Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-09-10, 20:18
Medlem
Craiggs avatar
Gud skapade oss. Gud gav oss föda. Gud vill att vi alla ska leva ett rättvist liv, men vi människor vill inte lyda Gud. Därför blir Gud arg ibland och straffar oss med att få otur i små samanhang.
På senare år har vetenskapsmännen bevisat att Gud inte fanns. Religion och vetenskap går inte hand-i-hand, och ändå så är det så många präster som påstår det. Det är ett mysterium.
Citera
2013-09-10, 20:21
Medlem
Vad vill du diskutera?

Religion vs vetenskap?

Först så måste du definiera "Gud" och sedan kan vi diskutera huruvida vetenskapen säger att gud finns eller ej.

Först när man definierat "Gud" så kan man säga att vetenskapen kan förneka dess existens. Fram tills dess så säger vetenskapen ingenting om Gud, och det finns ingen rationell anledning att tro på en gud
Senast redigerad av Daudodidi 2013-09-10 kl. 20:24.
Citera
2013-09-10, 20:30
Medlem
Jag håller med om att vetenskapen och Gud går hand i hand. Att tro på gud och känna hans närvaro är en sann verklighet som många upplever, så det finns inget som är fejk med det.

Allt som man säger om Gud kan dessutom beskrivas av vetenskapen, men bara att man talar på ett annat sätt än att det sitter en arg människa uppe i himmelen. Man kan kalla det universums lagar, om man så vill, och det är ren vetenskap.
Citera
2013-09-10, 20:40
Medlem
testpilotens avatar
tycker att det är dags att skippa "gud" i diskussioner överhuvudtaget eftersom begreppet är så fruktansvärt luddigt och kan betyda i princip vad som helst.

man glömmer även att gud/gudar har kommit till för att täta kunskapsluckor.
så ju mer man vet om världen, desto mer har man blivit tvungen att vidga gudsbegreppet, om man nu envisas med att behålla den uråldriga myten om en antropomorf världsskapare alltså.

vissa människor behöver ju en snuttefilt.
Citera
2013-09-10, 20:44
Medlem
jordgubbsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Gud skapade oss. Gud gav oss föda. Gud vill att vi alla ska leva ett rättvist liv, men vi människor vill inte lyda Gud. Därför blir Gud arg ibland och straffar oss med att få otur i små samanhang.
På senare år har vetenskapsmännen bevisat att Gud inte fanns. Religion och vetenskap går inte hand-i-hand, och ändå så är det så många präster som påstår det. Det är ett mysterium.

Det där är inte sant, en sak är dock säker om gud och det är att han/hon söker inte stolthet och vill skylta med sin makt. Men det där påståendet att gud inte finns och det är bevisat har du hittat på själv.
Citera
2013-09-10, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shamas
Jag håller med om att vetenskapen och Gud går hand i hand. Att tro på gud och känna hans närvaro är en sann verklighet som många upplever, så det finns inget som är fejk med det.
Du förvränger vad jag sa.

Vetenskapen och gud går inte hand i hand. Gud enligt den allmänna betydelsen har ingenting med vetenskapen att göra - därför säger vetenskapen inte heller någonting om gud. För det är inte vetenskap.

Kan du komma på ett sätt att definiera gud på ett vetenskapligt sätt? Det är det första steget du måste ta.

Citat:
Allt som man säger om Gud kan dessutom beskrivas av vetenskapen, men bara att man talar på ett annat sätt än att det sitter en arg människa uppe i himmelen. Man kan kalla det universums lagar, om man så vill, och det är ren vetenskap.
Du menar alltså att definitionen på "Gud" är fysikens lagar?
Om så är fallet så säger vetenskapen att fysikens lagar finns, ja. Varför du kallar det någonting annat förstår jag dock inte i så fall.
Senast redigerad av Daudodidi 2013-09-10 kl. 20:51.
Citera
2013-09-10, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Du förvränger vad jag sa.

Vetenskapen och gud går inte hand i hand. Gud enligt den allmänna betydelsen har ingenting med vetenskapen att göra - därför säger vetenskapen inte heller någonting om gud. För det är inte vetenskap.

Kan du komma på ett sätt att definiera gud på ett vetenskapligt sätt? Det är det första steget du måste ta.

Livskraften (Gud) som finns inom oss alla, kraften som får allt att grönska och växa. Utan kraften (Gud) hade ingenting existerat. Det var kraften från big bang (Gud) som skapade tid och rum, det var kraften (Gud) som skapade ljuset, jorden, vattnet och alla människorna. Kraften (Gud) är en del av oss alla, vi alla är samma, en produkt av kraften (Gud).

Citat:
Du menar alltså att definitionen på "Gud" är fysikens lagar?
Om så är fallet så säger vetenskapen att fysikens lagar finns, ja. Varför du kallar det någonting annat förstår jag dock inte i så fall.

Jag kallar det inte för något annat, men många andra gör det, såna som läser en flera tusen år gammal bok om vetenskap t.ex.
Senast redigerad av Shamas 2013-09-10 kl. 21:10.
Citera
2013-09-10, 21:10
Medlem
Citat:
Livskraften (Gud) som finns inom oss alla, kraften som får allt att grönska och växa. Utan kraften (Gud) hade ingenting existerat. Det var kraften från big bang (Gud) som skapade tid och rum, det var kraften (Gud) som skapade ljuset, jorden, vattnet och alla människorna. Kraften (Gud) är en del av oss alla, vi alla är samma, en produkt av kraften (Gud).
Det är svammel.

Citat:
Jag kallar det inte för något annat, men många andra gör det, såna som läser en flera tusen år gammal bok om vetenskap t.e.x.
Jo, det gör du. Du kallade det först för "universums lagar" och precis nu för "livskraften".
Hur ska du ha det?

Men låt oss nu säga att denna livskraft existerar, och inte beror på de fyra elementära krafterna inom fysiken - hur mäter man denna kraft och vad har du för belägg för att detta stämmer?

Fysiken (och biologin) förklarar gott hur saker kan t.ex. grönska. Det behövs ingen ytterligare kraft för att förklara detta, så varför lägger du till en ny kraft?

De fyra elementärkrafterna drar samman saker och ting eller stöter bort saker och ting. Vad gör denna livskraft du talar om rent konkret?
Senast redigerad av Daudodidi 2013-09-10 kl. 21:17.
Citera
2013-09-10, 21:17
Medlem
Citat:
Det där är inte fysikens lagar. Det är svammel.

Jo, det gör du. Du kallade det först för "universums lagar" och precis nu för "livskraften".
Hur ska du ha det?

Jaså inte, vad är det för något då om inte vetenskap? Det är inget svammel, utan big bang så hade ingenting existerat, och det är på grund av krafterna som skapades/utvecklades där som vi lever idag. Vi är alla en produkt av den smällen. Det är väl fan vetenskap om något?

En fysisk lag kan vara en kraft, en kraft kan vara en livskraft. Du behöver inte aktivt söka efter fel i min texter.
Citera
2013-09-10, 21:19
Medlem
Citat:
Jaså inte, vad är det för något då om inte vetenskap? Det är inget svammel, utan big bang så hade ingenting existerat, och det är på grund av krafterna som skapades/utvecklades där som vi lever idag. Vi är alla en produkt av den smällen. Det är väl fan vetenskap om något?

En fysik lag kan vara en kraft, en kraft kan vara en livskraft. Du behöver inte aktivt söka efter fel i min texter.
Jag lade till detta i mitt inlägg som jag hann redigera innan du svarade:
Låt oss nu säga att denna livskraft existerar, och inte beror på de fyra elementära krafterna inom fysiken - hur mäter man denna kraft och vad har du för belägg för att detta stämmer?

Fysiken (och biologin) förklarar gott hur saker kan t.ex. grönska. Det behövs ingen ytterligare kraft för att förklara detta, så varför lägger du till en ny kraft?

De fyra elementärkrafterna drar samman saker och ting eller stöter bort saker och ting. Vad gör denna livskraft du talar om rent konkret?
Citera
2013-09-10, 21:21
Medlem
Citat:
Men låt oss nu säga att denna livskraft existerar, och inte beror på de fyra elementära krafterna inom fysiken - hur mäter man denna kraft och vad har du för belägg för att detta stämmer?

Jag är inte här för att beskriva för dig exakt i detalj vad bibeln menar, för det har jag inte heller något svar på. Jag bara säger att man kan se jävligt mycket likheter med Gud och vetenskapliga teorier.
Det är något många präster också har upptäckt, och det är väl det de menar med att vetenskap och Gud går hand i hand.
Senast redigerad av Shamas 2013-09-10 kl. 21:23.
Citera
2013-09-10, 21:25
Medlem
Citat:
Jag är inte här för att beskriva för dig exakt i detalj vad bibeln menar, för det har jag inte heller något svar på. Jag bara säger att man kan se jävligt mycket likheter med Gud och vetenskapliga teorier.
Det du beskriver är inte vetenskap. Du beter dig som att det vore märkligt att jag ber dig vetenskapligt förklara dina påståenden när du kallar dina påståenden vetenskapliga?
Har du inget belägg för dina påståenden så är det inte vetenskap. Alls.

Varför du plötsligt drar in bibeln i det hela gör ju ditt resonemang ännu mer förvirrat. Då får du bara mer att förklara, och ditt påstående om att ordet "Gud" för dig betyder "Universums lagar" och ingenting mer var en lögn.
Senast redigerad av Daudodidi 2013-09-10 kl. 21:35.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in