Citat:
Ursprungligen postat av charmed
Om du vill spela djävulens advokat eller inte spelar ingen roll.
Jag kanske har svårt att läsa för det enda jag ser är generaliserade halmgubbar :P
Näe det var dåligt citerat av mig, menade ditt andra inlägg och lägger till en förtydligen så kanske du förstår vad jag menar.
Jag har svårt att förstå vad som är fel med att staten äger en bit mark så länge den tillskansat sig den moraliskt riktigt. T.ex att nationalisera redan ägda områden är fel, men att köpa eller starta företag som expanderar och köper upp markbitar är okej.
Problemet är att det är omöjligt att gå tillbaka till en nollpunkt där allt var fritt och sen söka ut vad som var moraliskt rätt tillskansad egendom och vad som inet är det. Därför måste vi utgå från den tid då vi sitter inne med korrekt information för att kunna utkunna moraliska omdömmen. När det är vet jag faktiskt inte, men känns som att sen början på 1900 talet har man nog ganska bra koll.
Men kontentan, gemensamt ägande via en stat ser jag inga problem med så länge marken skaffas på ett korrekt sätt och jag har svårt att tänka mig någon libertarian som skulle vara emot det. Prove me wrong :P
Det är totalt motsägelsefullt att vi ska utgå ifrån den information vi har. Det intressanta vad gäller moralisk äganderätt är just vem som är den rättmätiga ägaren. Det kan vi inte ändra på genom att försöka göra några gissningar utifrån de senaste 100 åren.
Och utöver detta så existerade nationalstaterna för 100 år sedan, så utgår vi ifrån år 1900, då staterna ytterst ägde allt (sedan "äger" förstås individer saker inom detta system), så blir slutsatsen att vi även idag ska erkänna staternas moraliska äganderätt över hela jorden (utom internationellt vatten, sydpolen etc). Enda sättet att komma ifrån detta är att gå så långt tillbaka i tiden att vi kommer till en tid innan staternas existens, sedan visa att staterna när de uppstod kränkte folks moraliska äganderätt och slutligen beräkna vilka som idag är de moraliska ägarna till olika markområden. Detta är fullkomligt omöjligt, och vi kan sådeles inte säga att det vore mer moraliskt ifall person X ägde det, Y det, Z det osv, än så som det är nu. Alltså kan inte libertarianerna komma med något mer moraliskt riktigt alternativ än dagens värld med alla dess icke-libertarianska stater.
Alltså följer inte libertarianerna sina egna principer när de talar om avskaffande av all skatt (eller minskning så mycket som möjligt), privatisering av nästan allt (utom eventuellt polis, domstol, rättsväsende) och liknande. När de förespråkar detta vill de helt enkelt bara utforma världen efter deras önskemål, på samma sätt som sossar vill utforma världen som dagens Sverige och liknande.
(Ytterligare ett tillägg: jag argumenterar alltså inte ifrån en ickeliberal ståndpunkt, men däremot såklart ifrån en ickelibertariansk. Jag är inte en libertarian själv, som försöker testa ifall libertarianismens tankar håller, utan just ickelibertarian.)