Citat:
Ursprungligen postat av Shevek
De som står för skitsnacket är libertarianerna. Nästan alla dessa anser att om människor genmensamt genom en stat äger mark så är det fel, men om staten säljer marken till några få personer så är det moraliskt rätt av dessa att äga marken. Vilket är synnerligen märkligt, ifall staten inte har den moraliska äganderätten till marken, hur kan den då överföra moralisk äganderätt till några få privatpersoner?
VIlka libertarianer säger så? Namn, tack. Det borde ju inte vara så svårt, eftersom "nästan alla" säger så.
Sedan håller jag inte med Locke, eftersom det skapar problem. Säg att det finns två vattentäkter inom ett visst område. Jag äger den ena, och någon annan äger den andra. Den andra personen släpper ut en massa tungmetaller och skit från sin industri så att vattnet i hans vattentäkt blir förstört. Helt plötsligt finns då bara vattentäkten på min mark kvar. Skall den då bli allmän egendom?
Nej, det håller inte. Var ska man då dra gränsen? Om jag äger en skogsfastighet, och alla som äger skogsfastigheter runt min avverkar all sin skog - ska de då få börja avverka min skog, eftersom det är den enda skog som finns?
Om jag köper mark mitt i en öken och gräver en djup brunn och pumpar upp vatten, blir det också allmän egendom?
Om jag köper mark och hittar någon viktig naturresurs som det annars är brist på, skall den då tillfalla allmänheten, för det allmännas bästa?
Usch, såna kommunistiska tankar vill jag inte veta av.