2013-09-12, 22:14
Medlem
Mannomorths avatar
Jag satt och spelade och helt plötsligt dog datorn, den gröna lampan lös fortfarande, så jag slog av den helt (höll inne powerknappen i 3 sekunder).
Men nu går den inte att starta. Jag kände på datorn och märkte att grafikkortet va varmt så jag väntade lite, tog bort damm.

Men inget, nätagget verkar funka för den lyser, men så fort jag startar så ger den ifrån sig ett litet läte och fläkten på morderkortet börjar snurra i en microsekund men inget mer ( och det är bara när jag dragit ur powercorden och satt tillbaka den.)

Vad ska jag göra? Jag hoppas verkligen att det är inte problem med morderkortet för då blir det dyrt.

Mvh
Manno
Citera
2013-09-12, 22:19
Medlem
x12s avatar
Nätagget ger ut flera olika spänningar, så bara för att det lyser nåstans är det ingen garanti för att alla spänningarna fortfarande är OK. Det behöver inte ens vara så att en spänning saknas fullständigt, det räcker att spänningarna "bara" är otillräckliga för att datorn ska vägra starta.

Det allra vanligaste felet på stationära datorer är just precis att nätagget havererat.
Citera
2013-09-12, 22:29
Medlem
Mannomorths avatar
ah, okej, tack då får jag ta och testa det, finns de något sätt att se om de fungerar?

jag har en "elmätare" dock har jag bara använt den för att testa batterier, frågan är om den funkar på så hög spänning
Senast redigerad av Mannomorth 2013-09-12 kl. 22:53.
Citera
2013-09-12, 23:11
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mannomorth
ah, okej, tack då får jag ta och testa det, finns de något sätt att se om de fungerar?

jag har en "elmätare" dock har jag bara använt den för att testa batterier, frågan är om den funkar på så hög spänning

Spänningarna är 12Volt, 5Volt och 3,3 Volt och det klarar din multimeter garanterat. På moderkortet finns logik för att starta nätdelen. För att mäta aggregatet utam moderkortet så får man bygla två stift i det stora donet.

Så här gör du:
http://www.youtube.com/watch?v=ac7YMUcMjbw

Obs! det finns fler filmer i samma ämne.
Senast redigerad av PeterNoster 2013-09-12 kl. 23:18.
Citera
2013-09-12, 23:18
Medlem
Mannomorths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Spänningarna är 12Volt, 5Volt och 3,3 Volt och det klarar din multimeter garanterat. På moderkortet finns logik för att starta nätdelen. För att mäta aggregatet utam moderkortet så får man bygla två stift i det stora donet.

Så här gör du:
http://www.youtube.com/watch?v=ac7YMUcMjbw

Obs! det finns fler filmer i samma ämne.

http://www.youtube.com/watch?v=kuwYOEi2p3k

Tack så jätte mycket Om nu det inte funkar så tänkte jag gå in och se om de kan vara några kapacitorer som har felat
Citera
2013-09-13, 00:29
Medlem
Mannomorths avatar
har nu kollat nätagget helt, inga problem där, rätt spänning och de va inga kapacitorer som va kass... nu satte jag "igång" den igen för att se, som sagt då börjar nätaggets fläkt att snurra och fläkten på processorn, men sen inget... vad kan de vara då? (kunde inte titta på hur man mätte på moderkortet då jag sitter med en platta atm och man kan inte se vanliga youtubeklipp på iPad
Citera
2013-09-13, 00:37
Medlem
Mannomorths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mannomorth
har nu kollat nätagget helt, inga problem där, rätt spänning och de va inga kapacitorer som va kass... nu satte jag "igång" den igen för att se, som sagt då börjar nätaggets fläkt att snurra och fläkten på processorn, men sen inget... vad kan de vara då? (kunde inte titta på hur man mätte på moderkortet då jag sitter med en platta atm och man kan inte se vanliga youtubeklipp på iPad

Tog ut RAM och grafikkort, och den startade och pep var 3e sekund, satte in RAM och den startade och pep en gång sen startade... Så det verkar vara grafikkortet... underligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in