• 1
  • 2
2013-09-10, 10:02
Medlem
Okanas avatar
En nära vän till mig har verkligen inget sinne för hur man spenderar sina pengar på rätt sätt. Han tar inte SMS-lån, men det är snarare så att han inte förstår hur man ska spendera sina pengar för att få ut så mycket som möjligt av 100lappen.

Det hela började för någon månad sedan när hans bil pajade och det skulle kosta 1000 spänn att fixa den. Han hade inte råd med det (precis i slutet av lönen). Därför fick han åka med mig till jobbet då hans jobb är precis vid mitt. När lönen väl kommer så köper han en splitterny mobil för 700 spänn/månaden istället för att fixa sin bil. När jag frågar varför han köpte en ny mobil istället för att fixa bilen så säger han att hans gamla mobil var lite "ute" och att den nya har massa coola funktioner. Då blir jag förbannad och säger att jag ska börja cykla till jobbet. Genast börjar han spamma mig på facebook med en massa "Hur ska jag ta mig till jobbet"-meddelanden. Jag föreslår att han kan köpa en cykel på en secoundhand-butik för typ 100 spänn. Men det vägrar han för han vill inte ha "skrot".

Det är även så att han vägrar handla på stormakrnader/Lidl. Han köper mjölk för 15 spänn litern hos turken på hörnet istället för att gå 1km till Lidl och rädda veckans matkonsumtion för 200 spänn. Han hävdar att lidl är någon form av ond satanist som märker om varor och konkurerar ut svenska bönder. När jag förkalrade för honom att potatisen kommer från svenska bönder fick han ett raseriutbrott och skrek "MEN JAG HANDLAR INTE HÄR, OKEJ?!?!"

Hans dumhet leder till att han inte kan ta sig till jobbet (om han inte vill gå i 2 timmar) och att han går back varje månad. Han säger att han måste in till jobbet på onsdag, annars sitter han mycket löst. Han åker inte kollektivt då det inte är hans "grej" som han malligt förklarade för ett tag sedan.

Hur ska jag få han att fatta hur man spenderar sina pengar på ett bra sätt? Han kan verkligen inte proritera sina inköp.
Citera
2013-09-10, 10:03
Medlem
Carrerras avatar
Visa honom detta inlägget?
Citera
2013-09-10, 10:06
Medlem
Det är inte ditt ansvar överhuvudtaget. Du har gjort nog i att köra honom till jobbet då hans bil var trasig. Låt det gå åt helvete för honom så ska du se att ändringar sker när han inte ens har råd att handla på Lidl. Fattar han inte ens då att hans sätt är fel, så finns det nog större bekymmer där inne i maskineriet som bör lösas.
Citera
2013-09-10, 10:12
Medlem
JapanKinas avatar
Varför curlar du din kompis för? Om hans föräldrar inte har uppfostrat och lärt honom hushållsekonomi så är det knappast ditt problem. Du ska heller inte behöva köra honom till jobbet varje dag, i så fall bör ni dela på bensinkostnaden för detta. Det är enkelt att räkna ut via t.ex. Google Maps där du kan uppskatta avståndet.

Om du vill hjälpa honom så ska du sluta curla honom, köp honom en bok om hushållsekonomi/privatekonomi.
Citera
2013-09-10, 10:25
Medlem
Finskpinnes avatar
Att han kommer med en massa ursäkter och bortförklaringar samt försöker ge dig dåligt samvete så att du ska skjutsa honom till jobbet visar att han inte är motiverad till/mottaglig för förändring. "Curlar" man någon så kommer de inte lära sig ett skit om ansvar utan fortsätta förlita sig på att någon annan rycker in och räddar situationen. Jag tror det bästa är att "låta det gå åt helvete" som någon påpekade, då kanske han inser allvaret och skärper till sig. Gör han inte det då, ja då behöver han professionell hjälp.
Citera
2013-09-10, 10:27
Medlem
Conceptions avatar
Är detta en typiskt bidragstagare du beskriver?
Citera
2013-09-10, 11:01
Bannlyst
Get your own fucking life...
Citera
2013-09-10, 11:07
Medlem
MrOaikis avatar
Det här är ju inte ett ovanlig beteende. Ofta är det folk som aldrig haft pengar sparade, och därför aldrig har pengar sparade. Det är en ond cirkel. Om du i flera år levt på marginalen, och plötsligt har en tusenlapp över så blir det tungt att inte använda den. Om du däremot tidigt i livet sparat en del, levt på existensminimum med vetskap om att pengarna ligger på ett konto och kan användas sen, så blir det mycket enklare att inte slösa. Att ha en tusenlapp över en månad och lägga den på sparkontot blir inte någon stor grej, eftersom du vet att du hade många tusenlappar reda och kunde/kan använda dem om det skulle behövas. Det låter paradoxalt, men så är det faktiskt.

Du bör säga till din kompis precis det du skriver här.
Citera
2013-09-10, 12:12
Medlem
Ttoclaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Är detta en typiskt bidragstagare du beskriver?

Nja uppenbarligen har han ju ett jobb. Men snart så, tydligen.
Citera
2013-09-10, 12:49
Medlem
skit i honom! hans liv, hans beslut. Han är vuxen.
Citera
2013-09-11, 09:55
Medlem
Hehe har liknande arbetskompisar, köpte upp hela lönen på mio och sen kör dom på kredit när dom får ut ca 20 000 efter lite övertid, dom orkar inte åka buss heller för det är ju bekvämt och gratis att åka med jobbpolare för vi har ju bilar som går på vatten!

Deras liv, deras beslut, om det är så jävla värt att köpa en pryl för att sedan paja livet vid sidan av så är det upp till honom.
Citera
2013-09-11, 19:07
Medlem
Bakteriens avatar
Haha han vägrar åka kollektivt? Det va något nytt för mig iaf.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in