2013-09-10, 11:53
Medlem
Benso1990s avatar
Är en ung tjej som försöker ta mig ut ur ett i huvudsakligen bensomissbruk vilket är psykisk och fysisk tortyr 24h om dygnet. Har märkt att jag tenderar att återfalla pga. att mitt nästan obefintliga sociala nätverk (kan vara utan mänsklig kontakt i flera dygn). Skulle önska tips från andra som vill ta sig ur/tagit sig ur ett missbruk om hur jag kan skaffa ett socialt nätverk. Kan tillägga att jag går på gym men annars har jag ingen sysselsättning utanför hemmet.
Citera
2013-09-10, 12:16
Medlem
cdxz11s avatar
na-möten kanske skulle va ngt för dig? Imo är visserligen div 12-stegs behandlingar fullständigt BS, men man kanske inte måste jobba me de 12 stegen(vet ej hur de ligger till faktiskt? :S) utan gå på deras möten för o tala me andra som vart/är i likande sits som du, man kan säkert lära sig ett och annat användbart där, och iom att du även säger att ditt sociala nätverk nästan är obefintligt kanske det vore trevligt o träffa lite nytt folk.
Citera
2013-09-10, 12:31
Medlem
Pqps avatar
Jag känner verkligen igen mig i just det där med att återfalla pga bristande socialt umgänge, de gånger jag tagit återfall har alltid varit då jag varit för mig själv för länge. Det är verkligen en svår cirkel att bryta, något som jag tycker kan hjälpa mig är att umgås med min syster även om det inte blir ofta. Har du någon närmre familj som du kanske kan umgås med? Det kan ju vara ett steg mot att hitta tillbaka till vänner att umgås med etc.
Citera
2013-09-10, 12:46
Medlem
Benso1990s avatar
Har tyvärr den familj jag kan snacka med i ett fängelse många mil från mig
Men NA möten låter som en väldigt bra ide, ska kolla upp det, tack!
Citera
2013-09-10, 16:54
Medlem
muipoaldos avatar
Kolla om det finns någon sorts öppenvård i din stad, vet av egen erfarenhet att man träffar mycket folk där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in