Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-09-15, 10:09
  #1
Avstängd
jag är intresserad av att spela D&D men vet inte mycket om vad för saker jag behöver och var jag kan få tag i det? det gör inget i fall det är eng eller svenska kan båda lika lätt. Jag vet att det finns 1 edition 2 edition osv och jag undrar vilken som är bäst och vilken man bör rikta in sig på?
Citera
2013-09-19, 15:23
  #2
Medlem
svart-rullstols avatar
Börja med någon av de första versionerna. Jag och några polare sitter med 4de versionen och det är förjävligt vad stort det är, man blir helt lost på en kvart om man inte passar sig.

Du har den officiella hemsidan här där du kan läsa om vad du behöver osv. Jag rekommenderar att du laddar ned en Character Builder där du kan föra in all data och sedan skriva ut ditt character sheet. Googla på "d&d character builder" så bör du hitta något av värde.

Tips, om du vill köpa böckerna så kolla på t.ex. Tradera då de brukar kunna dyka upp till hyfsade priser där.

Edit: Det första du bör skaffa dig är en uppsättning tärningar!!
Citera
2013-09-20, 02:23
  #3
Medlem
3e upplagan är den jag tycker är bäst. 3.5 edoiition, eller pathfinder som utvecklats utifrån 3.5 och i folkmun kallas för 3.75.

båda finns gratis på nätet då de är OGL.
d20.srd.org tror jag den ena är på. Notera att det är enklare att få översikt och lära sig om man har en bok.
Citera
2013-09-20, 22:03
  #4
Medlem
Misantropoliss avatar
Härligt att se att folk spelar bordsrollspel ännu. Lycka till!
Citera
2013-11-21, 15:56
  #5
Medlem
kinky_Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattecoolio
jag är intresserad av att spela D&D men vet inte mycket om vad för saker jag behöver och var jag kan få tag i det? det gör inget i fall det är eng eller svenska kan båda lika lätt. Jag vet att det finns 1 edition 2 edition osv och jag undrar vilken som är bäst och vilken man bör rikta in sig på?
Det är lika bra att gå direkt på Advanced Dungeon & Dragons. Det är det alla spelar numera.
Du behöver Players Handbook, Monster Manual och Dungeon Master Guide.
Annars kanske drakar och demoner är ett alternativ. Det har jag aldrig spelat men jag har hört att det skall vara bra.
Wikipedia har en bra sammanfattning.
__________________
Senast redigerad av kinky_M 2013-11-21 kl. 15:58.
Citera
2013-12-02, 23:36
  #6
Medlem
Grus-i-skons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonisBader
3e upplagan är den jag tycker är bäst. 3.5 edoiition, eller pathfinder som utvecklats utifrån 3.5 och i folkmun kallas för 3.75.

båda finns gratis på nätet då de är OGL.
d20.srd.org tror jag den ena är på. Notera att det är enklare att få översikt och lära sig om man har en bok.

Jag kan varmt rekommendera Pathfinder (Som dessutom är kompatibelt med 3.5, som i sin tur går att använda med 3.0). De har putsat systemet och lagt in massor av kul grejer, så som utökade val till grundklasserna osv. Klart roligaste systemet i kombination med en oerhörd mängd tillbehör gör det till en vinnare i min bok
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback