2013-09-13, 18:40
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettanporta
har du sökt något jobb då?
Nej, inte ännu. Jag var på försäkringskassan i dag och frågade hur det fungerar om jag skriver in mig på arbetsförmedlingen då jag samtidigt är förtidspensionerad. Hon sa att då ryker min pension direkt eftersom jag inte kunde vara i båda "systemen" samtidigt.

Hon fixade dock så att jag skulle bli uppringd utav min handläggare som kunde ordna detta. Det är särskilda regler tydligen när man är pensionerad men hon sa att det går att ordna så jag ser fram emot det samtalet.
Citera
2013-09-13, 18:47
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Försök leva hälsosamt . Börja träna och undvik alkohol ,det bara förvärrar om
du är deprimerad . Har själv lidit av depression så jag vet hur jobbigt det är .
Hmm, detta är en öm punkt. Jag dricker en hel del.

Känner bara att jag inte orkar annars, tänker att jag ska sluta när allt det andra ordnar sig runtomkring.

Jag började supa tidigt detta år, innan var jag nästan helnykterist. Smärtan har varit/är så jävla stor.

Försöker dock träna en del trots allt, det blir sporadiskt.

Jag känner mig så fruktansvärt irriterad hela tiden, det är som om det är en demon som sågar med en rostig såg i mitt hjärta 24/7.
Citera
2013-09-13, 18:58
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fogmassa
Det är många som har uppfattningen att universitetsstudier är värst, eftersom de är högre än gymnasiestudier/Komvux. Men min erfarenhet är att det är tvärtom. Du är betydligt friare (men med detta kommer också större krav på eget ansvar), du har mycket egentid och få lektioner är direkt obligatoriska (även om det kan rekommenderas att gå på de flesta). Ett tips kan vara att kolla upp schema för den utbildning du är intresserad av, så får du en uppfattning om hur dagarna ser ut. Vet du inte hur du går till väga för att hitta schemat, så kontakta universitetets studievägledning så kan de säkert hjälpa dig. Att vara mentalt förberedd är ett sätt att minska ångesten.

Vad gäller utseende så är det enda jag kommer att tänka på att om folk verkligen stirrar, så säger det mer om dem än vad det säger om dig. Dock tror jag att din självbild kommer att ändras om du kommer ur ditt utanförskap.
Tack, universitetsstudier är verkligen en alternativ.

Ja, jag får försöka låtsas som om det regnar. I bland är det dock ungdomar som skriker efter mig när jag är ute och promenerar. Typ "Va fan har hänt eller, he he!?" Två gånger har det varit personer som gått fram till mig på stan och sagt "Mår du inte bra?". De ville väl bara vara snälla men det kändes fördjävligt eftersom jag inte mådde annorlunda mot vad jag brukar (i och för sig kass, men ändock standardmående för mig).
Citera
2013-09-13, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pulver-Henke
Hmm, detta är en öm punkt. Jag dricker en hel del.

Känner bara att jag inte orkar annars, tänker att jag ska sluta när allt det andra ordnar sig runtomkring.

Jag började supa tidigt detta år, innan var jag nästan helnykterist. Smärtan har varit/är så jävla stor.

Försöker dock träna en del trots allt, det blir sporadiskt.

Jag känner mig så fruktansvärt irriterad hela tiden, det är som om det är en demon som sågar med en rostig såg i mitt hjärta 24/7.

Innan det går för långt, undvik alkohol som dämpare.
Det drar ner dig djupt i skiten, du kommer bara bli än mer deprimerad och din kropp kommer ta brutalt med stryk.
Citera
2013-09-13, 19:06
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Byt vårdcentral och prova att få samtalshjälp igen, den jävla plattskallen som sa nej till dig borde stängas av; har man samlat mod till att ringa och be om hjälp så är det exakt det man ska få.
Alla är olika och man kan behöva olika hjälp men just i fall av social isolering och att komma ur det så kan KBT vara till stor hjälp.

Fortsätt att posta/läsa här också för du kommer se att vi är ganska många som varit riktigt ensamma, isolerade och jävligt vilse men som kommit på fötter med tiden.

Lycka till!
Hej!

Jo, jag bytte faktiskt vårdcentral. På min nya så sa de att jag hade för svåra problem för en VC, det var öppenpsyk som gällde. Öppenpsyk vill inte heller ta emot mig, se även det jag skrev i ett tidigare inlägg. Just nu håller jag fortfarande på och ringer till dom, detta har pågått sedan i våras. Under Augusti har jag dock haft en uppehåll i mina försök då depressionen varit så stark att jag knappt kunnat röra mig.

Ja, KBT vore toppen. Jag tar vilken hjälp som helst.

Tack så jättemycket för att ni bryr er, detta är mitt enda fönster mot omgivningen då Flashback är min enda kanal där jag "träffar" folk.

Tack igen.
Citera
2013-09-13, 19:12
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
stå på dig. Det första du ska göra är att byta vårdcentral. det har dulaglig rätt att börja med att boka läkartid. berätta för läkaren att du har svårt att beskriva hur du mår och att du inte blivit tagen på alvar. lämna över en noga genomtänkt skriftlig text om orden tryter. om få KBT, tid samt diskutera ev läkemedel. Betablockare är denextremt mild medicin och funkar bra mot min SF. andra behöver ssri. KBT är mot bra.

kram

edit, surfplatta fucka tupp text hoppas du hängde med
Jag ska ta och skriva ner lite, det kanske hjälper. Jag kan i och för sig tala för mig men en skrivelse kan kanske vara bra det också. Det kan ju inte skada i alla fall.

Jag käkar redan SSRI och SNRI + massa annan psykofarmaka. Ska be läkaren att få byta min ut min antideppresiva mot någon annan sort. Jag har fått veta att en läkare ska ringa mig någon gång framöver (förhoppningsvis i nästa vecka) och då ska jag be om en ny antideppresiv.

Kram till dig med!
Citera
2013-09-13, 19:22
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shaolin-svensson
Innan det går för långt, undvik alkohol som dämpare.
Det drar ner dig djupt i skiten, du kommer bara bli än mer deprimerad och din kropp kommer ta brutalt med stryk.
Ja, jag är väldigt kluven inför alkoholen. Jag vet ju att det förmodligen är ohälsosamt fast å andra sidan har jag varit i princip helnykterist ända fram till Mars detta år då jag började supa rätt hårt.

Alkoholen har gett mig vissa stunder av lindring, det har den faktiskt gjort.

Jag vill inte flasha med självmord men det måste sägas att det är en oerhörd befrielse när man bestämt sig. Jag tänker dock prova "allt" innan jag kör på snaran.

Ha det bra alla! Tack för att ni är så snälla!
Citera
2013-09-13, 20:23
Medlem
Alkohol är förrädiskt .Visst det ger en tillfällig lindring av ångest . När jag själv drabbades
av depression började jag med alkohol som en självmedecinering . Men jag vill påstå att
alkohol är som att pissa i byxorna för den som är deprimerad . Varmt och behagligt för
stunden . Min hjälp ur depression var då jag slutade helt med alkohol . Sökte hjälp och
fick tala med psykolog och fick antidepressivt läkemedel
Citera
2013-09-14, 00:16
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Alkohol är förrädiskt .Visst det ger en tillfällig lindring av ångest . När jag själv drabbades
av depression började jag med alkohol som en självmedecinering . Men jag vill påstå att
alkohol är som att pissa i byxorna för den som är deprimerad . Varmt och behagligt för
stunden . Min hjälp ur depression var då jag slutade helt med alkohol . Sökte hjälp och
fick tala med psykolog och fick antidepressivt läkemedel
Jag pissar i byxorna rätt ofta so to speak, är full som attans i skrivande stund.

Men jag söker hjälp parallellt med detta. Är det någon som vet tekniker för att ta sig ur självmordstankar? Jag planerar att hänga mig i ett träd bredvid det mentalsjukhus där jag för första gången blev intagen i min ungdom. Jag har aldrig blivit frisk sedan dess så jag tänkte att det skulle vara som en feedback till samhällssystemet att låta mitt lik dingla i ett utav sjukhusområdets träd.
Citera
2013-09-14, 02:12
Medlem
Carlos88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulver-Henke
Jag pissar i byxorna rätt ofta so to speak, är full som attans i skrivande stund.

Men jag söker hjälp parallellt med detta. Är det någon som vet tekniker för att ta sig ur självmordstankar? Jag planerar att hänga mig i ett träd bredvid det mentalsjukhus där jag för första gången blev intagen i min ungdom. Jag har aldrig blivit frisk sedan dess så jag tänkte att det skulle vara som en feedback till samhällssystemet att låta mitt lik dingla i ett utav sjukhusområdets träd.

Du borde lära dig meditera. Det kommer hjälpa mer än du anar. Det logistiska med jobb är en grej. Men det låter ju framförallt som du behöver lösa det emotionella. Iaf om du självmordstankar.
Citera
2013-09-14, 02:16
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlos88
Du borde lära dig meditera. Det kommer hjälpa mer än du anar. Det logistiska med jobb är en grej. Men det låter ju framförallt som du behöver lösa det emotionella. Iaf om du självmordstankar.
Ja, jag sysslar dagligen med meditationsförsök.

Kan du, väldigt basic, tala om hur man gör? Jag brukar bara vara stilla och försöka "vara bredvid" mig själv. Eftersom jag har nått så dåligt resultat i meditationen så planerar jag att börja läsa böcker i ämnet.

Ska gå till bibblan i morgon om jag nu inte försover mig på grund utav alkoholen.

Tack för tipset!
Citera
2013-09-14, 03:05
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Suck..här sitter man uppe till efter tre på natten och groggar trots att jag tänkte skärpa till mig?

Är jag patetisk? Ja, lite. Men samtidigt; jag gör inte detta av lathet. Jag har någon mental sjukdom, det är ju helt uppenbart.

Okej, jag ska inte klaga. En del förslag har kommit in. Dessa beaktas. Finns det fler som kommer på idéer så skriv gärna här.

Nu dricker jag lite sprit o tar några Apodorm och går till sängs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in