2013-09-09, 19:31
Medlem
Hej
Jag sålde min bostadsrätt och flyttade till en hyreslägenhet för några månader sedan. Efter alla avdrag så gjorde jag en vinst på 200 000kr. Vinstskatten är 22% så det är cirka 44 000kr som jag måste betala in vid nästa deklaration.
Köper jag en lägenhet så kan jag ju kvitta vinsten mot inköpspriset och slippa skatta men jag är inte säker på att jag vill köpa en lägenhet nu. För dyrt i nuläget.
Så frågan är helt enkelt, vad kan ja köpa/göra för 44 000 så att jag på något vis kan kvitta mot lägenhetsvinsten? Högriskaktier är ju ett alternativ men där får man bara kvitta en tredjedel tror jag. Har ni några bra idéer?

Det känns ju korkat att bara betala in 44 000kr. Något kreativt borde jag ju kunna göra istället?
Citera
2013-09-09, 20:04
Medlem
KallePaHedens avatar
...men är du säker på att du ens slipper skatten om du investerar i ny bostad? Togs inte det bort för några år sen?

Kan du inte annars investera i en bostad som du sen hyr ut på obestämd tid? ...bara för att sen göra ännu en vinst längre fram?

Mvh
Citera
2013-09-09, 20:16
Medlem
Uppskovsbeloppet måste vara över 50 000 så du måste skatta hur du än gör. Desutom så slipper du inte skatten de skjuter bara upp den till senare tillfälle.
Citera
2013-09-09, 20:31
Medlem
Två korrekta poänger ni gjort där. Så vad gör jag (förutom att sälja förlustaktier) för att få något att kvitta delar av vinstskatten mot?
Citera
2013-09-09, 21:00
Medlem
Jag läste lite hastigt. Gränsen för uppskov är 50 000 i vinst men du hade ju gjort 200 000 i vinst så det går att skjuta upp ifall du köper nytt.

Vet faktiskt inte vad du kan göra annars. Du kan ju försöka dig på ett avdrag för "renoveringar" .
Citera
2013-09-09, 21:17
Medlem
Intressant. Sitter i samma sits. Vågar man "ta i litegrann" i avdragen till SKV?
Citera
2013-09-10, 07:46
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av He.he.he
Hej
Jag sålde min bostadsrätt och flyttade till en hyreslägenhet för några månader sedan. Efter alla avdrag så gjorde jag en vinst på 200 000kr. Vinstskatten är 22% så det är cirka 44 000kr som jag måste betala in vid nästa deklaration.
Köper jag en lägenhet så kan jag ju kvitta vinsten mot inköpspriset och slippa skatta men jag är inte säker på att jag vill köpa en lägenhet nu. För dyrt i nuläget.
Så frågan är helt enkelt, vad kan ja köpa/göra för 44 000 så att jag på något vis kan kvitta mot lägenhetsvinsten? Högriskaktier är ju ett alternativ men där får man bara kvitta en tredjedel tror jag. Har ni några bra idéer?

Det känns ju korkat att bara betala in 44 000kr. Något kreativt borde jag ju kunna göra istället?

Avdrag för renoveringar dvs förbättringar, som föreslås tidigare, görs inte mot skatten, det görs mot vinsten. Dvs avdrag 44 000kr minskar vinsten med 44 000kr, i TS exempel kvar att beskatta 156 000kr. För att kvitta bort hela vinsten måste TS ha avdrag för förbättringar på 200 000kr.

http://www.skatteverket.se/privat/sk...e80009228.html

Som redan nämnts i tråden, du kan inte kvitta bort vinsten vid köp av ny bostad, du kan få uppskov med att betala skatt på vinsten. För detta betalar du en årlig skatt på ca 0.5 % på uppskovsbeloppet, observera, inte 0.5% på skatten utan på uppskovsbeloppet! Värt att tänka på, om du överväger det alternativet.

http://www.skatteverket.se/privat/sk...e80009532.html

http://www.skatteverket.se/privat/sk...800031114.html
Senast redigerad av trottwell 2013-09-10 kl. 08:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in