Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2013-09-16, 19:01
  #25
Medlem
gockeligocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Får jag fråga vad som är anmärkningsvärt med kungens uttalanden och varför du drar slutsatsen att han skulle vara dement? Du tror inte på en annan förklaringsmodell, exempelvis att han är jävligt trött på journalister och media som har fräckheten att ställa idiotiska frågor om saker de egentligen ska ge blanka fan i efter att ha hånat honom i flera år, vilket kulminerade i de falska anklagelserna om bordellbesök?

Tja jag tyckte faktiskt att de uttalanden jag citerat ovan var rätt anmärkningsvärda och tydligt skilde sig från vad vi är vana att höra från kungen. Jag är ingalunda säker på att han är dement, men tyckte att några av citaten bar en sådan prägel. Därför frågade jag vad ni tyckte och t ex du har ju svarat tydligt, men kanske inte motiverat det så mycket.

Jag kittlades också av tanken om vad som faktiskt händer om man skulle hamna i problemet med en sviktande monark och eftersom jag inte vet vad lagen säger frågade jag det också, men det verkar ingen annan ha vetat eller velat svara på hittills.

Jag förstår fortfarande inte riktigt varför några av er är så agiterade, jag ställde bara en fråga, men tydligen väckte den ont blod på sina håll. Det var inte min tanke.
Citera
2013-09-16, 19:27
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
OM kungen har demens och inte kan klara sina uppgifter på ett halvår så står det i konstitutionen att han ska förklaras avsatt och då övertar Victoria tronen per automatik och Estelle blir kronprinsessa och(om inte Victoria fått barn nr 2) så hamnar Carl-P på samma rang som han hade mellan han var 6 månader och Estelles födelse.

Med tanke på att det inte är allt för avancerade saker som kungen ska klara av så kan de lyckas dölja hans demens i flera år genom väl regisserade intervjuer och tal innan han tvingas abdikera.

Om det nu finns demens hos honom också precis som hos Silvia(båda hennes föräldrar hade ju demenssjukdomar) så bådar det inte gott för Victoria som kan bli oförmögen att ta över som drottning om kungen håller i 30 år till och Victoria visar begynnande demens vid 60+ när han faller av pinn.

Välregisserade intervjuer? Det är ju uppenbart att inget är regisserat på något som helst sätt när det gäller kungens kontakter med media. Kanske kan bli så framöver men det ser verkligen inte ut som att det är på väg åt det hållet.

Jag tror knappt Hovets presschef Bertil Tenert har någon kontakt med Kungen gällande pressfrågor eller mediehantering. Hans uppgift är snarare att gå ut i media och försvara Kungen till varje pris när något knasigt har sagts eller gjorts, en lojal medarbetare helt enkelt.

Jag förstår dock helt din poäng, men vad skulle egentligen behöva hända för att han ska tvingas abdikera? Det är ju uppenbart att han inte tar sitt uppdrag på allvar eller inte lyckas med det i alla fall. Det enda rojalister brukar kunna säga till sitt stöd för kungahuset är ju att det marknadsför Sverige och representerar folket. Detta uppdrag sköter han ju inte speciellt väl så då borde han inte få sitta kvar om han inte rycker upp sig.

Han skulle kunna göra nästan vad som helst för att återfå respekt. Se på Victoria som gjorde ett framträdande på Gaygalan, tog ställning för något. Han skulle kunna engagera sig för någon specifik fråga som rasism eller vad fan som helst. Han säger ju sig ha ett miljöengagemang och att det är hans profilfråga men jag tycker inte vi sett speciellt mycket av det. Det absolut bästa jag sätt av Kungen är hans tal vid en minnescermoni i samband med Tsunamin, när såg vi senast en mänsklig Carl Gustav som inte bara ironiserar över journalisters frågor? En del av talet finns för övrigt 49:00 in i dokumentären som sändes på SVT igår: http://www.svtplay.se/video/1464650/kung-i-40-ar

Problemet är väl att systemet inte är uppbyggt för en person som inte kan hantera uppdraget. Det finns väl helt enkelt inget sätt att byta statschef om han inte själv abdikerar? Kungen skulle ju behöva börja mörda innan statsministern förmår sig kritisera.

Victoria gör ju sig uppenbarligen redo för uppdraget och bör ta över redan nu, men det kommer väl knappast ske förrän Kungen är död eller en uppenbar grönsak? Jag har inget emot Kungen som person, jag känner till och med för honom och hans situation. Dessutom verkar han vara en sjukt trevlig prick och jag skulle gärna hänga med honom. Det verkar var en väldigt fin människa. Han verkar dock vantrivas med sin roll i offentligheten men har säkert stark press att sitta kvar, det vore sannolikt i hans kretsar ett svaghetstecken att abdikera i förtid?
__________________
Senast redigerad av backflasha 2013-09-16 kl. 19:29.
Citera
2013-09-16, 20:07
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gockeligock
Där fick vi tydligen svaret. Det jag nu önskar mig är motivationen.

Jag tror du menar motivering...

Det är inte så att vi alla går omkring och anses vara dementa, intill dess vi har lyckats bevisa motsatsen. Det är givetvis tvärtom. Således är det den som påstår att kungen är (på väg att bli) dement, som har bevisbördan. Någon som sett ett utlåtande från livmedikus?
Citera
2013-09-16, 20:48
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av backflasha
Han verkar dock vantrivas med sin roll i offentligheten men har säkert stark press att sitta kvar, det vore sannolikt i hans kretsar ett svaghetstecken att abdikera i förtid?

Det abdikeras till höger och vänster i Europas kungahus och till och med påven gjorde det och om guds ställföreträdare lämnar in så kan nog en svensk kung göra det.

Problemet är väl att han inte förstår att det är ok att göra det.

Nu föredrar jag att han sitter kvar. Han är ju grymt kul!
(Men ur mänsklig synpunkt borde han abdikera. Jag tror aldrig han ville bli kung heller. Tragiskt faktiskt.)
Citera
2013-09-16, 21:50
  #29
Medlem
gockeligocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urarva
Jag tror du menar motivering...


Korrekt! Beklagar och tack för korrigering.

Citat:
Det är inte så att vi alla går omkring och anses vara dementa, intill dess vi har lyckats bevisa motsatsen. Det är givetvis tvärtom. Således är det den som påstår att kungen är (på väg att bli) dement, som har bevisbördan. Någon som sett ett utlåtande från livmedikus?

Jag har ställt en fråga, inte med säkerhet påstått något. Själv skrev du att han "självklart inte" är dement vilket ju kan tolkas som om du vet något. Jag kommer absolut inte kunna bevisa något, men är intresserad av om andra tolkat sina observationer på liknande vis som jag.
Citera
2013-09-16, 22:01
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gockeligock
Jag har ställt en fråga, inte med säkerhet påstått något. Själv skrev du att han "självklart inte" är dement vilket ju kan tolkas som om du vet något. Jag kommer absolut inte kunna bevisa något, men är intresserad av om andra tolkat sina observationer på liknande vis som jag.

Välan. För mig är det självklart att ingen är sjuk (eller skyldig) förrän ovedersägliga bevis föreligger.
Citera
2013-09-16, 22:02
  #31
Medlem
Det får inte mer betydelse än vad man ger det.
Citera
2017-11-16, 21:38
  #32
Medlem
Jag har färska underrättelser om att kungen synts på en tillställning på tekniska museet i veckan och att han då framstod som fullständigt kollrig.

Mycket okoncentrerad och fick ledas rätt genom utställningen. Ställde ovederhäftiga frågor om allt möjligt.

Någon annan som har färska vittnesmål av kungens mentala status?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback