• 1
  • 2
2007-01-22, 21:36
Bannlyst
Gravity Bong...

Att röka gravity bong är ett mycket bra sätt att bli redigt stekt på. Principen är den samma som att röka hink, Trycket när vattnet i flaskan åker ut och röken åker ner i flaskan. Detta sättet är mycket enklare än hinken, här behöver du bara en flaska, ingen hink.
Gör ett hål i botten på en plastflaska, håll för hålet och fyll på vatten i flaskan. Lägg mecket där koppen ska sitta tänd eld på det och släpp hålet. Sen när allt vatten är ute och flaskan fylld med rök o sen är de bara o andas in det.

Man kan också göra så här: http://www.youtube.com/watch?v=2lAdN2SARFI
Citera
2007-06-27, 12:34
Medlem
Guide till tillverkning/fortskaffning av screens

Nedan följer 3 metoder för att skapa/skaffa en screen, alltså ett filter, till bongkoppar och pipor.

-----------------------------------------------------------------------------------
Min metod

Piprensare med avbränt ludd. Luddets syfte är att screenen inte blir varm när man tömmer koppen från aska:
http://i140.photobucket.com/albums/r...e/P1010018.jpg

Samma piprensare fast tätt ihoprullad:
http://i140.photobucket.com/albums/r...e/P1010021.jpg

Den ihoprullade piprensaren modifierad för att passa min bongkopp:
http://i140.photobucket.com/albums/r...e/P1010026.jpg

Voila!:
http://i140.photobucket.com/albums/r...P1010030-1.jpg

Modifiera efter koppens storlek och form.

------------------------------------------------------------------------------------
Durkslagsmetoden

ÖB/livsmedelsbutiker har durkslag av metallnät från vilka man själv kan klippa egna nät. Detta är billigt och oavsett hur koppen ser ut så kan man få detta att passa.

------------------------------------------------------------------------------------
Kranmetoden

Varje vattenkran i kök och badrum har nät i sig som filtrerar bort större partiklar. Dessa kan man lätt få tag på genom att antingen skruva loss huvudet på kranen eller så kan man köpa dessa i vilken VVS/järnaffär som helst. Se bara upp så att ni inte får ett nät med plastring.
Citera
2007-10-20, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodhound
[b]

Vad gör jag om jag börjar nojja?

Det första man gör i ett sådant läge är att tala om det för sina kompisar. Folk som säjer att det är "stämmningsförstörare" kan ta sig i röven, dom är inte lika tuffa när dom själv sitter där och känner sig taskiga. Förklara vad du tycker, oftast är det rätt enkelt för er att åtgärda. Om du känner dig otrygg så är det oftast bara att byta miljö, gå någon annan stans. Kanske är det ett jobbigt samtalsämne eller så känner du dig bara utanför. När du talat med dina kompisar så är det bara att försöka slappna av. Sätt dig ner och försök hitta alla trevliga saker. Gör en lista i huvudet, du kommer komma på massor. Här sitter du med dina bästa kompisar i ett fantastiskt solsken och äter en jävligt god bit godis osv. Du kommer garanterat att inse att du egentligen har det jävligt bra och sen är nojjan försvunnen. Försök inte tränga bort den, det är som om någon ber dig att inte tänka på en rosa elefant i 30 sekunder. Du kommer garanterat att tänka på hur mycket du inte skall tänka på en rosa elefant... Ooops... det var ju det jag inte skulle... oops osv. Det bästa sättet är att helt enkelt tänka på nåt annat. Sätt på lite musik, gör lite mat. Helst nåt som du kan sluka upp dig i. Helt plötsligt kommer du må skitbra igen och du får en akut skrattnojja över hur jävla korkad du var som tyckte du mådde skit. Och till sist, känns det fel när jointen kommer till dig, skit i den. Alla som kan det minsta om cannabis vet att det alltid är rätt att banga om man inte känner för det, så gör inte narr av någon som fegar ur.
Skulle vilja komplettera ovanstående utmärkta tips med rådet ÄT ELLER DRICK NÅGOT SÖTT. Förutom att många tycker att sötsaker smakar helt fantastiskt när de är påtända, och alltså får en positiv upplevelse som drar tankarna från nojan/snedtändningen, så återställs i viss mån blodsockerhalten i kroppen som (efter vad man sagt mig) sänkts av cannabisintaget. Finns säkert flera skäl till att "sockerintag" fungerar, och kanske är de verkliga orsakerna i själva verket helt andra - huvudsaken är ju att metoden faktiskt påfallande ofta får den nojige/snedtände att må bättre.
Citera
2008-02-27, 16:21
Medlem
toMishs avatar
OT raderat. /Mod
Citera
2008-04-10, 17:25
Medlem
Mmatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PGriffin
Hur ser olika länders och delstaters lagar på cannabis?

Typ Amsterdam, USA (Kalifornien, Miami), England, Frankrike, Tyskland osv

Här är en perfekt tråd med svar på din fråga
http://www.flashback.org/showthread.php?t=446782

Är du för lat så kan jag citera retardo (hoppas det är okej?)

Citat:
Ursprungligen postat av retardo
Är ni trötta på Svenska klimatet? :]

Här kommer en skön lista med lite semestertips!

Dock är inte alla dessa länder 100% lagliga utan mer accepterat men du riskerar inte någon obehaglig fängelsevistelse med mindre mängd i dessa länder.

Legaliseringsförespråkarna har vunnit mest gehör i västeuropeiska länder som

Nederländerna (Nähe?!)

Tyskland (På krogarna i Köln står det "no dealing inside please)

Portugal (man blir påhoppad av små försäljare som skriker HASHICHS!!?!?")

Danmark (Kristiania)

Storbritannien (Inte helt hundra här)

Belgien (Har man motorväg till holland blir det naturligt)

Frankrike (Kollar man omkring så ser man många med en joint i handen på gatan)

Schweiz där mindre innehav i princip är tillåtet och där bruket är tillåtet. (Nu finns även statliga coffeshopps med 1sorts gräs)

Ryssland 2004 avkriminaliserades innehav av upp till 20 g marijuana, 5 g hasch samt odling av 10 cannabisplantor.

USA intar ett mellanläge där den federala nivån är för totalförbud medan man på delstatsnivå i vissa fall tolererar innehav på upp till 30 gram. Vilka delstater vet jag dock inte.

Spanien är ochså nästan helt accepterat dom bryr sig mest om heronisterna som smutsar ner stränderna. En kompis som åkte "fast" när han rökte en joint i spanien fick ge jointen till polisen (som han säkert rökte själv) sen fick han gå hem.

Sen får vi inte glömma Jamaica!

När ska fegis Sverige vakna och inse fakta?

Fyll gärna på ! Blaza lungt!
Citera
2008-04-15, 10:05
Medlem
Dyngraukmans avatar
Skador o risker.

Trots att många här är ganska säkra på att det är väldigt dåligt om bieffekter från cannabis, så finns det ju extrem fall och oturs fall. Antingen borde vi ha det här i en egen tråd så kan vi kanske få bort lite av trollen och haschpsykos troenden.

t ex panik attack man kan dra på sig under ett rus, och sen dagen efter kan man vara rädd för att få det igen. Panik ångest är förövrigt bara en ondcirkel och har mest med rädsla att göra. Man har alltså ångest för att man tror att man ska få panik attack

eller den såkallad psykosen(som väldigt många har svårt stava)
många är så rädda för att få den mytomspunna "haschpsykosen" vilket kan leda till en panik attack, och i få fall kan cb utlösa en redan befintlig psykos hos personen.

Många måste lära sig skillnad mellan panik ångest/ångest och psykos innan dom kommer in här o skriver. Och är man redan rädd för att få något av det här sakerna ska man inte röka på överhuvudtaget.

Hur som helst kan inte någon riktigt jävla kunnig se till att skriva en utförlig grej om det här sakerna så KANSKE man slipper några få pajasar
Citera
2008-04-22, 19:03
Medlem
Jag skrev redan ett utförligt inlägg om skador och risker,
fick det raderat. Ingen information för drogpropagörerna,
minsann.

dyngraukman, vad betyder det där med "latent" psykos?
Jag har alltid tänkt det som något slagt nesligt retoriskt
grepp som knarkare kan använda sig av, men vad betyder
det egentligen? Hur kan man veta om man bär på latenta
psykoser? För den enskilda, fuckade människan betyder det
inte mycket att det inte i grund och botten var CB's fel, utan
att psykosen "redan fanns där", den väntade bara på att bli
utsläppt... What? Det låter inte det minsta vettigt.

Depersonalisering är iallafall en ganska uppenbar risk, som
en del människor tyvärr är tvungna att tampas med. Om man
märker att man börjar förändras som människa - tappa bort sig
själv - så kan det vara en god idé att ta en längre paus, och
ordna upp sitt liv.

Rökning överhuvudtaget så är väldigt skadligt för lungorna,
och immunförsvaret eftersom man bränner bort flimmerhåren
i halsen som är till för att filtrera bort all skit som man annars
andas in. Någon som vet mer får gärna fylla på.
Citera
2008-09-02, 19:49
Medlem
Att lära sig att bedömma kvalité på hasch/gräs tar tid och man kan bara lära sig det genom erfarenhet men det finns ju många grund regler som oftast stämmer.

Tex att Budds med frön i inte är lika starkt som Budds utan frön, detta kommer sig av att en obefruktad hon planta fyller buddsen med gött THC starkt resin istället för att tillverka frön, MEN en riktigt duktig odlare som pollinerar honan vid rätt tidpunkt kan få THC hallten att faktiskt öka av detta och samtidigt blir det ju självklart frön i men det är ju fortfarande feta budds och inget, "bushweed" med massa pinnar och skit i.

Hasch som är svart, mjukt och luktar fint brukar funka fint men jag har råkat ut för svart som fortfarande ser likadant ut, är lika mjukt och luktar nästan lika fint men inte funkar alls bra, sammtidigt så finns det relativt hårda bruna/gula sorter som funkar riktigt kanon bra.

Sedan är det ju ofta så att när man är nybörjare så blir man riktigt bäng på standard hasch också, medan någon som väger 30kg mindre, är 20 år yngre och har rökt i några år inte tycker att det funkar alls bra.

Värre är det med "bushweed" som ibland kan vara så dåligt att inte ens en fjortis som har rökt 10 gånger känner av det.

För 12-13 år sedan skulle jag förmodligen inte sett skilnaden på standard och bra brunt om inte någon lagt bitarna brevid varandra, idag räcker det att jag kollar på en bit och vet direkt om det är skit eller helt ok puff, men det händer, tyvärr för sällan, att jag blir överaskad av hasch och gräs som vid rökning visar sig vara väldigt mycket bättre än vad jag först trott.

Många blir av någon anledning inte påverkade förrens de provat att röka 3-5 gånger, varför vet jag inte, men det är säkert någon annan här på forumet som har svaret på den frågan?

Summan av kardemumman är alltså, som med allt annat, övning ger färdighet.
Citera
2008-09-02, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medioker
Jag skrev redan ett utförligt inlägg om skador och risker,
fick det raderat. Ingen information för drogpropagörerna,
minsann.

dyngraukman, vad betyder det där med "latent" psykos?
Jag har alltid tänkt det som något slagt nesligt retoriskt
grepp som knarkare kan använda sig av, men vad betyder
det egentligen? Hur kan man veta om man bär på latenta
psykoser? För den enskilda, fuckade människan betyder det
inte mycket att det inte i grund och botten var CB's fel, utan
att psykosen "redan fanns där", den väntade bara på att bli
utsläppt... What? Det låter inte det minsta vettigt.

Depersonalisering är iallafall en ganska uppenbar risk, som
en del människor tyvärr är tvungna att tampas med. Om man
märker att man börjar förändras som människa - tappa bort sig
själv - så kan det vara en god idé att ta en längre paus, och
ordna upp sitt liv.

Rökning överhuvudtaget så är väldigt skadligt för lungorna,
och immunförsvaret eftersom man bränner bort flimmerhåren
i halsen som är till för att filtrera bort all skit som man annars
andas in. Någon som vet mer får gärna fylla på.

Många psykiska sjukdomar är ju ärftliga, så har du tex schizofreni eller
någon annan psykisk sjukdom som påverkar verklighetsuppfatningen i
släkten så löper du större risk att bli psykotisk om du brukar cannabis
då cb som sagt var kan utlösa en psykisk sjukdom som ligger latent,
sen kan det ju vara så att den latenta sjukdomen bryter ut även om
du inte brukar cb men cb får den att bryta ut om ett år istället för om
fyra år, som ett enkelt exempel.
Citera
2009-03-03, 23:09
Medlem
expanders avatar
Orsaken till olika "smaker" och dofter hos cannabis.

Då frågan nyligen dök upp på forumet, men tråden som den togs upp i låstes av förklarliga skäl, så tänkte jag att det kan vara i sin ordning att vidarebefordra en variant på den info som jag skrev där i FAQn.
Here goes:

Många har väl sett suktande menyer från Amsterdams coffeeshops eller diverse internetbutiker som säljer cannabisfrön med exotiska namn som:
  • Blueberry
  • Arjans Strawberry Haze
  • Mango
  • Sour Diesel
  • Cheese
för att inte tala om klassiska Orange Haze, och undrat vad som döljer sig bakom dessa mer(eller mindre) smakfulla namn på olika cannabissorter, s.k. strains.
Inte smakar dom väl apelsin, blåbär eller jordgubbe på riktigt?
Nja, du lär nog inte riktigt kunna jämföra det med att käka en jordgubbe eller en apelsin, men visst känner man en karaktär av smaken. Precis som man på vinflaskan ofta kan läsa att vinet har en ton av vanilj, eldighet eller mörka bär, så är det ju inte smaken av vaniljsås eller blåbärssoppa man förväntar sig av vinet.
Det är en antydan till ton av smaken det handlar om.

Samma sak gäller för cannabis.

Cannabis för de flesta mest eftertraktade beståndsdel, THC, är plantans kåda. De flesta växter som producerar kåda tillverkar också i denna kåda något som kallas terpen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Terpen

Terpener stimulerar vårat luktsinne och ger oss en förnimmelse av alla möjliga olika dofter och aromer, däribland bär och frukter, men även mindre till namnet lockande saker som tex Diesel.
Varje ny individ som gror har en unik sammansättning terpener som ger upphov till olika dofter och aromer. Självklart efterliknar varje frö sin moderplanta, men en viss variation uppstår ju självklart naturligt utifrån mutationer. Så därför kan man också avla fram olika varianter av terpenkombinationer för att få fram en önskad doft/arom.

I vin så regleras terpenblandningen bland annat hur mycket och hur intensivt solljus som plantan får.
Samma sak gäller med största sannolikhet såklart då även för cannabis, där man dessutom faktiskt använder sig av själva kådan från plantan. Och det är ju i framförallt kådan som terpenerna finns.
Man vet även att vinplantor som planterats nära eukalyptusträd i Australien plockar upp en arom av eukalyptus bara genom att stå planterade nära trädet. I andra fall så har man sett att två terpener som återfinns i många röda viner tillsammans under speciella omständigheter kan omvandlas till eukalyptol som är det ämnet som ger eukalyptus sin smak.
På samma sätt så ger olika blandningar av terpener upphov till olika aromer i cannabis. I vissa strains så är aromen tydligt framträdande medan den hos andra bara kan anas (om man verkligen, verkligen vill det ).

Så för att återgå till jämförelsen med vin så är det alltså exakt samma lilla ämne som ligger bakom dessa nyanser av smak i både cannabis och vin, nämligen terpen.

Hos fröför-säljarna/ädlarna Green House Seeds i Amsterdam så kan man på deras hemsida själv se riktigt snygga diagram med sammansättningen av terpener i deras framavlade strains som mätts upp i labtester.
Dessa diagram kanske inte direkt är något för lekmannen att förundras över, men nog så viktiga för de som vill försöka avla fram egna strains och slippa leka blindbock med doften och aromen i cannabis.

Tydliga diagram med terpensammansättningar hos Green House Seeds egna strains hittar man här:

http://www.greenhouseseeds.nl/shop/i...ils&news_id=11
Senast redigerad av expander 2010-12-15 kl. 20:37.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in