2013-09-10, 02:33
Medlem
Christopher.s avatar
I lilla fiskdammen Sverige finns det många gaphalsar, som har en åsikt om allt mellan himmel och jord. Man pratar om ditt, man pratar om datt. I världen händer många ting och detta ska diskuteras. Min slutledning är att det inte ger ett dugg, förutom att skapa sämre människor. Varför kan inte människor bara ignorera det som händer i världen, det som händer i andra staden eller i grannlandet?

Min filosofi bygger på att värna om sitt eget liv och sin egna näromgivning, påverka det du kan påverka, ta hand om dem du bryr dig om och som du har någon relation till. Att älta och bry sig om saker du varken kan påverka är kontraproduktivt och gör varken dig eller de i din närhet glada. Satsa på dig själv och gör det samhälle du lever i bättre - resten existerar inte.
Citera
2013-09-10, 02:40
Medlem
Jag gillar ditt tänk, påminner om hur jag själv tänker, även om jag inte riktigt har släppt den biten om att inte bry mig. Men det är som du säger, inget blir bättre av att sitta och kackla om massor med skit som händer runtomkring i världen, det blir snarare sämre. Fokusera all energi på dig själv istället, och dina nära och kära, då blir det så bra som det kan bli.
Citera
2013-09-10, 02:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
I lilla fiskdammen Sverige finns det många gaphalsar, som har en åsikt om allt mellan himmel och jord. Man pratar om ditt, man pratar om datt. I världen händer många ting och detta ska diskuteras. Min slutledning är att det inte ger ett dugg, förutom att skapa sämre människor. Varför kan inte människor bara ignorera det som händer i världen, det som händer i andra staden eller i grannlandet?

Min filosofi bygger på att värna om sitt eget liv och sin egna näromgivning, påverka det du kan påverka, ta hand om dem du bryr dig om och som du har någon relation till. Att älta och bry sig om saker du varken kan påverka är kontraproduktivt och gör varken dig eller de i din närhet glada. Satsa på dig själv och gör det samhälle du lever i bättre - resten existerar inte.
Jag tycker att det var synd att Hitler inte tänkte som du tänker.
Citera
2013-09-10, 03:25
Medlem
För att dom inser att dom inte kan påverka samhället som dom vill, plus att dom har tråkigt kanske?! en teori.. vad vet jag.
Citera
2013-09-17, 21:36
Medlem
Tror väldigt många idag är kollektivister. De känner att deras liv endast har mening när man tillhör en grupp och att som ensam individ som lever för sin egen skull är man meningslös.

De identifierar sin existens med den person dom är i samhället och blir därför "just another brick in the wall"
Citera
2013-09-17, 22:45
Medlem
Citat:
Problemet med din filosofi är att den icke-existerande "resten" utövar ett oerhört tryck på ditt existerande, och påverkar det i allra högsta grad!

Du är på sätt och vis som hobbitarna i Tolkiens böcker om Ringen.
Citera
2013-09-18, 02:13
Medlem
Intotherainbows avatar
Citat:
Min slutledning är att det inte ger ett dugg, förutom att skapa sämre människor.

Ledande psykologer menar motsatsen, det är faktiskt tack vare att folk pratar med varandra och delar tankar som gort att både våldet minskar och IQn ökar.

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Bet..._of_Our_Nature
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Civilizing_Process
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in