2013-09-15, 00:26
Medlem
Kastanjeros avatar
Finns det någon statistik eller räcker det med att rimligheten att så är fallet är väldigt stor?
Citera
2013-09-15, 00:43
Medlem
klinger75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kastanjero
Finns det någon statistik eller räcker det med att rimligheten att så är fallet är väldigt stor?

De flesta försäkringsskadorna sker på vintern, avåkningar mm. Däremot pm man tittar på dödsolyckor så är sommaren värst , dock kan december månad ibland vara värre än sommarmånaderna. Beror mycket på väder och vilka dagar helgdagarna infaller..

http://trafa.se/PageDocuments/Vaegtrafikskador_2011.pdf
Citera
2013-09-15, 01:08
Medlem
krigsbarns avatar
En bildad gissning vore ju att det sker fler trafikolyckor på vintern... så, ja.
Citera
2013-09-15, 08:11
Medlem
mrnitrouss avatar
Ja för folk kan inte köra!
Citera
2013-09-15, 12:06
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krigsbarn
En bildad gissning vore ju att det sker fler trafikolyckor på vintern... så, ja.

Inte nödvändigtvis, möjligen rent procentuellt fler olyckor sett till antal fordonsresor
på vintern än på sommaren men jag tror att rent numerärt så är sommaren värre.

Det är så klart bättre väglag på sommaren men jag tror att det innebär att folk kör
fortare och lite mer vårdslöst än på vintern. Dessutom så sker nästan alla
trafikolyckor med cyklar, mopeder och motorcyklar på sommaren.

Många av trafikolyckorna på vintern är säkert också krockar i låga hastigheter vid t.ex.
rödljus där den bakomvarande missbedömt stoppsträckan och glider in i framförvarande bil.
Citera
2013-09-15, 13:02
Medlem
krigsbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano
Inte nödvändigtvis, möjligen rent procentuellt fler olyckor sett till antal fordonsresor
på vintern än på sommaren men jag tror att rent numerärt så är sommaren värre.

Det är så klart bättre väglag på sommaren men jag tror att det innebär att folk kör
fortare och lite mer vårdslöst än på vintern. Dessutom så sker nästan alla
trafikolyckor med cyklar, mopeder och motorcyklar på sommaren.

Många av trafikolyckorna på vintern är säkert också krockar i låga hastigheter vid t.ex.
rödljus där den bakomvarande missbedömt stoppsträckan och glider in i framförvarande bil.
Som klarlagts så är dödsfall och svårare trafikolyckor vanligare under sommaren, men räknar man med - som klinger75 skrev - försäkringsskador och även singelolyckor (som också räknas som trafikolyckor) så är vintern värre.

Senaste gången jag var med om en olycka så satt jag i passagerarsätet, föraren gjorde en missbedömning och det slutade med att vi gled ca 5-10 meter in i en rondell. Vintern är definitivt värst, generellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in