Hihihi Här fick man på nöten rejält minsann! Nej, jag är ingen snorunge som behöver lära mig borsta tänderna utan en mogen kvinna som vill få bort missfärgningar av rökning, kaffe mm. Har nyligen varit hos tandhygienisten som tog bort tandsten, frågade då om tandblekning som skulle gå lös på minst 4000 spänn och det är för mycket. Frågade henne om hemblekning med bakpulver mm men hon visste inte nånting.... Det är en privat tandvårdsklinik jag går till och naturligtvis vill de tjäna pengar, kan inte rekommendera huskurer även om det är bra så det är därför jag frågar här. Undanbeder mig uppläxning och stryk även om det är i välvilligt syfte.
Tänderna och tandköttet mådde bara bra när jag var dit, ingen inflammation eller tandlossning på g. Men det var innan jag börjat med väteperoxiden. Kan dock inte se någon negativ effekt, positivt är utom en mild blekningseffekt att tungan är ren och fin.
Förutom ekonomiska skäl gillar jag huskurer och gör-det-själv i alla former. Det finns en massa tips på youtube om hemblekning med mer eller mindre vettiga förslag. Citron är ju ett välkänt gammalt knep för blekning men det valde jag bort eftersom det är en syra, Bakpulver är basiskt och det torde vara bättre. Bananskal tror jag inte funkar, mosad jordgubbe blandad med väteperoxid verkar helknäppt osv osv. Så huskuren i huvudinlägget var det jag kom fram till efter en hel del hängande och gallrande på youtube.
Tack Ofay för länken om väteperoxid

Där rekommenderas 1 eller 3 % lösning som munvatten dagligen för att döda bakterier som orsakar tandköttsinflammation, men som trevlig bieffekt får man vitare tänder.
Jag känner till att väteperoxid i mer koncentrerad lösning är väldigt frätande, har använt en dunk 40%-ig i ett misslyckat försök att utrota myror. Det kokade som satan och blev närmast en brand i myrstacken med en massa rök som luktade myrsyra, så det blev till att dränka den med vatten för att få stopp på processen. Det pyrde ändå i flera dagar.
Men - Min tanke är att 3 % är för utspätt för att vara direkt frätande och jag har inte heller märkt att tandköttet tar skada. Som jag förstått saken reagerar lösningen mest med död vävnad och det är därför man använder det till gamla sår som inte vill läka. En annan gammal huskur, mot vaxpropp, är att hälla en svag väteperoxidlösning i öronen men det har jag aldrig vågat prova. Slutprodukten blir ju syre och vatten = ofarligt. Kanske hellre skulle fråga på kemiforum?