2013-09-13, 20:46
Medlem
Jag verkar sakna förmåga att googla mig fram till detta.

SDD hårdiskar finns i olika storlekar.. Jag tänker intuitivt att om hårddisken är mindre 24-36gb så är den snabbare än 128gb.. Finns det ett samband på det sättet?

Kanske är det snarare tillverkaren som man ska gå på?
Citera
2013-09-13, 20:48
Medlem
Bara för att disken har mindre utrymme betyder det inte att den är snabbare. Du bör kunna se på specifikationer hur snabbt disken läser och skriver.
Citera
2013-09-13, 21:27
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondasimon
Jag verkar sakna förmåga att googla mig fram till detta.

SDD hårdiskar finns i olika storlekar.. Jag tänker intuitivt att om hårddisken är mindre 24-36gb så är den snabbare än 128gb.. Finns det ett samband på det sättet?

Kanske är det snarare tillverkaren som man ska gå på?

Storleken har marginell betydelse för hastigheten. Tillverkarna gör större och större SSD med nyare teknik hela tiden så de små diskarna är ofta äldre teknik.

Det finns fyra typer av minnesceller i en SSD. Det är snarare det man ska gå efter:

TLC: 500-1000 omprogrammeringar, tre bit data/cell, hög lagringskapacitet, lågt pris/GB
MLC: 3000-5000 omprogrammeringar, två bit data/cell, medel till hög lagringskapacitet, normalt pris/GB
E-MLC: 10000-30000 omprogrammeringar, två bit data/cell, medel till hög lagringskapacitet, högre pris/GB
SLC: 100000 omprogrammeringar, en bit data/cell, lägr lagringskapacitet, högt pris/GB

Datormagazin #11 2013 har en artikel om SSD.
Senast redigerad av PeterNoster 2013-09-13 kl. 21:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in