• 1
  • 2
2005-06-28, 15:38
Moderator
Ruskigbusss avatar
Ruskigbuss tackar fr sej - och hlsar Makehaste vlkommen.

Var snlla nu - och fr alla gudars skull - frsk se efter - r detta filosofi som ni tnker diskutera?

Eller r det religion (ledtrd = handlar om religisa saker, gudar, kyrkor etc)
Eller r det vetenskap (ledtrd = handlar om naturvetenskaper, teknologi, kosmologi, universum etc)

Eller r det rent av lite lttsamma funderingar (sk filosoferande) - i s fall passar nog mnet bttre i Loungen.

Nsta gng jag postar hr - r jag allts anvndare.
Citera
2005-06-28, 15:43
Medlem
Makehastes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Eller r det rent av lite lttsamma funderingar (sk filosoferande) - i s fall passar nog mnet bttre i Loungen.

Edit: S kom inte och gnll nr sdana trdar slngs, de ska postas i loungen frn brjan.
Citera
2005-06-30, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makehaste

Edit: S kom inte och gnll nr sdana trdar slngs, de ska postas i loungen frn brjan.

Vlkommen, grattis och allt sdant. Betyder det hr att i framtiden s kommer kanske till och med vi som lst ngra terminer filosofi p uni orka titta in hr ibland?
Citera
2005-06-30, 01:03
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitmarred
Vlkommen, grattis och allt sdant. Betyder det hr att i framtiden s kommer kanske till och med vi som lst ngra terminer filosofi p uni orka titta in hr ibland?

Nu r ju jag inte mod hr lngre, men vill man hja standarden s r nog det enklaste sttet att sjlv delta, skapa intressanta trdar och rapportera snt som inte hr hit.

En moderator kan bara jobba med trdar som existerar, han eller hon kan inte vara motorn i ett forum, det kan bara anvndarnas intresse vara.
Citera
2005-06-30, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Nu r ju jag inte mod hr lngre, men vill man hja standarden s r nog det enklaste sttet att sjlv delta, skapa intressanta trdar och rapportera snt som inte hr hit.

En moderator kan bara jobba med trdar som existerar, han eller hon kan inte vara motorn i ett forum, det kan bara anvndarnas intresse vara.

Sjlvklart helt sant. Hr talar vi dock inte om ngot enmansgra. En dag blir det kanske vrt det nd.
Citera
2005-06-30, 01:32
Moderator
impieteers avatar
Varfr tar Makehaste hand om alla mjuka mnen fr? Velourtnt! Bah! Sker p att han passar upp grabbarna i ntundertrja i Outlaw ocks. Han borde ta ver Vapen & Miltr eller nt, s det blev lite pli i grabbhalvan.
Citera
2005-06-30, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Varfr tar Makehaste hand om alla mjuka mnen fr? Velourtnt! Bah! Sker p att han passar upp grabbarna i ntundertrja i Outlaw ocks. Han borde ta ver Vapen & Miltr eller nt, s det blev lite pli i grabbhalvan.

Jag gissar p att han fr ta ver bilar och fordon inom en snar framtid. Han mste bara brja bra keps och snusa frst.
Citera
2005-06-30, 15:54
Medlem
Makehastes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Kften bg!

Citera
2005-06-30, 16:00
Medlem
Citat:
Kften bg!

Snygg entr som Mod! Med anledning av det inledande inlgget, om man har en tanke som snarast att hnfra till vetenskapsomrdet religionsfilosofi, var skall man d posta?
Citera
2005-06-30, 16:02
Medlem
Makehastes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaizer
Snygg entr som Mod! Med anledning av det inledande inlgget, om man har en tanke som snarast att hnfra till vetenskapsomrdet religionsfilosofi, var skall man d posta?
Religion, eftersom det vilar p en religis grund och inte en strikt rationellt-materialistisk, vilket fr anses vara det "filosofi" betyder fr gemene man. Antar jag?
Citera
2005-06-30, 16:39
Medlem
Le Grand Matres avatar
Citat:
Religion, eftersom det vilar p en religis grund och inte en strikt rationellt-materialistisk, vilket fr anses vara det "filosofi" betyder fr gemene man. Antar jag?

Men i s fall borde du slnga ver Evolatrden till religion. Men faktum r at mga av vra filosofer skrivit om religisa frgor,men med ett filosofikt frhllnigsstt. Det var vl egentligen inte frrn p 1700 - 1800 talet som den utprglade rationalsitiska filosofin blev frhrskande? Platon, Pythagoras, Augustinus, Clement har alla sin givna plats i filosofiforumnet - ven d de talar om religion.
Citera
2005-06-30, 16:45
Medlem
Makehastes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Men i s fall borde du slnga ver Evolatrden till religion. Men faktum r at mga av vra filosofer skrivit om religisa frgor,men med ett filosofikt frhllnigsstt. Det var vl egentligen inte frrn p 1700 - 1800 talet som den utprglade rationalsitiska filosofin blev frhrskande? Platon, Pythagoras, Augustinus, Clement har alla sin givna plats i filosofiforumnet - ven d de talar om religion.
Jod, jag hller med dig om det r s att man efterstrvar total konsekvens - problemet r bara att fr dagens "filosofer" (de som skriver hr) aldrig skulle acceptera en trd som tar upp t.ex. det buddhistiska tankebygget yogachara, eftersom det vilar p i mngas gon frlegade antaganden och premisser. verlag finns det en otrolig intolerans mot inlemmandet av Gud i filosofiska sammanhang, framfr allt hr p forumet.

Med det vill jag egentligen bara sga att jag har rtt, och tnker flytta alla trdar om Gud och liknande till religionsforumet.

Edit: Buddhismen fr i och fr sig medges ha en sorts srstllning hr eftersom den rr sig i grnslandet mellan filosofi och religion, men byt ut yogachara mot valfri kristen religionsfilosof s frstr du kanske vad jag menar.

PS. Du ska f svar p ditt PM snart. DS
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in