Äpplena i mitt träd ruttnar när de hänger på grenarna. Förruttnelsen börjar i kanten av frukten, när den nått kärnhuset så faller äpplet ned.
Är det någon som vet vad detta är och vad man skall göra för att åtgärda detta?
Äpplen har olika mognad vad gäller att de ska plockas respektive ätas. De har således varit plockmogna ett bra tag. Äpplen ska som plockade försvaras kyligt och mörkt. I denna septembervärme är det inte konstigt att de ruttnar på trädet. Det är väldigt olika vad gäller mognad dessutom beroende på sort. Augustiäpplen mognar kanske redan i slutet av juli medan vinteräpplen mognar långt senare.
Nej men det blir ofta så med osputade äpplen, jag antar att du fått någon sjuka eller angrepp av något slag för som du beskriver sker inte med frisk frukt.
Om de nu inte är övermogna bara som den ovanför mig tror/misstänker?
Det kan vara angrepp också så klart, jag spekulerar mer allmänt. Men sommaren har varit lång, torr och varm, vilket ger snabb avmognad. Det spås allmänt ett bra äppelår i år.
Senast redigerad av Redax 2013-09-14 kl. 14:57.
Hur ser kärnorna ut? Jag har lärt mig att kärnorna blir svarta i många äppelsorter när de är mogna att plockas. Dina äpplen kanske varit mogna ett tag redan, som andra nämnt?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!