Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Men i s fall borde du slnga ver Evolatrden till religion. Men faktum r at mga av vra filosofer skrivit om religisa frgor,men med ett filosofikt frhllnigsstt. Det var vl egentligen inte frrn p 1700 - 1800 talet som den utprglade rationalsitiska filosofin blev frhrskande? Platon, Pythagoras, Augustinus, Clement har alla sin givna plats i filosofiforumnet - ven d de talar om religion.
Jod, jag hller med dig om det r s att man efterstrvar total konsekvens - problemet r bara att fr dagens "filosofer" (de som skriver hr) aldrig skulle acceptera en trd som tar upp t.ex. det buddhistiska tankebygget yogachara, eftersom det vilar p i mngas gon frlegade antaganden och premisser. verlag finns det en otrolig intolerans mot inlemmandet av Gud i filosofiska sammanhang, framfr allt hr p forumet.
Med det vill jag egentligen bara sga att jag har rtt, och tnker flytta alla trdar om Gud och liknande till religionsforumet.
Edit: Buddhismen fr i och fr sig medges ha en sorts srstllning hr eftersom den rr sig i grnslandet mellan filosofi och religion, men byt ut yogachara mot valfri kristen religionsfilosof s frstr du kanske vad jag menar.
PS. Du ska f svar p ditt PM snart. DS