• 1
  • 2
2013-09-09, 05:47
Bannlyst
Hur funkar det att värdera sin bostad och få topplånet inbakad i bostadslånet?
Citera
2013-09-09, 09:17
Medlem
borrizs avatar
Har din bostad gått upp i pris sedan du köpte den så är du bara att gratulera!
Ett ökat värde innebär att belåningsgraden på bostaden minskas och därmed även den risk som banken tar.

I princip så görs detta i två steg:
  1. Kontakta en mäklare som gör en värdering av objektet.
  2. Ta med värderingen till banken och börja förhandla.
Citera
2013-09-09, 10:40
Medlem
Precis så gick det till för mig. Belånade 90% värderade upp den efter lite renoveringar och nu belånar jag 72%.
Citera
2013-09-09, 14:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Har din bostad gått upp i pris sedan du köpte den så är du bara att gratulera!
Ett ökat värde innebär att belåningsgraden på bostaden minskas och därmed även den risk som banken tar.

I princip så görs detta i två steg:
  1. Kontakta en mäklare som gör en värdering av objektet.
  2. Ta med värderingen till banken och börja förhandla.

Hur vet jag om den har ökat i värde?
Citera
2013-09-09, 17:08
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zvennen
Hur vet jag om den har ökat i värde?
En mäklare med branschkännedom (om ditt område) gör denna bedömning, prata med din mäklare så får du en närmare förklaring.
Det finns primärt två faktorer som gör att en fastighet kan öka i värde:
  1. Har du gjort några investeringar fastighteten tex om- eller tillbyggnader, så brukar detta vara synonymt med en värdeökning.
  2. Har marknadsvärdet stigit, kolla upp granskapet; vad är en motsvarande fastighet värd i ditt område i dagsläget?
Citera
2013-09-09, 22:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
En mäklare med branschkännedom (om ditt område) gör denna bedömning, prata med din mäklare så får du en närmare förklaring.
Det finns primärt två faktorer som gör att en fastighet kan öka i värde:
  1. Har du gjort några investeringar fastighteten tex om- eller tillbyggnader, så brukar detta vara synonymt med en värdeökning.
  2. Har marknadsvärdet stigit, kolla upp granskapet; vad är en motsvarande fastighet värd i ditt område i dagsläget?

Ingen investering alls då det inte behövs.
Kan titta på upp granskapet faktiskt.
Citera
2013-09-10, 20:05
Medlem
kolla sbabs värderingsguide. funkar ganska bra som vägledning om bostadens värde om din bostad finns i ett område där dett skett många försäljningar.
ser det bra ut så beställer du en värdering av en mäklare. som du tar med till banken och visar att värdet ökat så mycket att dina lån motsvarar 85% av värdet!
Gör det inte det så säg åt den kurruppta mäklaren vilket värde du vill att han skall sätta så att det motsvarar önskat pris!
Gå till banken med din "värdering" och sätt om lånen!
Citera
2013-09-11, 08:41
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slicklapp
//
Gör det inte det så säg åt den kurruppta mäklaren vilket värde du vill att han skall sätta så att det motsvarar önskat pris!
Gå till banken med din "värdering" och sätt om lånen!
Hur underbarast som helst, ett stort lol; glöm inte bort att hålla måttan bara!
Citera
2013-11-15, 02:23
Bannlyst
vad tjänar man på att sätta om lånet då?
Citera
2013-11-15, 03:11
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Citat:
vad tjänar man på att sätta om lånet då?

Det är högre ränta på topplånet. Kan man baka in det i bottenlånet så sänks ju räntekostnaderna.
Citera
2013-11-15, 23:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorist-Hubert
Det är högre ränta på topplånet. Kan man baka in det i bottenlånet så sänks ju räntekostnaderna.

säg att jag köpte huset för 2,5 mille och mäklaren värderar den till 3 millar cashen där mellan täcker alltså topplånet samt att jag kan låna av det ytterligare och göra vad som helst?
Citera
2013-11-16, 01:58
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Citat:
säg att jag köpte huset för 2,5 mille och mäklaren värderar den till 3 millar cashen där mellan täcker alltså topplånet samt att jag kan låna av det ytterligare och göra vad som helst?

Om vi för enkelhetens skull säger att du köpt en lägenhet för en miljon och du har 850 tkr i lån på den så är 750 tkr bottenlån och 100 tkr topplån. Skulle lägenheten nåt år senare värderas till 1,2 miljoner så kan du göra om allt till bottenlån. Du kan till och med låna ytterligare 50 tkr och totalt ha 900 tkr i bottenlån.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in