• 1
  • 2
2005-06-28, 22:01
Bannlyst
Som rubriken säger. Är nyfiken på att prova något "nytt". Vegetarisk mat verkar intressant. Men vart börjar man? Finns det någon bra websida eller bok som ni kan rekommendera?
Citera
2005-06-28, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spooz
Som rubriken säger. Är nyfiken på att prova något "nytt". Vegetarisk mat verkar intressant. Men vart börjar man? Finns det någon bra websida eller bok som ni kan rekommendera?

här hittar du det mesta

http://www.vegomums.com/
Citera
2005-06-28, 23:06
Medlem
Deannas avatar
Jag tycker att Vegistariska Kokboken av Inga-Britta Sundqvist (Ica bokförlag) är den bästa nybörjar vegoboken.. Den har allt!
Citera
2005-06-29, 00:50
Medlem
Grårävs avatar
Hmm... skulle gärna testa själv.
Har en teori om att man nog skulle må bra av att äte hel-veg. kost under veckorna och unna sig det ack så goda köttet och fisken under helgen

Skulle lätt kunna göra detta då jag uppskattar vegetariskt, men steget är lågnt från tanke till handling
Citera
2005-06-29, 09:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PhreakaliS
här hittar du det mesta

http://www.vegomums.com/

Tack, intressant
Citera
2005-06-29, 09:11
Bannlyst
Var köper man "Vegefärs" och "quornfärs" förresten? Finns det i vanliga mataffärer?
Citera
2005-06-29, 09:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Jag tycker att Vegistariska Kokboken av Inga-Britta Sundqvist (Ica bokförlag) är den bästa nybörjar vegoboken.. Den har allt!

tackar
Citera
2005-06-29, 09:32
Medlem
Inlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spooz
Var köper man "Vegefärs" och "quornfärs" förresten? Finns det i vanliga mataffärer?
ICA, hemköp och Konsum har quorn i sitt standardutbud. Vegfärs är inte så svårt att hitta det heller. Det kanske är knivigare att hitta om man bor i en liten håla, men det borde inte vara omöjligt. Ett annat alternativ är att beställa/köpa sojagranulat (torkad soja, ca 50% protein). Detta är det absolut billigaste. En påse på ett kilo räcker j-t länge. Dessa sojabitar finns i massa olika utförande, så man kan variera rätt mycket. Dessutom så är bitarna, i sig, ganska smaklösa så man har total kontroll över vad man vill att de skall smaka. Jag brukar koka dem i buljong och sedan steka dem i olja med en massa vitlök och andra kryddor. Du kan beställa detta på vegan.nu. Lycka till!
Citera
2005-06-29, 15:03
Medlem
miklons avatar
Sojabitarna ska man passa sig för tycker jag, de jag har ätit var iaf inget goda. Då är quorn bättre, trots att det är dyrare.

Sojagryn däremot, som kan användas som ersättning för köttfärs i pastasås är riktigt bra, billigt och nyttigt. Finns väl i de flesta matbutiker.
Citera
2005-06-29, 16:40
Medlem
Inlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Sojabitarna ska man passa sig för tycker jag, de jag har ätit var iaf inget goda. Då är quorn bättre, trots att det är dyrare.
Då gjorde de inte rätt när de tillagade dem. Allt beror på kryddningen. Jag föredrar faktiskt sojabitar pga priset. Jag köper och tillagar en massa på en gång och fryser sedan in det i portionsförpackningar.
Citera
2005-06-30, 13:16
Medlem
[THRiCE]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inline
Då gjorde de inte rätt när de tillagade dem. Allt beror på kryddningen. Jag föredrar faktiskt sojabitar pga priset. Jag köper och tillagar en massa på en gång och fryser sedan in det i portionsförpackningar.

Köper du stora förpackningar någonstanns? tyckte jag läste något om kilo?
Citera
2005-06-30, 13:20
Medlem
[THRiCE]s avatar
För att nämna en av de "färdiga" frysta vegprodukterna.
Jag kommer inte på vad märket heter men det är vegetariska "kött"bullar.
Finns ju olika märken men dessa är OSLAGBART GODA! jag steker på en hel förpackning om jag har hemma, äter det jag ska till middagen resten kan jag kasta i mig med fingrarna, varma som kalla!

¨Någon som vet vilket märke det är?
Ligger i (om jag inte minns fel) gröna & vita förpackningar, svart plastförpackning med vanlig genomskilnligt plast som lock, förpackningen är ombunden av en papp-ask, man lixom drar ut plastförpackningen genom sidan.
dålig förklaring, men förbannat göött!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in