2013-09-15, 17:40
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det låter mer som en vandringssägen...
Mycket möjligt men läst det på både svenska och engelska sidor på internet och hört det privat men aldrig sett några "tekniska" källor på det, därav "jag har hört"
Citera
2013-09-15, 20:05
Medlem
Mr.Effes avatar
Har en fråga, ska man köra på delsyntet i en rödblock eller helsyntet?

Ja tror det har vait delsyntet innan så man bör väl köra på samma hela tiden.
Citera
2013-09-15, 21:02
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Effe
Har en fråga, ska man köra på delsyntet i en rödblock eller helsyntet?

Ja tror det har vait delsyntet innan så man bör väl köra på samma hela tiden.
Kör med vad du vill, motorn bryr sig inte. Grundkonstruktionen är gjord för mineralolja så det klarar den utan vidare om du kör enligt rekommenderat intervall. Om du häller på del eller helsyntet kan du utan vidare öka på intervallen med 30-50% utan att riskera nåt eftersom de håller bättre.
Citera
2013-09-15, 21:12
Medlem
Bara hört att man bör inte gå upp till helsyntet på en bil som bara haft "vanlig" olja och är gammal..
Kanske bara är svammel?
Citera
2013-09-15, 21:18
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av moparlinke
Bara hört att man bör inte gå upp till helsyntet på en bil som bara haft "vanlig" olja och är gammal..
Kanske bara är svammel?
Bara svammel.
Citera
2013-09-15, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Det jag hört några gånger är att förr i tiden så innehöll helsyntetoljorna väldigt mycket tvättmedel medans mineraloljorna knappt hade tvättmedel alls och då blev effekten att det bildades en massa avlagringar med mineraloljan men när syntetolja hinkades i så löstes avlagringarna upp och i värsta fall korkades oljekanaler igen.
Det bär vad jag också har "hört".Men detta är isåfall något som var aktuellt på 1970 talet och om ingen haft en bil avställd med mineralolja i motorn från den tiden så borde ingen bli drabbad idag.
Citera
2013-09-15, 21:43
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Kör med vad du vill, motorn bryr sig inte. Grundkonstruktionen är gjord för mineralolja så det klarar den utan vidare om du kör enligt rekommenderat intervall. Om du häller på del eller helsyntet kan du utan vidare öka på intervallen med 30-50% utan att riskera nåt eftersom de håller bättre.

Del och helsyntet sliter mindre på motorn vid kallstarter vintertid så det finns egentligen ingen anledning alls att använda ren mineralolja.

Delsyntetolja innehåller ungefär 4/5-del mineralolja och 1/5-del helsyntetolja (blandningen varierar mellan olika fabrikat). Därför brukar det inte vara så stor prisskillnad mellan delsyntet och mineralolja.
Citera
2013-09-15, 22:15
Medlem
P04s avatar
Vad jag förstått beror myten om att man inte ska från mineral till syntet på gamla motorer som saknade oljefilter. Inget som är aktuellt idag således.
Citera
2013-09-15, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P04
Vad jag förstått beror myten om att man inte ska från mineral till syntet på gamla motorer som saknade oljefilter. Inget som är aktuellt idag således.
Ja eller om motorn inte varit servad sen 1970 talet då det inte fanns "tvättmedel" i mineraloljan.
Citera
2013-09-15, 23:35
Medlem
Har både kört mineral, delsyntet och helsyntet i mina volvos. (Alla har gått över 30k). Har ej märkt någon nämnvärd skillnad, alla har varit rödblock utan turbo.
Citera
2013-09-15, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo740turbo
Har både kört mineral, delsyntet och helsyntet i mina volvos. (Alla har gått över 30k). Har ej märkt någon nämnvärd skillnad, alla har varit rödblock utan turbo.
Som min farbror ungefär.En väldigt snål person som numera är pensionär.Har kört Golf och Jetta sedan början av 80 talet.Långt till jobbet så varje bil har gått 40/50 K mil.Bara biltema olja och inte ett ras.Det som "dödat" bilarna är rosten.Detta är ett väldigt bra kvallitetsbevis som visar att det inte är någon "spillolja" som vissa tycks tro.
Citera
2013-09-16, 00:46
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moldova1992
Det bär vad jag också har "hört".Men detta är isåfall något som var aktuellt på 1970 talet och om ingen haft en bil avställd med mineralolja i motorn från den tiden så borde ingen bli drabbad idag.
Jo, många gamla sanningar tenderar till att leva kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in