra!
Ha kul och kör i din egen takt! Glöm ej skydd...
Citera
2013-09-15, 17:21
Medlem
jack1234zacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanOla
Ett tips är att vara försiktig med gasen i början för en 125a går rätt bra!

en fiddy 125cc vilken är en 4 takt 125 dom går inte alls som riktiga crossar. en riktig cross ex kawasaki kx80 går mycket bättre en en fiddy125cc. har själv haft en när jag var 8 år.. men en sådan är perfekt att lära sig på
Citera
2013-09-15, 17:23
Medlem
DanOlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack1234zack
en fiddy 125cc vilken är en 4 takt 125 dom går inte alls som riktiga crossar. en riktig cross ex kawasaki kx80 går mycket bättre en en fiddy125cc. har själv haft en när jag var 8 år.. men en sådan är perfekt att lära sig på

Självklart, men jag menar att för en nybörjare så är det bäst att vara lugn, om man aldrig har kört innan och inte har något att jämföra med så är det bra tryck i en fiddy också
Citera
2013-09-15, 17:46
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
en fiddy 125cc vilken är en 4 takt 125 dom går inte alls som riktiga crossar. en riktig cross ex kawasaki kx80 går mycket bättre en en fiddy125cc.
Det där är som att jämföra bananer med indianer.

Citat:
Ursprungligen postat av Mrpained
och sen finns det en 90cc som är automat.
Säker på att det är automat och inte semi-automat?

Semi måste du växla manuellt men kopplingen är mer automatisk, kört sån 60meter och det kändes väldigt väldigt fel att sparka in växlarna så det klonka till så halva stan hörde.
Citera
2013-09-15, 18:20
Medlem
jack1234zacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanOla
Självklart, men jag menar att för en nybörjare så är det bäst att vara lugn, om man aldrig har kört innan och inte har något att jämföra med så är det bra tryck i en fiddy också

den är bra att lära sig på. men om något går sönder kan det vara svårt att hitta nya delar. den som jag hade fungerade problem fritt i ett år då bytte jag inte oljan en enda gång eller servade den. men det var en lite dyrare model.
Citera
2013-09-15, 19:37
Medlem
Citat:
den är bra att lära sig på. men om något går sönder kan det vara svårt att hitta nya delar. den som jag hade fungerade problem fritt i ett år då bytte jag inte oljan en enda gång eller servade den. men det var en lite dyrare model.
Delar finns det gott om!
http://www.24mx.se/
Citera
2013-09-15, 21:35
Medlem
jack1234zacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeppe.carlander
Delar finns det gott om!
http://www.24mx.se/

njea det beror om han köper ett kändare märke annars kan det vara mycket som inte passar
Citera
2013-09-28, 16:22
Medlem
lite halvbump men vad är straffet för att köra fiddy? är det hårdare eller mildare jämfört med att köra trimmad moped?
och finns det risk att man förlorar körkortet/ eller får ta det först när man är 20?
Citera
2013-09-28, 17:20
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrpained
...
Finns gott om trådar, har du försökt söka i mc & mopeder, juridik och trafik & körkortsfrågor?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in