2013-09-11, 22:41
Medlem
Patriarch Ks avatar
Jag köpte precis en ny laptop där win8 var förinstallerat. Nu försöker jag lägga in ubuntu men det verkar helt omöjligt. Jag har försökt på alla sätt och vis och köra från mitt USB-minne och enable/disable allt jag har googlat mig fram men ingenting fungerar. Jag provade att installera ubuntu från windows, men det var också dödsdömt. Då kunde man åtminstone välja ubuntu när man startade datorn, men sedan blev det något fel och det stod att det inte fungerade så jag fick köra från win8 igen.

Hur i hela friden ska jag kunna lägga in ubuntu från min nya laptop? Hur gör alla kodare där ute? Är man helt körd om man köper en dator med förinstallerat win8?
Citera
2013-09-11, 22:49
Medlem
usb3s avatar
Du måste skapa en en partition till Ubuntu först. Finns ngt program som heter partition magic eller liknande som kan ändra om partitioner i efterhand. Var försiktig när du petar med partitionerna bara. Du är inte körd eftersom jag själv har gjort det du beskriver på en av mina datorer.
Citera
2013-09-11, 22:52
Medlem
Lagt in i Boot meny att Usb enheter skall bootas?
Citera
2013-09-11, 23:19
Medlem
Du har inte råkat köpt en dator Microsoft låst med secure boot då? Läs det här. http://www.howtogeek.com/116569/htg-...ans-for-linux/
Går nog att stänga av.

Sedan kan du ju passa på att svära åt ms som försöker att försvåra för oss konsumenter.
Senast redigerad av MenVadSaDuNu 2013-09-11 kl. 23:23.
Citera
2013-09-12, 00:45
Medlem
Patriarch Ks avatar
Hmm, det där med partitionen har jag inte provat. Lät intressant det där med register också. Jag har provat allt man kan göra med boot meny och "bios"-grejen och jag har disableat allt sånt där som man ska disablea men ingenting fungerar.
Jag installerade ubuntu från windows-skrivbordet, men det resulterade i att ubuntu inte fungerade alls - fast man kunde åtminstone välja 2 OS när man startade datorn.
Saken är den att när jag trycker i mitt usb-minne med ubuntu så startar inte datorn alls. Då stannar den bara vid startskärmen och vägrar gå någonstans för den känner väl av att jag är på väg att byta OS. Jag kollade även det där med Fedora, men min dator verkar inte kunna boota från usb även om jag har satt inställningarna på att den ska göra det. När jag hade min USB-sticka med Fedora i så kunde jag åtminstone köra datorn som vanligt utan att den stannade vid starten som den gjorde när jag hade ubuntu-stickan i.
Att skapa en partition borde väl därmed inte hjälpa i mitt fall? Det bästa vore om man kunde mixtra med registerfiler och få bort hela skiten på något vis

Man kan väl säga att den här snubben har precis samma dator och precis samma problem som jag: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopi...8606eedc331b5c
Citera
2013-09-12, 00:56
Medlem
Saolas avatar
Är inte bra på sånt här , men din USB-sticka? är det bootbart? många över 4 gb är det INTE.
Citera
2013-09-12, 02:57
Medlem
BenAsslicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saola
Är inte bra på sånt här , men din USB-sticka? är det bootbart? många över 4 gb är det INTE.

Hur kan ett USBminne INTE vara bootbart? :S
Citera
2013-09-12, 07:20
Medlem
zobs avatar
Har för mig att du måste konvertera usb minnet till NTFS. Går att göra genom kommandotolken med kommandot convert
Citera
2013-09-12, 09:05
Medlem
Patriarch Ks avatar
Nu jäklar har jag fått skiten att fungera! Jag körde med en 1GB sticka och drog över Fedora (via Fedora Live USB Creator) som sagt, men det fungerade ju inte igår kväll, men jag gjorde om skiten från scratch och vips så fungerade Fedora eftersom Fedora verkar kunna komma igenom den här UEFI-skiten!
Ubuntu fungerar fortfarande inte så det verkar helt kört. Synd att jag vant mig vid det, men Fedora verkar riktigt skönt också. Jag ger det 10/10 hittills för de som inte provat. Jag ska dock inte skrika hurra än eftersom jag inte provat saker och ting än, men att jag ändå lyckades få in skiten så att jag lyckades installera allt är ju en vinst i sig + att allt verkar fungera som det ska. Får undersöka hur allt fungerar när jag börjar greja lite med terminalen!

Tack för era tips i alla fall. Jag skriver här igen om det dyker upp problem!
Citera
2013-09-12, 10:27
Medlem
Här finns en del om Ubuntu, UEFI, Windows 8, med mera.
Citera
2013-09-13, 01:48
Medlem
ChristerNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patriarch K
Nu jäklar har jag fått skiten att fungera! Jag körde med en 1GB sticka och drog över Fedora (via Fedora Live USB Creator) som sagt, men det fungerade ju inte igår kväll, men jag gjorde om skiten från scratch och vips så fungerade Fedora eftersom Fedora verkar kunna komma igenom den här UEFI-skiten!
Ubuntu fungerar fortfarande inte så det verkar helt kört. Synd att jag vant mig vid det, men Fedora verkar riktigt skönt också. Jag ger det 10/10 hittills för de som inte provat. Jag ska dock inte skrika hurra än eftersom jag inte provat saker och ting än, men att jag ändå lyckades få in skiten så att jag lyckades installera allt är ju en vinst i sig + att allt verkar fungera som det ska. Får undersöka hur allt fungerar när jag börjar greja lite med terminalen!

Tack för era tips i alla fall. Jag skriver här igen om det dyker upp problem!

Du kanske har fixat det.

Med min DVD så kan jag köra Ubuntu "Live". Därefter ta partitionsredigeraren och krympa Windows-partitionen, därefter skapa Linux-partition och kanske Swap. Efter detta installera Ubuntu på nya partitionen, (samt automatiskt boot-loader).

(Jag har förr haft problem, då jag haft många Linux-distar på HD, den tog då boot-mappen på första Linux-partitionen. Men problemet kanske inte finns nu?)

Christer
Senast redigerad av ChristerN 2013-09-13 kl. 01:49. Anledning: rättelse
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in