Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-09-13, 11:26
Medlem
blommlsds avatar
Hej

Det är så att min goa lilla katta har de senaste dagarna börjat klia/slicka sig mycket ibak på ländryggen/magen/bakbenen och precis innan hon kliar sig så rycker hon mycket på "ryggskinnet" och får sprätt i mellan åt och springer och rusar hur som helst, Man ser att hon tycker de är väldigt obehagligt i blicken på henne stackarn.

Det hela började kanske för 5 dagar sen och håll på i 2 dagar, sen blev de bättre på 3e och 4:e dagen,
Men igår kväll märkte jag att detta började igen och jag är lite orolig vad det kan vara.

Loppor misstänkte jag först så jag har dammsugit hemmet nästan varje dag nu jätte noga samtidigt som jag har kammat henne hela tiden för att kika efter eventuell avföring i pälsen från loppan, Det ska vara små prickar och de ska kletas ut till blod om man lägger de på blött papper, Men helt utan resultat, Varken sett någon loppa eller avföring och inte några bitmärken i huden heller och då har jag även kollat jätte noga och intensivt.....

Tänkte även om det berodde på någon allergi av något slag, men det tror jag inte för då borde man väl sett utslag likaså?

Har 2 katter och den andra katten visar inga som helst symtom på någonting, de borde den väl gjort om det handlade om loppor(?)

Har ni någon aning om vad detta kan röra sig om?

Jätte tacksam för svar

MVH
Senast redigerad av blommlsd 2013-09-13 kl. 11:28.
Citera
2013-09-13, 12:00
Medlem
Kan vara ohyra men också tex. foderallergi. Allergier utvecklas med tiden och smyger sig ofta på, katten behöver inte få några utslag pga. allergi.
Läs denna länk.
http://www.veterinarerna.nu/lasvart_klada.htm
Citera
2013-09-13, 12:13
Medlem
blommlsds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Kan vara ohyra men också tex. foderallergi. Allergier utvecklas med tiden och smyger sig ofta på, katten behöver inte få några utslag pga. allergi.
Läs denna länk.
http://www.veterinarerna.nu/lasvart_klada.htm
ok tack för svaret, ska läsa de där, men har alltid haft samma mat i alla fall, Men kan det komma rätt som de är även fast man inte direkt bytt mat?

Finner inget smo kan bevisa vad de kan va, Varken diarré/utslag eller någonting

Mvh
Senast redigerad av blommlsd 2013-09-13 kl. 12:26.
Citera
2013-09-13, 12:29
Medlem
Myrtens avatar
Det låter ju mer som parasiter när det kommit så plötsligt, men, en tanke bara... hur gammal är katten? kan den fått en plötslig smärta i ländrygg/höfter/urinblåsa och rycker till pga det?
Citera
2013-09-13, 12:33
Medlem
blommlsds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
Det låter ju mer som parasiter när det kommit så plötsligt, men, en tanke bara... hur gammal är katten? kan den fått en plötslig smärta i ländrygg/höfter/urinblåsa och rycker till pga det?
Jaa jätte knepigt att de bara kom så där,

Katten är lite mindre än 3 år

konstigt nog har den andra katten inte kliat sig någonting =/

Mvh
Citera
2013-09-13, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blommlsd
ok tack för svaret, ska läsa de där, men har alltid haft samma mat i alla fall, Men kan det komma rätt som de är även fast man inte direkt bytt mat?

Mvh
Ja det kan smyga sig på, jag har själv haft en katt som blev allergisk mot torrfoder med vegetabilier i, och det efter att ha ätit det i ca. fem år. Min katt fick diarre och ibland kräkningar, men foderallergi kan även ge klåda. Men en veterinärkoll är aldrig fel, att hitta/se ohyra kan vara svårt. Det är tyvärr alltid dyrt att gå till veterinären men skaffar man djur får man ta den kostnaden.
Att byta foder för att testa sig fram kan trigga tillfälliga kräkningar och mag/tarmproblem då många katter har känsliga magar, men prova köpa en liten påse torrfoder för känsliga katter på en djuraffär eller hos veterinär, på mataffärer finns inga bra torrfoder överhuvudtaget. Prova också att bara ge katten blötmat en tid för att se om problemen avtar.
Citera
2013-09-13, 12:41
Medlem
blommlsds avatar
Citat:
Ja det kan smyga sig på, jag har själv haft en katt som blev allergisk mot torrfoder med vegetabilier i, och det efter att ha ätit det i ca. fem år. Min katt fick diarre och ibland kräkningar, men foderallergi kan även ge klåda. Men en veterinärkoll är aldrig fel, att hitta/se ohyra kan vara svårt. Det är tyvärr alltid dyrt att gå till veterinären men skaffar man djur får man ta den kostnaden.
Att byta foder för att testa sig fram kan trigga tillfälliga kräkningar och mag/tarmproblem då många katter har känsliga magar, men prova köpa en liten påse torrfoder för känsliga katter på en djuraffär eller hos veterinär, på mataffärer finns inga bra torrfoder överhuvudtaget. Prova också att bara ge katten blötmat en tid för att se om problemen avtar.
Japp har tänkt att ta stackar'n till veterinären på måndag,(inte öppet idag).

Angående foderbytet vet jag att man inte bara ska byta rätt som de är, Jag får ta och prova de där, provar först blötmat enbart nu över helgen då,blir Mjau blötfoder (Kött&Köttbiprodukter,Mineraler). Sen blir de veterinären på måndag annars.

Har alltid kört "Iams torrfoder" innehåller visserligen lite vegetabilier såsom ris osv

men om de nu vart foderallergi, Hur kommer de sig då att det var hel lugnt i ca 2 dagar?
Tack för tipset =)
Senast redigerad av blommlsd 2013-09-13 kl. 12:53.
Citera
2013-09-13, 13:08
Medlem
blommlsds avatar
Sorry för dubbelpost nu,

Men skulle även säga att de syns ingenting i pälsen heller för den delen, Den är varken mattare/fetare/sletnare, Kanske på sin höjd något "ruggigare" när perioden för kliandet är som intensivast då hon brukar ha en väldigt slät och tät liggande päls i vanliga fall
Citera
2013-12-28, 20:18
Medlem
blommlsds avatar
Hej måste berätta att de har vart lugnt ett tag speciellt efter jag kammade henne nästan varje dag...

Har matat henne med Mjau tetra blötmat i non stop i över 4 månader och även gett henne råa kycklingvingar imellanåt

Men nu idag började det igen, de är mest på ryggen / svanskotan där och även tassarna....

Ska in till vetrinären nu efter nyår, Men är orolig o känner mig hjälplös, Är ingen parasit av de slaget man kan se iallafall, Har kollat jätte noga efter loppor eller loppbajs i pälsen

Det jag kan konstatera är att de är små vita prickar (mjäll) som kmr med pälsen på borsten ibland, dock inte mycket och mycket mjäll är de ju när de handlar om mjällkvalster eller dylikt

Är väl någon allergiskt reaktion? Är detta svårt att få reda på vad de kan vara??

TACKSAM FÖR SVAR MVH
Citera
2013-12-28, 21:05
Medlem
Citat:
Hej måste berätta att de har vart lugnt ett tag speciellt efter jag kammade henne nästan varje dag...

Har matat henne med Mjau tetra blötmat i non stop i över 4 månader och även gett henne råa kycklingvingar imellanåt

Men nu idag började det igen, de är mest på ryggen / svanskotan där och även tassarna....

Ska in till vetrinären nu efter nyår, Men är orolig o känner mig hjälplös, Är ingen parasit av de slaget man kan se iallafall, Har kollat jätte noga efter loppor eller loppbajs i pälsen

Det jag kan konstatera är att de är små vita prickar (mjäll) som kmr med pälsen på borsten ibland, dock inte mycket och mycket mjäll är de ju när de handlar om mjällkvalster eller dylikt

Är väl någon allergiskt reaktion? Är detta svårt att få reda på vad de kan vara??

TACKSAM FÖR SVAR MVH
Jag har inget svar på mjällkvalsterfrågan mer än att du kan ta och tvätta alla bäddar som katten ligger på. Går det inte att tvätta så vädra ordentligt, dammsug och städa.

Katter har ofta små ryckningar i huden kring rygg och svansroten. Varför vet jag inte riktigt, men de har många nerver i huden som är känsliga för berörning, morrhår finns över stora delar av kroppen och alla hår reagerar på berörning.

Katter ska äta fett då rätt sorts fett i rätt mängd är bra för hud och päls.
Citat:
Enligt AAFCO skall kattens kost (oavsett livsstadie) bestå av minst 9 % fett. Högre fetthalt gör dock maten smakligare. Mager mat tenderar att ge katten dålig päls och hud. Katter verkar föredra mat med en fetthalt kring 40% (den fetthalt man ofta finner hos små gnagare), men många katter behöver pga. sin låga aktivitetsnivå inte så mycket fett i maten.
Slut citat.
http://www.swecat.com/Katt/Naringslara

Det finns omega 3 att köpa till katter, kanske du skulle testa det.
http://www.animalpro.com/biopet-omega-3-250ml

Nu har jag läst om omega 3 som säljs till människor och det varierar oerhört i kvalite, jag skulle gissa att omega till katt och hund inte håller samma nivå som tex. Eskomo. http://www.apoteket.se/privatpersone...?Varuid=245529

Jag vet inte om man törs ge några droppar av Eskimo till katter men jag menar att annars kan man ju "slå två flugor i en smäll" och köpa det till sig själv och ge katten någon droppe då o då?!

Fråga veterinären om omega3 till katten.

Edit. Ryckningar och intensivt tvättande kan bero på allt från allergi som ger klåda till invärtes smärta som katten försöker slicka bort. Men du ska ju till veterinären snart så lycka till med katten.
Senast redigerad av lacrima 2013-12-28 kl. 21:15.
Citera
2013-12-28, 22:03
Medlem
blommlsds avatar
Citat:
Jag har inget svar på mjällkvalsterfrågan mer än att du kan ta och tvätta alla bäddar som katten ligger på. Går det inte att tvätta så vädra ordentligt, dammsug och städa.

Katter har ofta små ryckningar i huden kring rygg och svansroten. Varför vet jag inte riktigt, men de har många nerver i huden som är känsliga för berörning, morrhår finns över stora delar av kroppen och alla hår reagerar på berörning.

Katter ska äta fett då rätt sorts fett i rätt mängd är bra för hud och päls.
Citat:
Enligt AAFCO skall kattens kost (oavsett livsstadie) bestå av minst 9 % fett. Högre fetthalt gör dock maten smakligare. Mager mat tenderar att ge katten dålig päls och hud. Katter verkar föredra mat med en fetthalt kring 40% (den fetthalt man ofta finner hos små gnagare), men många katter behöver pga. sin låga aktivitetsnivå inte så mycket fett i maten.
Slut citat.
http://www.swecat.com/Katt/Naringslara

Det finns omega 3 att köpa till katter, kanske du skulle testa det.
http://www.animalpro.com/biopet-omega-3-250ml

Nu har jag läst om omega 3 som säljs till människor och det varierar oerhört i kvalite, jag skulle gissa att omega till katt och hund inte håller samma nivå som tex. Eskomo. http://www.apoteket.se/privatpersone...?Varuid=245529

Jag vet inte om man törs ge några droppar av Eskimo till katter men jag menar att annars kan man ju "slå två flugor i en smäll" och köpa det till sig själv och ge katten någon droppe då o då?!

Fråga veterinären om omega3 till katten.

Edit. Ryckningar och intensivt tvättande kan bero på allt från allergi som ger klåda till invärtes smärta som katten försöker slicka bort. Men du ska ju till veterinären snart så lycka till med katten.

Tack för svaret, När kli attackerna väl kommer så är får hon spring ryck samtidigt och springer runt, Hoppas verkligen de är något någorlunda lätt... Älskar ju den kattan, är ju precis som att den försöker springa bort från små kryp/klådan....

Och jag ger den stimulans ofta varje dag 3-4 gånger per dag ala ca 15minuter, Så mycket den själv orkar, Den kan ligga hos mig och sova hur länge som helst utan att visa några symptom på detta då, utan kan komma ibland när hon är vaken bland annat...

vi hade ju två katter, Men den andra visade inte några som helst sympton, läste att inte alla katter visar symptom på ex mjällkvalster

Den fäller inte mer hår heller än normalt, och inga märken i hud ( har ändå kollat nästan varje dag efter små sår eller dylikt)

MVH
Citera
2013-12-28, 22:21
Medlem
Citat:
Tack för svaret, När kli attackerna väl kommer så är får hon spring ryck samtidigt och springer runt, Hoppas verkligen de är något någorlunda lätt... Älskar ju den kattan, är ju precis som att den försöker springa bort från små kryp/klådan....

Och jag ger den stimulans ofta varje dag 3-4 gånger per dag ala ca 15minuter, Så mycket den själv orkar, Den kan ligga hos mig och sova hur länge som helst utan att visa några symptom på detta då, utan kan komma ibland när hon är vaken bland annat...

vi hade ju två katter, Men den andra visade inte några som helst sympton, läste att inte alla katter visar symptom på ex mjällkvalster

Den fäller inte mer hår heller än normalt, och inga märken i hud ( har ändå kollat nästan varje dag efter små sår eller dylikt)

MVH

Du skriver att du ger katten Mjau, blötmat. Är katten allergisk så kan det vara svårt att hitta vad den exakt är allergisk mot, men testa att köpa de sorter du brukar och ge samma sort (kyckling, fisk eller oxkött eller vad det nu kan vara) i ett typ en eller ett par veckor, när du sen byter sort/smak så borde du se försämring eller förbättring efter allt mellan några timmar till ett dygn.

Katter kan reagera mot kolhydrater som benämns som allt från gräs till ris, soja och vete. Blötmat kan även innehålla dessa kolhydrater så för att testa om katten är allergisk mot det kräver att du hittar en sort som inte innehåller annat än kött. Googla Barf och testa det. Att tillbereda egen kattmat av kött kan vara knepigt då katter ska ha rätt mängd fett och äta olika inälvor, tex. hjärtmuskel som innehåller mest taurin som för katter är livsnödvändigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in