2013-09-11, 11:56
Medlem
Har haft min mac sedan 2008 och kört på utan problem. Nu har många program börjat gnälla om att jag har ett föråldrat operativsystem och vägrar uppdatera sig. Problemet är bara att jag inte blev nå klokare av att kolla apples hemsida då deras senaste Mountain Lion inte ens är möjligt att uppgradera till utifrån min nuvarande Leopard, och jag hittar inte var jag online kan köpa något annat?

Kanske dum fråga, vad vet jag, men såhär står det på hemsidan "Om din dator kör Lion (10.7.x) kan du uppdatera till Mountain Lion direkt. Gå till steg 3. Om din dator kör Snow Leopard (10.6.x) måste du först uppdatera till den senaste versionen av OS X Snow Leopard innan du köper OS X Mountain Lion från Mac App Store.", så ska jag köra på snow leopard eller lion? För att sedan uppdatera till mountain lion?

Mvh en som känner sig som en dum blondin i dagsläget.
Citera
2013-09-11, 12:36
Medlem
Det är för att du inte kan köpa något annat än lion
Citera
2013-09-11, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mariekarolina
Har haft min mac sedan 2008 och kört på utan problem. Nu har många program börjat gnälla om att jag har ett föråldrat operativsystem och vägrar uppdatera sig. Problemet är bara att jag inte blev nå klokare av att kolla apples hemsida då deras senaste Mountain Lion inte ens är möjligt att uppgradera till utifrån min nuvarande Leopard, och jag hittar inte var jag online kan köpa något annat?

Kanske dum fråga, vad vet jag, men såhär står det på hemsidan "Om din dator kör Lion (10.7.x) kan du uppdatera till Mountain Lion direkt. Gå till steg 3. Om din dator kör Snow Leopard (10.6.x) måste du först uppdatera till den senaste versionen av OS X Snow Leopard innan du köper OS X Mountain Lion från Mac App Store.", så ska jag köra på snow leopard eller lion? För att sedan uppdatera till mountain lion?

Mvh en som känner sig som en dum blondin i dagsläget.
Om du har Leopard måste du uppgradera till Snow Leopard, som kan köpas från Apple här:

http://store.apple.com/se/product/MC...6-snow-leopard

För att uppdatera Snow Leopard (10.6) till senaste versionen (10.6.8) väljer du Äpple och Programuppdatering.

För att uppgradera till Mountain Lion (10.8) så öppnar du Mac App Store (som endast finns till Snow Leopard och senare) och köper och laddar ner det där. Man kan uppgradera direkt från Snow Leopard till Mountain Lion och alltså hoppa över Lion. Faktum är att Lion inte finns att köpa längre, möjligen kan man ringa Apple-supporten och be om en nedladdningskod. Kolla den här listan för att se om Mountain Lion funkar på din dator:

http://www.apple.com/osx/specs/

Det borde dock inte vara några problem att stanna vid Snow Leopard. Det är fortfarande många som använder den versionen till skillnad från Leopard.
Senast redigerad av Xe89 2013-09-11 kl. 12:52.
Citera
2013-09-11, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xe89
Om du har Leopard måste du uppgradera till Snow Leopard, som kan köpas från Apple här:

http://store.apple.com/se/product/MC...6-snow-leopard

För att uppdatera Snow Leopard (10.6) till senaste versionen (10.6.8) väljer du Äpple och Programuppdatering.

För att uppgradera till Mountain Lion (10.8) så öppnar du Mac App Store (som endast finns till Snow Leopard och senare) och köper och laddar ner det där. Man kan uppgradera direkt från Snow Leopard till Mountain Lion och alltså hoppar över Lion. Faktum är att Lion inte finns att köpa längre, möjligen kan man ringa Apple-supporten och be om en nedladdnignskod. Kolla den här listan för att se om Mounatin Lion funkar på din dator:

http://www.apple.com/osx/specs/

Det borde dock inte vara några problem att stanna vid Snow Leopard. Det är fortfarande många som använder den versionen till skillnad från Leopard.

Tack för ett seriöst svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in