Tjoo! Jag har ständigt funderat över denna fråga: vilka yrken kräver filosofi?
Med andra ord, vad kan man bli om man har läst filosofi på universitet?
Jag hade uppskattat om ni kan hålla er till min fråga och inte börja gå in på andra ämnen!
En bekant till mig läser praktiskt filosofi och skall hämta ut en kandidat i det för att bli gymnasielärare inom filosofi. Sen kan väl filosofi vara en bra grund om du vill bli t.ex. konsult kanske.
Det går alldeles utmärkt att utbilda sig till filosof. Personligen tycker jag att de stora frågorna är roligare än pengar men jag kan rekommendera er som vill jobba med frågorna att söka er över havet till USA. Där finns många privatfinansierade institut som vill ha kunniga sofister som arbetar för deras idéer.
Det sista alternativet är väl att gå in i ett katolskt kloster. Där finns ju livsfrågorna också i en tydligt stöpt form. Inte så mycket fritänkande men du kommer få fullt upp med deras läror och filosofiska metoder. Mat och husrum ingår.
Men det är ju en västerländsk lösning jag presenterar. Mitt tips är att hitta ett vanligt jobb (vad som helst, städare eller pilot) och gå ut i hela världen på fritiden och lära sig av den. Livet kräver filosofi.
Senast redigerad av MAEVERABOFF 2013-09-09 kl. 17:08.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!