Antingen så bestämmer butiken det själv eller så är det reglerat i ett avtal mellan producenten/importören/återförsäljaren och butiken. Oavsett så finns det ingen fast procentsats.
Antingen så bestämmer butiken det själv eller så är det reglerat i ett avtal mellan producenten/importören/återförsäljaren och butiken. Oavsett så finns det ingen fast procentsats.
Men jag tror jag också har hört den samma procentsats när jag har varit på studiebesök hos butikerna.
Det varierar kraftigt och beror på vad det är för dryck; vilket inköpspriset är; vad det är för typ av butik; hur lång hållbarheten är; hur många kolli de har/kan ha i lager; volymen på förpackningen och en hel del andra parametrar.
Det finns butiker som lägger på några hundra procent på vissa drycker och bara några ynka procent på andra, så kort sagt finns det ingen generell regel.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!