Citat:
Ursprungligen postat av
Pulver-Henke
Ja, jag sysslar dagligen med meditationsförsök.
Kan du, väldigt basic, tala om hur man gör? Jag brukar bara vara stilla och försöka "vara bredvid" mig själv. Eftersom jag har nått så dåligt resultat i meditationen så planerar jag att börja läsa böcker i ämnet.
Ska gå till bibblan i morgon om jag nu inte försover mig på grund utav alkoholen.
Tack för tipset!
Läs denna
http://markmanson.net/meditation
Sen ett konkret tips: Räkna dina andetag i huvudet. Börja om räkningen från ett igen varje gång en tanke dyker upp. Bli inte sur på dig själv när det händer. I början kommer man sällan förbi 2-3 under hela meditationen. När man blir lite bättre på det kommer man ofta upp till 10. Sen när man faktiskt kan det ordentligt behöver man inte börja om räkningen mer än nån enstaka gång i början av sessionen.
Seriöst, meditation är en av de bästa, mest naturliga verktygen som finns för att förbättra en psykiska hälsa. Det är underskattat.
Folk som inte prövat det eller inte lyckats med det fattar inte alls magnituden av den psykoaktiva effekten. Jag har brukat väldigt mycket cannabis i mina dagar (aldrig dagligen dock) och kan säga att en lyckad meditations-session har mer effekt på ditt psyke än en fet spliff har (på väldigt olika sätt förståss).