2013-09-09, 12:50
Medlem
Hejsan!

Jag söker backup system till min debian server. Vad jag vill är att den ska överföra home mappen och sql databasen (använder phpmyadmin) till min nas via samba tex klockan 04 00 varje natt.

Någon som har ett tips på hur jag utför detta?

Tack på förhand!
Citera
2013-09-09, 15:15
Medlem
rsync?
Citera
2013-09-10, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ftcx
rsync?
Jo. Har tittat lite på rsync och cron. Men förstår inte hur jag ska få till det ihop med samba. Är inte helt 100 på hur detta funkar.
Citera
2013-09-10, 01:37
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasten
Jo. Har tittat lite på rsync och cron. Men förstår inte hur jag ska få till det ihop med samba. Är inte helt 100 på hur detta funkar.
Du kan skriva ett cron i bash som kopierar din data till samba-mappen. rsync är ju bra tillsammans med SSH eller FTP, det beror på vad du vill ha. Sen till databasen kan du använda mysqldump.
Citera
2013-09-10, 05:22
Medlem
Titta på backup-manager, finns som ett Debian paket med samma namn.

Från Debians paketbeskrivning:

"This is a backup program, designed to help you make daily archives of your file system.

Written in bash and perl, it can make tar, tar.gz, tar.bz2, and zip archives and can be run in a parallel mode with different configuration files. Other archives are possible: MySQL or SVN dumps, incremental backups...

Archives are kept for a given number of days and the upload system can use FTP, SSH or RSYNC to transfer the generated archives to a list of remote hosts.

Automatically burning archives to removable media such as CD or DVD is also possible.

The configuration file is very simple and basic and gettext is used for internationalization."

Enkelt och robust, använder mysqldump för att skapa backuper på databasen, går utmärkt att köra tidsstyrt som ett cron jobb.
Senast redigerad av dittu 2013-09-10 kl. 05:25.
Citera
2013-09-11, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dittu
Titta på backup-manager, finns som ett Debian paket med samma namn.

Från Debians paketbeskrivning:

"This is a backup program, designed to help you make daily archives of your file system.

Written in bash and perl, it can make tar, tar.gz, tar.bz2, and zip archives and can be run in a parallel mode with different configuration files. Other archives are possible: MySQL or SVN dumps, incremental backups...

Archives are kept for a given number of days and the upload system can use FTP, SSH or RSYNC to transfer the generated archives to a list of remote hosts.

Automatically burning archives to removable media such as CD or DVD is also possible.

The configuration file is very simple and basic and gettext is used for internationalization."

Enkelt och robust, använder mysqldump för att skapa backuper på databasen, går utmärkt att köra tidsstyrt som ett cron jobb.
Det såg ut som ett väldigt enkelt alternativ. Får kika på det sen när jag går lite tid över :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in