2013-09-14, 13:43
Medlem
borrizs avatar
Äpplena i mitt träd ruttnar när de hänger på grenarna. Förruttnelsen börjar i kanten av frukten, när den nått kärnhuset så faller äpplet ned.
Är det någon som vet vad detta är och vad man skall göra för att åtgärda detta?
Citera
2013-09-14, 13:55
Medlem
Ring Gud och begär dispens från naturens ordning och kretslopp.

Allvarligt: Beror väl på vilken sort det är. Men plocka ner dom strax innan dom är helt mogna och förvara dom mörkt/svalt.
Citera
2013-09-14, 14:02
Medlem
Sereenas avatar
Antagligen fruktmögel, skalet har skadats av fåglar/insekter så möglet får fäste.

Plocka bort alla angripna frukter vid första antydan till angrepp så minskar smittrisken på restrerande frukt.
Citera
2013-09-14, 14:04
Medlem
Äpplen har olika mognad vad gäller att de ska plockas respektive ätas. De har således varit plockmogna ett bra tag. Äpplen ska som plockade försvaras kyligt och mörkt. I denna septembervärme är det inte konstigt att de ruttnar på trädet. Det är väldigt olika vad gäller mognad dessutom beroende på sort. Augustiäpplen mognar kanske redan i slutet av juli medan vinteräpplen mognar långt senare.
Citera
2013-09-14, 14:33
Medlem
AlltidPåverkads avatar
-Viva la ekologiskt!

Nej men det blir ofta så med osputade äpplen, jag antar att du fått någon sjuka eller angrepp av något slag för som du beskriver sker inte med frisk frukt.

Om de nu inte är övermogna bara som den ovanför mig tror/misstänker?
Citera
2013-09-14, 14:35
Medlem
Det kan vara angrepp också så klart, jag spekulerar mer allmänt. Men sommaren har varit lång, torr och varm, vilket ger snabb avmognad. Det spås allmänt ett bra äppelår i år.
Senast redigerad av Redax 2013-09-14 kl. 14:57.
Citera
2013-09-15, 10:27
Medlem
Regina.Spektors avatar
Hur ser kärnorna ut? Jag har lärt mig att kärnorna blir svarta i många äppelsorter när de är mogna att plockas. Dina äpplen kanske varit mogna ett tag redan, som andra nämnt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in