Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-09-14, 23:54
  #1
Medlem
Är relativt smal kroppsmässigt, men har på senare år fått en liten "ölmage".
Nu är det dags att få bort den.

Mitt mål är att bygga lite muskler och få bort fett på magen.
Min strategi är att gå på gym ca 2-3 dagar i veckan.
Detta tänker jag kombinera med att gå, springa eller jogga.

Jag har några frågor till er experter. Om ni kan svara på några av dem åtminstone så vore det kanon!

1. Vilka övningar på gym rekommenderar ni för att få bort bukfett mer än vanliga situps?
2. Har det någon betydelse om man joggar och gymmar samma dag eller är det bättre att göra det olika dagar?
3. För att förbränna fett på magen, är det mest effektivt att jogga, gå lång powerwalk eller gå/springa i intervaller? Jag föredrar helt klart att gå långa powerwalks eller springa i intervaller än jag gillar monotona, längre joggingrundor.
4. Vad gäller kost för att nå mitt syfte, är det minskat intag av kolhydrater och socker mm som gäller i första hand eller?
Citera
2013-09-15, 00:03
  #2
Medlem
Glöm myten att du förlorar ölmagen med situps..

ut och jogga 5km varannan dag och håll dig till ett strikt kostschema.
Citera
2013-09-15, 00:06
  #3
Medlem
moules avatar
Du kan inte punktförbränna fett så glöm det där. Kör cardio och styrketräning och se till att hamna på kcal-underskott så kommer vågen gå neråt.
Citera
2013-09-15, 00:22
  #4
Medlem
Det går inte att punktförbränna fett utan det tas vid viktminskning i en jämn fördelning ifrån hela kroppen .

Däremot så kan du tajta till och strama upp kroppen och få ett bättre utseende runtomkring magen , på sidorna och baksidan motsvarande magen , d.v.s den delen av ryggen. För att uppnå det så gör du där för lämpliga övningar .

Det går bra att gymma och jogga samma dag , inga problem . Utomhus aktiviteter bränner fett bäst på grund av att syreomsättningen i kroppen främjar en effektiv förbränning .

Dra även ner på salt då salt binder vatten och dessa 2 tillsammans binder fett i kroppen .

Ja det besvarade alla dina frågor utom övningarna , de får du Googla för det är lättast så men här är en bra början https://www.google.se/search?q=%C3%B...H4jSsgafvoDIDw
Citera
2013-09-15, 00:53
  #5
Medlem
Polyklorfenols avatar
Promenera 1-1,5 timme om dagen och träna gym 3 dagar i veckan. På två månader kommer du att ha gjort underverk!
Citera
2013-09-15, 09:31
  #6
Medlem
Blanzeflors avatar
Fettsug. Skicka räkningen till Anders Borg. han och Reinfeldt verkar vara väldigt insatta i detta, med sina bantningsfånerier. Det står högst på deras agenda, medan landet går under..
Citera
2013-09-15, 10:36
  #7
Medlem
Tack för svaren!

Oklarheten som kvarstår gäller joggningen/utomhusträningen.
Jag tycker det är oerhört mycket skönare att gå en powerwalk på 5-10 kilometer än att jogga ca 5 kilometer. Joggning tycker jag känns monotont. Men om det är väldigt mycket bättre för mitt syfte kanske jag skulle kunna tänka mig att göra det ändå.
Hur stor skillnad tror ni det blir på fettförbränningen beroende på vilket av alternativen jag väljer?

En annan sak som jag gillar bättre än att jogga är att gå snabbt och då och då sprinta kortare intervaller. Är detta bättre eller sämre än övriga varianter om mitt syfte som sagt först och främst är att bränna fett på magen?

Alternativen på utomhusträningen för mig är:

* jogga i normaltempo ca 5 km
* powerwalka upp till 10 km
* jogga och då och då sprinta snabbt kortare distanser, totalt ca 5-10 km
Citera
2013-09-15, 10:50
  #8
Medlem
jetten20s avatar
Diet, cardio, diet o sen lite diet igen...
Citera
2013-09-15, 11:43
  #9
Medlem
RedBats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pchb
Det går inte att punktförbränna fett utan det tas vid viktminskning i en jämn fördelning ifrån hela kroppen .

Däremot så kan du tajta till och strama upp kroppen och få ett bättre utseende runtomkring magen , på sidorna och baksidan motsvarande magen , d.v.s den delen av ryggen. För att uppnå det så gör du där för lämpliga övningar .

Det går bra att gymma och jogga samma dag , inga problem . Utomhus aktiviteter bränner fett bäst på grund av att syreomsättningen i kroppen främjar en effektiv förbränning .

Dra även ner på salt då salt binder vatten och dessa 2 tillsammans binder fett i kroppen .

Ja det besvarade alla dina frågor utom övningarna , de får du Googla för det är lättast så men här är en bra början https://www.google.se/search?q=%C3%B...H4jSsgafvoDIDw

Trodde det var lika mycket syre inomhus som utomhus..
Än är det inte April.
Citera
2013-09-15, 11:54
  #10
Medlem
Tror du missförstått allt om viktminskning. Du behöver inte träna för att få bort ölmagen, utan du använder din dagliga förbränning som är runt 2500-3000 kalorier. Äter du mindre kalorier än detta tappar du i vikt. Om du går raskt i en timme så motsvarar detta kanske runt 150 kalorier, springer runt 500-800 kalorier. Men man förbrukar väldigt lite på aktiviteter, så om man inte har det som livsstil att röra aktivt på sig ska man ta en funderare om det är värt allt slit för så lite kalorier.
__________________
Senast redigerad av MRZnr1 2013-09-15 kl. 11:56.
Citera
2013-09-15, 16:55
  #11
Medlem
IndiaPaleAles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Tror du missförstått allt om viktminskning. Du behöver inte träna för att få bort ölmagen, utan du använder din dagliga förbränning som är runt 2500-3000 kalorier. Äter du mindre kalorier än detta tappar du i vikt. Om du går raskt i en timme så motsvarar detta kanske runt 150 kalorier, springer runt 500-800 kalorier. Men man förbrukar väldigt lite på aktiviteter, så om man inte har det som livsstil att röra aktivt på sig ska man ta en funderare om det är värt allt slit för så lite kalorier.
En timme promenad i normalt tempo är ca 300 kcal så en rask promenad bör vara ca 4-500 kcal i alla fall.
Citera
2013-09-15, 17:04
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IndiaPaleAle
En timme promenad i normalt tempo är ca 300 kcal så en rask promenad bör vara ca 4-500 kcal i alla fall.

Intressant att vi har olika åsikt. Jag brukar tänka så att en promenad i normalt tempo en timme förbränner så pass lite att jag knappt räknar in den i mitt kalorischema. Går runt 5 timmar på jobbet i normalt tempo varje dag och brukar räkna runt 400-700 kalorier totalt per arbetsdag. De andra 3 timmarna rör jag mig bara normalt. Använt Shape up i 3 månader nu och har ökat i vikt enligt planeringen (på ett ungefär).

Har tidigare räknat med ca 300 kalorier per timme och då gick jag upp supersnabbt i vikt... Så jag tycker runt 100 kalorier i timmen på promenad är rimligt. Det är ju ingen ansträngning alls, därför förbränner det heller inget.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback