• 1
  • 2
2005-06-29, 02:51
Bannlyst
Kan tortyr vara berättigat?

Det var ju någon amerikan som ville legalisera tortyr för ett tag sen. Han menade att man kan rädda liv genom att använda tortyr.

Vad tycker ni?

Risken är ju att detta missbrukas. Typ att snuten drar in en för lite el-chock när de har tråkigt.
Citera
2005-06-29, 14:17
Medlem
KaneAndKennys avatar
förutom att tortyr verkar vara en oproportionellt grym metod så har ju "klassisk tortyr" har ju visat sig vara ganska ineffektiv. Offren pratar helt enkelt en ofantlig massa smörja och erkännner allt de kan, hittar på och blir allmänt helt opålitliga, allt för att slippa plågan. Såna upplysningar har alltså väldigt litet värde.

Jag har för mig att de israelsiska underrättelse/säkerhets-tjänsterna har lagligt praktiserat en hel del tortyr i förhör av fångar, men har alltmer gått infrån detta eftersom det inte ger tillförlitlig information.

Mer effektivt är olika typer av psykisk press och olika typer av "spel" som försätter fången i ett sådant förhållande till sina förhörsledare att han faktiskt berättar det han vet. Metoden har använts ganska effektivt i Guantanamo, läs senaste Time för en intressant artikel.
Citera
2005-06-29, 15:44
Medlem
Acquiences avatar
Nej tortyr är aldrig berättigat
Citera
2005-06-29, 16:20
Medlem
Thoffss avatar
Om informationen som man kan få ut av att tortera människan räddar livet på flera andra människor och terroristen (måste vara en terrorist också) vägrar säga det så i ett bättre samhälle så ja, men inte i vårt samhälle för här skulle det bara missbrukas.
Citera
2005-06-29, 16:30
Medlem
Starvids avatar
Tortyr ska kunna användas om det kan rädda människoliv. Det är ju dessutom en välkänd hemlighet att det är omöjligt att slå ner uppror (typ Irak) utan att använda tortyr (eller ännu grövre våld typ Djinghis Khan).
Citera
2005-06-29, 17:06
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Det är ganska opassande som hjälpmedel vid brottsliga utredningar, men det är desto bättre som straff.
För vissa brott borde det vara möjligt att utdöma kroppsstraff, både för att hämnas och "till allmännhetens varnagel"
Citera
2005-06-29, 17:11
Medlem
johnfernstroms avatar
Vad är det för fel på tortyr? Själv kan jag tänka mig att införa "stupstocken" igen, dvs. kedja fast illgärningsmän (mördare, våldtäktsmän, pedofiler, våldsverkare m.fl.) och låt förbipasserande slå, sparka och spotta på asen. Varför inte ha en stupstocksstraffskala? De grövre brottslingarna får tillfogas valfritt våld från de förbipasserande, de mindre grova, gettobuset, folk som misshandlat m.fl. får rappas med max tio rapp/person. Efter en dag i "Stocken" följer sedvanlig vistelse på tukthus.
Citera
2005-06-29, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thoffs
Om informationen som man kan få ut av att tortera människan räddar livet på flera andra människor och terroristen (måste vara en terrorist också) vägrar säga det så i ett bättre samhälle så ja, men inte i vårt samhälle för här skulle det bara missbrukas.

Låter som du har sett för mycket på tv-serien 24.

Citera
2005-06-29, 18:42
Medlem
visslarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkie

Och Alias. I nästan alla serier/filmer om CIA, NSA och DoD (Department of Defense) används tortyr och det med positivt resultat. Så frågan är ju om det inte är så att amerikanerna använder tortyr ganska frekvent för att säkra rikets säkerhet? På något sätt så kringår de lagen och Amnesty International är ju mycket kritiska mot USA's och Storbritanniens tillvägagångssätt i kampen mot terrorister.

Undrar om Sverige använder tortyr? Någon Gunvald Larsson finns ju garanterat i det svenska polisväsendet, men just elchockar eller nervgiftsprutor vad tror ni om det?
Citera
2005-06-29, 18:50
Medlem
Thoffss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkie

Jasså, varför?

Jag tycker att under förutsättning att ingen oskyldig drabbades så tycker jag att det är okej att tortera terrorister för att skydda allmänheten. Men den förutsättningen finns inte, och en sådan möjlighet skulle med största sannolikhet missbrukas. Därför tycker jag inte att tortyr som förhörsmetod är givande.

Tortyr som straff är en annan fråga, och den ställer jag mig possitiv till.

Citat:
Ursprungligen postat av visslaren
Och Alias. I nästan alla serier/filmer om CIA, NSA och DoD (Department of Defense) används tortyr och det med positivt resultat. Så frågan är ju om det inte är så att amerikanerna använder tortyr ganska frekvent för att säkra rikets säkerhet? På något sätt så kringår de lagen och Amnesty International är ju mycket kritiska mot USA's och Storbritanniens tillvägagångssätt i kampen mot terrorister.

Amerikansk lag gäller bara på amerikansk mark. USMJ (militärlagen) gäller bara militärer(och människor som är tillsammans med militärer kan infattas typ krigsjournalister). CIA får inte tortera enligt någon presidential order tror jag, men ja det finns en anledning att det enda organisation som någonsin dömts för terrorism är CIA.
Citera
2005-06-29, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av visslaren
Undrar om Sverige använder tortyr? Någon Gunvald Larsson finns ju garanterat i det svenska polisväsendet, men just elchockar eller nervgiftsprutor vad tror ni om det?

För vissa är det tortyr att sitta anhållen ett par dagar. Många brukar komma ihåg lite bättre efter att ha stirrat på cellväggarna lite.
Citera
2005-06-30, 00:25
Medlem
belowyous avatar
viss tortyr borde få användas i viss omfattning av tungt kriminella.
som straff, kanske, inte som förhörsmetod då man troligtvis skulle få "fel" svar ganska många gånger, d.v.s. det svar man är ute efter även om det är fel person man frågar.

enkel tortyr borde däremot få användas som straffmetod, men det är bara en del av mig som säger så för att den delen är så jävla förbannad på alla knarkaräckel som bränner mina skattepengar på gratis kanyler, skadegörelse, knart (socbidrag) och annan skit
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in