• 1
  • 2
2013-09-12, 20:36
Medlem
Hej Flashback.
Mina föräldrar funderar på att köpa en surfplatta. Den kommer i stort sett uteslutande användas i hemmet till att surfa, mejla och spela med. Då den alltid kommer att vara wi-fiansluten känner de inget behov av att pröjsa för ett abonnemang. Ingen av operatörerna jag frågat kan svara på om man kan använda en surfplatta fullt ut utan att det sitter ett simkort i.
Kan man få tillgång till alla appar, amazon, ja det som surfplattor används till, utan SIM-kort?
Eller blir användningen begränsad och i så fall på vilket sätt?

De funderar på en nyare Samsung-modell om det spelar någon roll.
Citera
2013-09-12, 20:51
Medlem
northtecope74s avatar
Borde inte vara något problem, jag har flera stycken mobiler jag har använt utan simkort tex en iphone som jag använder som mp3 när jag är ute och springar och surfar via wifi hemma.

Ett alternativ är ju att ordna ett kontant kort och stoppa i. Så om dom skulle vilja ta med plattan på semester eller what so ever är de bara att ladda på den med surf.

Låter dumt att binda sig om dom ändå inte har någont nytta av de.
Citera
2013-09-12, 20:52
Det funkar prima, ångrar de sig så kan de ansluta surfplattan till mobiltelefonen och dela surf från den.
Citera
2013-09-12, 20:56
Medlem
Tack för svaren. Jo jag kan tänka mig att den funkar i mångt och mycket, undrar mest om det finns några features, inbyggda eller på Play store, som kräver simkort. Har kollat i androidforum och där är det lite olika bud.
Borde egentligen rycka simkortet i min smartphone under en vecka och se om jag stöter på mina begränsningar
Citera
2013-09-12, 21:01
Medlem
hedda89s avatar
Köp ingen surfplatta med abb och simkort.

Antar att ni i familjen alla har någon nyare modell av "smartphone"

Då kan ni alla dela internet frånm era telefoner till surfplattan.

Så använder jag surfplattan själv och det fungerar utmärkt.

Ang tillverkare så är det mkt smaksak har haft samsung har ipad nu ist.

ipaden är sjukt användarvänlig och flyter väldigt bra i operativ systemet.

Samsungen anser jag mer laggig men skönare om man vill ladda ner filmer från tpb direkt ner i plattan via adownloader osv. Likaså så blir du ju inte lika låst !

Hoppas du fick ut nått vettigt av mitt svar

Citera
2013-09-12, 21:02
Medlem
Loxuss avatar
Du kan göra allt med en surfplatta utan SIM-kort som med en med.
Enda skillnaden är att du har internet utanför hemmet med ett SIM-kort.
Citera
2013-09-12, 22:17
Medlem
Polyklorfenols avatar
Sammanfattningvis: Hemma kör man wi-fi genom sin trådlösa router.
Borta använder man sin telefon som router.

Platta med SIM är således helt meningslöst. Bara ett sätt för operatörerna att tjäna pengar på extra abonnemang.
Citera
2013-09-12, 23:18
Medlem
Tusen tack för hjälpen
Citera
2013-09-14, 09:25
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loxus
Du kan göra allt med en surfplatta utan SIM-kort som med en med.
Enda skillnaden är att du har internet utanför hemmet med ett SIM-kort.
Är man på flygplatser eller hotell så finns det i stort sett alltid wifi att köpa surf från eller gratis hotspots, även caféer och krogar har ofta wifi numer i storstäder och turistorter.
Använda simkortet vill du inte göra ändå utomlands.
Citera
2013-09-14, 10:03
Medlem
Doktor Porks avatar
Skillnaden är i princip bara var du kommer åt internet. Om man inte är ute mycket går det ofta bra att dela mobilens nät men nackdelen är att det drar en hel del batteri så är man borta mycket och länge finns det mer att vinna.
Citera
2013-09-15, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Pork
Skillnaden är i princip bara var du kommer åt internet. Om man inte är ute mycket går det ofta bra att dela mobilens nät men nackdelen är att det drar en hel del batteri så är man borta mycket och länge finns det mer att vinna.

Förlåt en oteknisk person. Men visst menar du att man kan dela mobilens nät när man är ute? För hemma kan man väl slå på surfplattans wi-fi och ta del av det trådlösa nätet via sitt modem/router? Så hemma ska man väl inte behöva använda mobilen som hotspot.
Citera
2013-09-15, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 85f1.8
Förlåt en oteknisk person. Men visst menar du att man kan dela mobilens nät när man är ute? För hemma kan man väl slå på surfplattans wi-fi och ta del av det trådlösa nätet via sitt modem/router? Så hemma ska man väl inte behöva använda mobilen som hotspot.

Självklart är det så!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in