• 1
  • 2
2013-09-09, 16:34
Medlem
Cpt.Peppers avatar
Jag funderar på att köpa en ny dator men jag kan ingenting om vilka hårdvaror som är bra osv. Jag kanske t om kan använda mig utav vissa delar från min nuvarande dator.
Jag håller på med mycket redigering av bilder/filmer och mycket spelande (Jag märker att datorn inte riktigt hänger med ibland).
När jag spelar t ex Call Of Duty och någon loggar in/skriver på skype så laggar jag mycket. Den låter också väldigt mycket.

Så det jag undrar är:
1. Vad måste jag ta reda på? RAM, Processor osv.
2. Hur får jag reda på allt?
Citera
2013-09-09, 16:46
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Ett bra program som berättar allt är detta -> http://www.belarc.com/free_download.html

Hämtar hem detta och installerar det. Låt programmet scanna av all information. Där finner du bl.a om hårdvaran som du däefter kan jämföra med på andra datorer [nätbutiker]
Citera
2013-09-09, 16:52
Medlem
Najs program!
Citera
2013-09-09, 18:01
Medlem
Cpt.Peppers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Ett bra program som berättar allt är detta -> http://www.belarc.com/free_download.html

Hämtar hem detta och installerar det. Låt programmet scanna av all information. Där finner du bl.a om hårdvaran som du däefter kan jämföra med på andra datorer [nätbutiker]

Nu har jag kört programmet och fått upp all information. Vad är det jag ska kolla efter? Som sagt så kan jag ingenting om sånt här. Antar att man inte kan blanda saker hur man vill (Märken osv).

Processor:
2,80 gigahertz Intel Core i7 860
64 kilobyte primary memory cache
256 kilobyte secondary memory cache
8192 kilobyte tertiary memory cache
64-bit ready
Multi-core (4 total)
Hyper-threaded (8 total)

Main Circuit Board:
Board: P55-CD53 (MS-7586) 1.0
Bus Clock: 133 megahertz
BIOS: American Megatrends Inc. V1.5 12/16/2009

Memory Modules:
4088 Megabytes Usable Installed Memory

Slot 'DIMM1' has 2048 MB (serial number SerNum00)
Slot 'DIMM2' is Empty
Slot 'DIMM3' has 2048 MB (serial number SerNum02)
Slot 'DIMM4' is Empty

Display:
ATI Radeon HD 5700 Series

Är något av det här värt att spara? Är det något mer jag behöver ta reda på?
Citera
2013-09-09, 19:12
Medlem
Bygga ny dator med gamla delar är väl i stort sett samma sak som att uppgradera, du bör nog börja med grafikkortet.
Citera
2013-09-10, 00:45
Medlem
PeterNosters avatar
Jag tycker det ser bra ut som det är. Har den blivit slöare med tiden så kan det räcka med en fabriksåterställning eller ominstallation av Windows.

Har du provat överklockningsfunktionen, OC Genie, eller kommit åt knappen så du har klockat ner den?
http://www.msi.com/product/mb/P55-CD53.html

Sorterade processorer med socket 1156 som du har och här är vad du kan välja på på befintligt MB.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?...s=l=s141048912

Grafikkortet du har är inte alls dåligt men det finns nyare för rimligt pris t.ex HD 7770.
Men se över det du har först. Uppdatera drivrutiner o.s.v.

Edit: Såg att du redigerar filmer och då är ju 4 GB lite i underkant. Du har ju två tomma socklar så varför inte fylla dem med minnen. Det ger nog mest för pengarna. Du kan ha max 16GB RAM minne. Nu framgår inte vilken sorts minnen du har men dessa kan du ha:

DDR3 Memory DDR3 1066/1333/1600*/1800*/2000*/2133* (OC)

Du kan ta reda på vilka minnen du har med programmet CPU-Z. Du kan ha 4 stycken 4GB minnen totalt och väljer du lite snabbare än du har idag så får du mycket fart för pengarna.
Om de du har är snabba så kan du lägga till 2 stycken 4GB.
Senast redigerad av PeterNoster 2013-09-10 kl. 01:01.
Citera
2013-09-10, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Grafikkortet du har är inte alls dåligt men det finns nyare för rimligt pris t.ex HD 7770.
Men se över det du har först. Uppdatera drivrutiner o.s.v.
Vet du vilket grafikkort TS har?
Citera
2013-09-10, 21:08
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Vet du vilket grafikkort TS har?

Citat:
Display:
ATI Radeon HD 5700 Series

Inte exakt men ett 57xx bör det väl vara.

TS: Kan du kolla med kommandot dxdiag i kommandolken eller köra CPU-Z så vi får fram exakta namnet på kortet och inte bara vilken serie.

Edit:
Inte mycket till serie. De finns HD 5770 och HD 5750.
Citera
2013-09-11, 12:52
Medlem
Cpt.Peppers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Inte exakt men ett 57xx bör det väl vara.

TS: Kan du kolla med kommandot dxdiag i kommandolken eller köra CPU-Z så vi får fram exakta namnet på kortet och inte bara vilken serie.

Edit:
Inte mycket till serie. De finns HD 5770 och HD 5750.

Radeon HD 5750 har jag.

En annan sak som stör mig med datorn är att den låter mycket.
Citera
2013-09-11, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Pepper
Radeon HD 5750 har jag.

En annan sak som stör mig med datorn är att den låter mycket.
Vad har du för budget? Du borde köpa ett nytt grafikkort, en processorkylare samt mer ramminne. Din processor är fortfarande bra
Citera
2013-09-11, 14:49
Medlem
Cpt.Peppers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jensoch
Vad har du för budget? Du borde köpa ett nytt grafikkort, en processorkylare samt mer ramminne. Din processor är fortfarande bra

Hade först tänkt att köpa en helt ny dator för ungefär 15000 sen tänkte jag att det kanske finns något som var värt att behålla från min nuvarande dator.
Citera
2013-09-11, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Pepper
Hade först tänkt att köpa en helt ny dator för ungefär 15000 sen tänkte jag att det kanske finns något som var värt att behålla från min nuvarande dator.

Känner du att du behöver bättre prestanda i Photoshop/Sony Vegas?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in