Citat:
Ursprungligen postat av Arkie
Låter som du har sett för mycket på tv-serien
24.

Jasså, varför?
Jag tycker att under förutsättning att ingen oskyldig drabbades så tycker jag att det är okej att tortera terrorister för att skydda allmänheten. Men den förutsättningen finns inte, och en sådan möjlighet skulle med största sannolikhet missbrukas. Därför tycker jag inte att tortyr som förhörsmetod är givande.
Tortyr som straff är en annan fråga, och den ställer jag mig possitiv till.
Citat:
Ursprungligen postat av visslaren
Och Alias. I nästan alla serier/filmer om CIA, NSA och DoD (Department of Defense) används tortyr och det med positivt resultat. Så frågan är ju om det inte är så att amerikanerna använder tortyr ganska frekvent för att säkra rikets säkerhet? På något sätt så kringår de lagen och Amnesty International är ju mycket kritiska mot USA's och Storbritanniens tillvägagångssätt i kampen mot terrorister.
Amerikansk lag gäller bara på amerikansk mark. USMJ (militärlagen) gäller bara militärer(och människor som är tillsammans med militärer kan infattas typ krigsjournalister). CIA får inte tortera enligt någon presidential order tror jag, men ja det finns en anledning att det enda organisation som någonsin dömts för terrorism är CIA.