2013-09-10, 03:53
Medlem
Vi är några kompisar som hade tänkt köpa ett videopack och dela på kostnaden (några instruktionsfilmer om spelprogrammering).

På deras hemsida står det att deras videos är digitalt signerade och "invisbly watermarked" med min inloggningsinformation. Om dom delas eller kopieras kommer dom kunna identifiera vem som är ansvarig och vidta rättsliga åtgärder.

Jag hade tänkt att använda camstasia och spela in videorna eftersom man måste betala för att kunna vara inloggad och se dom.

Jag undrar nu hur det funkar med invisible watermarks och digitala signeringar?
Kommer dessa följa med videon om jag spelar in med camstasia?
Kan jag komma runt detta på något vis?
Citera
2013-09-10, 04:18
Medlem
Du kan kopiera dessa videofilmer utan att ens bryta mot lagen.

Citat:
Bestämmelsen om kopiering för privat bruk innebär att man som huvudregel får framställa ett eller några få exemplar av ett verk till sig själv, sin familj eller sina vänner.

http://www.government.se/sb/d/6143
Citera
2013-09-10, 04:23
Medlem
winINCs avatar
Som ovanstående skrev, du får kopiera till så många du har en djupare koppling till. Dvs vänner och familj är helt okej. Så länge de inte dyker upp på fildelningssiter där de delas till hundratals personer som du inte har någon koppling till så är det okej.

EDIT: Och så länge de endast har metadata som watermark så ska det inte följa med när du använder någon screencapturemjukvara. Dock så kanske det finns andra tekniker för osynliga watermarks som jag inte är bevandrad i.
Senast redigerad av winINC 2013-09-10 kl. 04:27.
Citera
2013-09-10, 05:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winINC
Som ovanstående skrev, du får kopiera till så många du har en djupare koppling till. Dvs vänner och familj är helt okej. Så länge de inte dyker upp på fildelningssiter där de delas till hundratals personer som du inte har någon koppling till så är det okej.

EDIT: Och så länge de endast har metadata som watermark så ska det inte följa med när du använder någon screencapturemjukvara. Dock så kanske det finns andra tekniker för osynliga watermarks som jag inte är bevandrad i.

Okej, kanon!
Finns det något sätt jag kan ta reda på om dom endast har metadata som watermark?
Går det att testa på något vis om watermarket finns kvar efter att jag gjort min screencapture?
Vet ju inte helt säkert ifall någon av mina kompisar kommer sälja paketet vidare..
Citera
2013-09-10, 07:10
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av durrrrrrr
Kommer dessa följa med videon om jag spelar in med camstasia?

Med absolut största sannolikhet: Ja.

Jag menar, Cineavia och liknande följer ju med även om man kodar om hela filmen till en ny upplösning med annan CoDec osv osv.
Senast redigerad av EckiEcki 2013-09-10 kl. 07:16.
Citera
2013-09-10, 07:15
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaK83
Du kan kopiera dessa videofilmer utan att ens bryta mot lagen.

http://www.government.se/sb/d/6143

Det finns ett litet tänkbart problem där.

Detta gäller enbart verk som gjorts tillgängliga för allmänheten. Om verket är unikt (Eftersom verket har en unik vattenstämpel, så är det ju inte längre samma verk som någon annan som köper samma sak) för en person så är det inte säkert att man får kopiera det alls om inte upphovsrättsinnehavaren godkänt det.

Inget sådant mål har dock ännu prövats i Sverige. Men det lär vara på gång.
Citera
2013-09-10, 15:16
Moderator
Protons avatar
IT-säkerhet: allmänt --> Övriga dator- och IT-diskussioner
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem