Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-09-10, 02:00
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Har hållit på med en huskur jag hittat på youtube sen några månader.

Borstar tänderna med bakpulver på torr tandborste 2-3 ggr/vecka.

Sköljer munnen en gång i veckan eller så med väteperoxid 3 %. Det är till för sårtvätt egentligen.

Kört lite extra med tandtråd också och tänderna ser riktigt fina ut Har inte råd med riktig tandblekning och huskuren är väl inte lika effektiv men duger.

Men..... Undrar om det kan vara farligt på något vis? Eller är det här jättesmart? Blekmedlet brukar man ju ha i skenor men jag bara skvishar runt väteperoxiden i munnen några minuter.
Citera
2013-09-10, 02:02
Medlem
Hallonrems avatar
Varför borstar du inte bara tänderna två gånger per dag? Är det så svårt att hålla en god tand hygien :/?
Citera
2013-09-10, 02:09
Bannlyst
Bakpulver är bra för att du kan få bort fläckar eftersom det är slitande. Problemet är ju att du förstör emaljen när du använder bakpulver, dina tänder bryts ner och tillslut så ligger dom väl på golvet. Det är en kompromiss som kanske inte är värt det...Vad värderar du?
Citera
2013-09-10, 02:36
Medlem
2wires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Har hållit på med en huskur jag hittat på youtube sen några månader.

Borstar tänderna med bakpulver på torr tandborste 2-3 ggr/vecka.

Sköljer munnen en gång i veckan eller så med väteperoxid 3 %. Det är till för sårtvätt egentligen.

Kört lite extra med tandtråd också och tänderna ser riktigt fina ut Har inte råd med riktig tandblekning och huskuren är väl inte lika effektiv men duger.

Men..... Undrar om det kan vara farligt på något vis? Eller är det här jättesmart? Blekmedlet brukar man ju ha i skenor men jag bara skvishar runt väteperoxiden i munnen några minuter.
Låter jävligt korkat, du förstör emaljen genom att slipa ner den helt med bakpulver! Dumsnålt kallas sådant agerande! Låter som något en dum tonåring skulle hitta på!! Dessutom blir dina tänder inte vitare än vad dom ursprungligen är (före missfärgningen) det enda du gör det är att ta bort fläckar. Det har ingen blekande effekt! Tar bara bort missfärgningar och förstör din emalj!! Du är bara korkad! Om det är så viktigt att ha vitare tänder, spar då ihop pengar istället!! Och fixa gaddarna när du har råd och gå till en riktig tandläkare istället för att köpa något hobby-paket!
Ungjävel hade jag varit din morsa hade jag gett dig ett kok stryk!

När du har förstört emaljen och måste sätta in porslinsfasader för att inte se ut som en hemlös tonåring med brun käft då blir det betydligt dyrare. Då snackar vi uppåt 70k beroende på hur många tänder som måste fixas!
Senast redigerad av 2wire 2013-09-10 kl. 02:46.
Citera
2013-09-10, 03:07
Medlem
2wires avatar
Dessutom ska väteperoxiden bara appliceras lokalt (dvs på tänderna) och inte sköljas runt i munnen. Eftersom den mjuka vävnaden i form av tandkött, tunga, gom och svalj är mjukare än tänderna så är det den som kommer att skadas först innan effekt erhålles på tänderna! M a o när du hållit på så länge att du fått effekt på tänderna då har du förstört ditt tandkött! Väteperoxid är frätande. Helt idiotiskt! Hur dum får man vara.
Stryk ska du ha ungjävel!
Citera
2013-09-10, 03:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 2wire
Dessutom ska väteperoxiden bara appliceras lokalt (dvs på tänderna) och inte sköljas runt i munnen. Eftersom den mjuka vävnaden i form av tandkött, tunga, gom och svalj är mjukare än tänderna så är det den som kommer att skadas först innan effekt erhålles på tänderna! M a o när du hållit på så länge att du fått effekt på tänderna då har du förstört ditt tandkött! Väteperoxid är frätande. Helt idiotiskt! Hur dum får man vara.

Tack för att du sparade in på en massa gnäll från oss andra. Man undrar ibland hur det ligger till hos dessa föräldrar som inte verkar kunna lära ut tandborstning.

Eller så har väl TS läst någon blogg om hur man får vita tänder på snabbaste sätt....
Senast redigerad av heaven.on.earth 2013-09-10 kl. 03:28.
Citera
2013-09-10, 03:35
Medlem
2wires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heaven.on.earth
Tack för att du sparade in på en massa gnäll från oss andra. Man undrar ibland hur det ligger till hos dessa föräldrar som inte verkar kunna lära ut tandborstning.

Eller så har väl TS läst någon blogg om hur man får vita tänder på snabbaste sätt....
Ja man blir ju rädd vad folk kan hitta på i fåfängans namn.
Vill bara hjälpa killen. Det får vara nog med tokigheter.
Senast redigerad av 2wire 2013-09-10 kl. 03:45.
Citera
2013-09-10, 07:29
Moderator
ofays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2wire

Jag är osäker på om effekten blir så frätande när vätskan blandas med saliv. Har spolat ner i tandkött med 3% och visst vitnar tandköttet men inte fräter det.
http://www.66swe.com/sv/halsa/201307/147818.html
APL har en 3% lösning för dentalt bruk.
När du tvättar koffedamduken används 30% men den är inte i kontakt med vävnad.
Vid blekning används allt mellan 7% och 30% gel, detta ligger till vis del an mot gingivan och den vitnar, men det blir bra igen.
Kan vara ute och segla, just sayin...
Citera
2013-09-10, 10:58
Medlem
EvilGuys avatar
Ett kit med Opalesence 35 och en bettskena kostar inte särskilt mycket på eBay - varför snåla?
Citera
2013-09-10, 13:12
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Hihihi Här fick man på nöten rejält minsann! Nej, jag är ingen snorunge som behöver lära mig borsta tänderna utan en mogen kvinna som vill få bort missfärgningar av rökning, kaffe mm. Har nyligen varit hos tandhygienisten som tog bort tandsten, frågade då om tandblekning som skulle gå lös på minst 4000 spänn och det är för mycket. Frågade henne om hemblekning med bakpulver mm men hon visste inte nånting.... Det är en privat tandvårdsklinik jag går till och naturligtvis vill de tjäna pengar, kan inte rekommendera huskurer även om det är bra så det är därför jag frågar här. Undanbeder mig uppläxning och stryk även om det är i välvilligt syfte.

Tänderna och tandköttet mådde bara bra när jag var dit, ingen inflammation eller tandlossning på g. Men det var innan jag börjat med väteperoxiden. Kan dock inte se någon negativ effekt, positivt är utom en mild blekningseffekt att tungan är ren och fin.

Förutom ekonomiska skäl gillar jag huskurer och gör-det-själv i alla former. Det finns en massa tips på youtube om hemblekning med mer eller mindre vettiga förslag. Citron är ju ett välkänt gammalt knep för blekning men det valde jag bort eftersom det är en syra, Bakpulver är basiskt och det torde vara bättre. Bananskal tror jag inte funkar, mosad jordgubbe blandad med väteperoxid verkar helknäppt osv osv. Så huskuren i huvudinlägget var det jag kom fram till efter en hel del hängande och gallrande på youtube.

Tack Ofay för länken om väteperoxid Där rekommenderas 1 eller 3 % lösning som munvatten dagligen för att döda bakterier som orsakar tandköttsinflammation, men som trevlig bieffekt får man vitare tänder.

Jag känner till att väteperoxid i mer koncentrerad lösning är väldigt frätande, har använt en dunk 40%-ig i ett misslyckat försök att utrota myror. Det kokade som satan och blev närmast en brand i myrstacken med en massa rök som luktade myrsyra, så det blev till att dränka den med vatten för att få stopp på processen. Det pyrde ändå i flera dagar.

Men - Min tanke är att 3 % är för utspätt för att vara direkt frätande och jag har inte heller märkt att tandköttet tar skada. Som jag förstått saken reagerar lösningen mest med död vävnad och det är därför man använder det till gamla sår som inte vill läka. En annan gammal huskur, mot vaxpropp, är att hälla en svag väteperoxidlösning i öronen men det har jag aldrig vågat prova. Slutprodukten blir ju syre och vatten = ofarligt. Kanske hellre skulle fråga på kemiforum?
Citera
2013-09-10, 17:04
Medlem
2wires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Hihihi Här fick man på nöten rejält minsann! Nej, jag är ingen snorunge som behöver lära mig borsta tänderna utan en mogen kvinna som vill få bort missfärgningar av rökning, kaffe mm. Har nyligen varit hos tandhygienisten som tog bort tandsten, frågade då om tandblekning som skulle gå lös på minst 4000 spänn och det är för mycket. Frågade henne om hemblekning med bakpulver mm men hon visste inte nånting.... Det är en privat tandvårdsklinik jag går till och naturligtvis vill de tjäna pengar, kan inte rekommendera huskurer även om det är bra så det är därför jag frågar här. Undanbeder mig uppläxning och stryk även om det är i välvilligt syfte.

Tänderna och tandköttet mådde bara bra när jag var dit, ingen inflammation eller tandlossning på g. Men det var innan jag börjat med väteperoxiden. Kan dock inte se någon negativ effekt, positivt är utom en mild blekningseffekt att tungan är ren och fin.

Förutom ekonomiska skäl gillar jag huskurer och gör-det-själv i alla former. Det finns en massa tips på youtube om hemblekning med mer eller mindre vettiga förslag. Citron är ju ett välkänt gammalt knep för blekning men det valde jag bort eftersom det är en syra, Bakpulver är basiskt och det torde vara bättre. Bananskal tror jag inte funkar, mosad jordgubbe blandad med väteperoxid verkar helknäppt osv osv. Så huskuren i huvudinlägget var det jag kom fram till efter en hel del hängande och gallrande på youtube.

Tack Ofay för länken om väteperoxid Där rekommenderas 1 eller 3 % lösning som munvatten dagligen för att döda bakterier som orsakar tandköttsinflammation, men som trevlig bieffekt får man vitare tänder.

Jag känner till att väteperoxid i mer koncentrerad lösning är väldigt frätande, har använt en dunk 40%-ig i ett misslyckat försök att utrota myror. Det kokade som satan och blev närmast en brand i myrstacken med en massa rök som luktade myrsyra, så det blev till att dränka den med vatten för att få stopp på processen. Det pyrde ändå i flera dagar.

Men - Min tanke är att 3 % är för utspätt för att vara direkt frätande och jag har inte heller märkt att tandköttet tar skada. Som jag förstått saken reagerar lösningen mest med död vävnad och det är därför man använder det till gamla sår som inte vill läka. En annan gammal huskur, mot vaxpropp, är att hälla en svag väteperoxidlösning i öronen men det har jag aldrig vågat prova. Slutprodukten blir ju syre och vatten = ofarligt. Kanske hellre skulle fråga på kemiforum?
Sluta att vara så dumsnål mot dig själv! Använd inte bakpulver du förstör din emalj! Vilket kanske inte är så roligt! Hur gammal är du egentligen? ...som tänker så kortsiktigt! Resonerar som en trettonåring. Du får väl spara ihop pengar till en riktig behandling! Kan inte fatta att du är så dum att du tror att det är bra råd bara för att man tipsar om det på bloggar och på tuben.

Problemet med bakpulver är att du förstör emaljen, tänderna börjar erodera och kan tillslut falla sönder i småbitar i munnen på dig hux flux.
Citera
2013-09-10, 17:24
Medlem
2wires avatar
http://dentistry.about.com/od/teethwhitening/tp/Whitening-Home-Remedies-Do-They-Work.htm
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in