2013-09-12, 17:44
Medlem
Det är väl en allmänt känd hemlighet att Biltema köper sin olja av Penzoil Europa innan köpte de sin olja av Statoil enligt en säker källa.om det hade stått Penzoil eller Statoil hade det väl inte knackat eller? varför köper ni inte en dyrare olja om ni misstror produkten? I princip finns det inte några dåliga oljor idag
men en bra olja kan aldrig fixa ett dåligt oljetryck eller förslitningar i motorn.Jag har en kompis som aldrig byter olja i sin bil oljan var som tjära det kostade honom 10 000:- att få motorn rengjord.Nu byter han olja enligt service intervallerna.

Återigen läs instruktions boken köp olja som uppfyller bilfabrikantens krav,har man otur så har nisse i skogen ägt bilen i ett tidigare skede och han köpte sin olja supermega stormarknad för 49:90 för 4 liter på den vägen är det.
Citera
2013-09-12, 18:22
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Effe
duger 10-40? delsyntet=?

bilen har gått 18k nu ca.
Det är väl det du har? Ska du ha tjockare får du nog välja nån -50 eller -60-olja.
Inte för att jag tror det spelar nån som helst roll, en gammal B230 knackar alltid lite om ventilmekanismen, ibland på andra ställen med. Det behöver inte betyda att det är nån fara.
Om kammarna är nerslitna eller håller på att bli det så spelar det inte nån som helst roll vad för olja du tömmer i, inget kommer att laga det ändå och det kommer inte hålla längre för att du häller i en tjockare olja. Det är i det fallet smörjförmågan som är viktig, inte viskositeten.
Citera
2013-09-12, 18:36
Medlem
Mr.Effes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Det är väl det du har? Ska du ha tjockare får du nog välja nån -50 eller -60-olja.
Inte för att jag tror det spelar nån som helst roll, en gammal B230 knackar alltid lite om ventilmekanismen, ibland på andra ställen med. Det behöver inte betyda att det är nån fara.
Om kammarna är nerslitna eller håller på att bli det så spelar det inte nån som helst roll vad för olja du tömmer i, inget kommer att laga det ändå och det kommer inte hålla längre för att du häller i en tjockare olja. Det är i det fallet smörjförmågan som är viktig, inte viskositeten.

Absolut, det ligger i motorn nu.

tack för info
Citera
2013-09-13, 13:43
Medlem
Lugini3s avatar
Min bil läckte olja och då köpte jag sådan dyr olja men den fortsatte läcka
Citera
2013-09-13, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av w123
hade vanlig olja i bilen, fick för mig att jag skulle byta till biltemas delsyntet, efter max en kilometer med den oljan började den ryka som fn, bytte då tillbaka till vanlig olja ,men den blev inte densamma igen, drog ca 2 lite olja per mil efter det, det blev skroten

Inte ens med frityrolja från Lidl förstör du en motor så snabbt.
Citera
2013-09-13, 17:35
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankarbarn
Inte ens med frityrolja från Lidl förstör du en motor så snabbt.
Det vore kul att prova.

I övrigt, byt oljan ofta hellre än till dyr vanlig olja (men longlife olja kan jag inget om)
Citera
2013-09-14, 18:36
Medlem
Troligen var det en kolvring som skar fast, har hört att det inte är superovanligt, när man byter från vanlig till syntet olja, tror heller inte det hade med att oljan var från biltema.
Citera
2013-09-14, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av w123
Troligen var det en kolvring som skar fast, har hört att det inte är superovanligt, när man byter från vanlig till syntet olja, tror heller inte det hade med att oljan var från biltema.

Inte en chans i helvetet att en kolvring skar fast direkt efter man bytt från mineral till syntet, varför skulle det hända....?

Man blir rätt trött alla dessa "odödliga" oljemyter som ofta sprids vidare av folk som inte har några kunskaper om smörjning utan oftast bara "har hört...."
Citera
2013-09-14, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Inte en chans i helvetet att en kolvring skar fast direkt efter man bytt från mineral till syntet, varför skulle det hända....?

Man blir rätt trött alla dessa "odödliga" oljemyter som ofta sprids vidare av folk som inte har några kunskaper om smörjning utan oftast bara "har hört...."
Jag kan skriva under på det.När jag köppte min 940 var oljebytena misskötta.(förhoppningsvis bara det sissta.) det låg en dunke med någon billig mineralolja i bagaget.Bytte olja direkt.Den gammla var kolsvart och stank bensin.vilket tyder på gammal och mycket kortkörningar.I med ny fin helsyntet.Motorn har turbo så absolut syntetolja.Idag 4000 mil senare.Inga problem och bilen går som en dröm.
Citera
2013-09-14, 23:30
Medlem
Har en -93 Volvo 945. Gått 36000mil. Haft bilen i 4:a år.
Kör Biltemas 10W-40 mineral och biltema filter, byter var 1000:de mil.
Går som en dröm. Hur tidigare ägare har skött bilen vet jag inte.

Mineraloljan är tjockare än synteten, vilket betyder mindre slammer inifrån motorn!
Citera
2013-09-15, 05:56
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anywhan
Det är väl en allmänt känd hemlighet att Biltema köper sin olja av Penzoil Europa innan köpte de sin olja av Statoil enligt en säker källa.
Valvoline talas det om, det är iallafall inte pennzoil som levererar den helsyntetiska 2-taktsoljan biltema säljer för den är röd.

Synstream är den enda helsyntetiska 2-taktsoljan pennzoil tillverkar och den ska va brun enligt säkerhetsdatabladet.
Senast redigerad av Arne.Anka 2013-09-15 kl. 06:05.
Citera
2013-09-15, 06:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Effe
Är det bara jag som haft konstigt ljud efter biltemas delsyntet?
ja upplever att efter ja bytt olja så hör jag ett knackande ljud.

Min wannabe mekaniker till vän , fråga om jag hällt i biltemas olja, och jag svara ja?

Han sa att det är lite mysko med den oljan, men inget farligt.
Även min plast farsa sa att hans bil knacka lite mer med den oljan.
Är det bara som vi tror eller är det någon sanning?

740 volvo

Inga lampor syns och allt flyter på bra ändå.
Det är inget fel på oljan, du har en skitbil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in