2013-09-08, 12:19
Medlem
Ghulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batman182
Jobbigt när man får mothugg va? Jag trodde det var ett diskussionsforum, inte ett ställe att dela ut ryggdunkningar.

Jag påstod väl inte att allt som publiceras av exponerat och fria tider är lögn? Jag menade bara att man måste vara mer källkritisk, som du själv sa.

Svårt att vara källkritisk om man inte ens läst artikeln och ännu mindre följt deras länk till källan. Eller vad tycker du?
Citera
2013-09-08, 12:23
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghuler
Svårt att vara källkritisk om man inte ens läst artikeln och ännu mindre följt deras länk till källan. Eller vad tycker du?

Fast vi har ingen riktig källa. Vi har en nyhetsartikel som refererar till en annan nyhetsartikel. Ingen har lyckats plocka fram den rapport det hela baserar sig på. Det vore intressant att läsa den och se HUR de räknat.
Citera
2013-09-08, 12:47
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Fast vi har ingen riktig källa. Vi har en nyhetsartikel som refererar till en annan nyhetsartikel. Ingen har lyckats plocka fram den rapport det hela baserar sig på. Det vore intressant att läsa den och se HUR de räknat.
Det är inte säkert att det finns en sådan rapport. Det är kanske Finansavisen som har grävt i SSB's statistikdatabas. Med tanke på all information vi har om somaliers sysslolöshet så ser jag ingen anledning till att betvivla uppgifterna. Siffrorna är antagligen i underkant. vilket du själv lyfte fram. eftersom de förutsätter att somaliska barn beter sig och lyckas lika bra som norska barn och så ser inte verkligheten ut. Jag tror inte man skall ta siffran 10 miljoner som särskilt exakt utan mer som en vink om att det kostar fett med knasmycket deg.
Senast redigerad av SummaSummarum 2013-09-08 kl. 12:59.
Citera
2013-09-08, 12:49
Medlem
Balkan-Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batman182
Sandlådenivå igen här inne, ovanligt... Läs igen!

Jep, från din sida i hvert fald
Citera
2013-09-08, 13:09
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SummaSummarum
Det är inte säkert att det finns en sådan rapport. Det är kanske Finansavisen som har grävt i SSB's statistikdatabas. Med tanke på all information vi har om somaliers sysslolöshet så ser jag ingen anledning till att betvivla uppgifterna. Siffrorna är antagligen i underkant. vilket du själv lyfte fram. eftersom de förutsätter att somaliska barn beter sig och lyckas lika bra som norska barn och så ser inte verkligheten ut. Jag tror inte man skall ta siffran 10 miljoner som särskilt exakt utan mer som en vink om att det kostar fett med knasmycket deg.

Så långt tänkte jag inte. Du har nog rätt. Då får vi se om den artikeln så småningom dyker upp på nätet.
Citera
2013-09-08, 13:17
Medlem
Intelligenskvots avatar
"Det går fram av tall Finansavisen lørdag presenterer, bygd på tall fra Statistisk sentralbyrå SSB, blant annet for sysselsetting av innvandrere fordelt på landene de kommer fra."
http://www.abcnyheter.no/nyheter/2013/09/07/hver-somalier-koster-staten-9-millioner-kroner

Tidigare artikel (delvis) i Finansavisen om kostnaderna för icke-västliga invandrare i allmänhet:
http://www.hegnar.no/multimedia/archive/00061/Finansavisen_130413__61041a.pdf
Citera
2013-09-08, 13:21
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligenskvot
Tidigare artikel (delvis) i Finansavisen om kostnaderna för icke-västliga invandrare i allmänhet:
http://www.hegnar.no/multimedia/archive/00061/Finansavisen_130413__61041a.pdf

Resten av artikeln:
http://www.hegnar.no/multimedia/archive/00061/Finansavisen_130413__61042a.pdf
http://www.hegnar.no/multimedia/archive/00061/Finansavisen_130413__61043a.pdf
http://www.hegnar.no/multimedia/archive/00061/Finansavisen_130413__61044a.pdf
http://www.hegnar.no/multimedia/archive/00061/Finansavisen_130413__61045a.pdf
Citera
2013-09-08, 13:21
Medlem
chills.s avatar
Till de som försöker vända på frågan till "ja, men vad kostar inte svenskar då?"

På vilket sätt är det relevant? Nån jämförde kostnaden med folk som sitter i häkten och fängelsen och då undrar jag bara - vad har det med invandringen att göra?
Samhället har alltid haft bördor, folk som kostar mer än vad dom ger, och så är det i de flesta andra länder med. Försöker ni, med det faktumet i ryggen, på nåt jävligt skruvat sätt rättfärdiga massiv invandring av folkslag som till stor del är och kommer förbli bidragsberoende?
Citera
2013-09-08, 13:25
Medlem
Somalier måste vara ett av de mest värdelösa folkslag på planeten. De är totalt odugliga, bidrar bara till en massa ont.

Skiter i varandra, skiter i sitt land. De är som en sjukdom som vägrar bli botad.
De kommer hit och skämmer ut sig och kräver mer än vad de infödda gör.

Jag anser helt klart att denna folkgrupp ska deporteras tillbaka till sitt piratinfestade land för skapa sig en egen framtid som de själva skapar.

Jädra blodsugande parasiter.
Citera
2013-09-08, 13:35
Medlem
Blixtmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braaallan
Somalier måste vara ett av de mest värdelösa folkslag på planeten. De är totalt odugliga, bidrar bara till en massa ont.

Skiter i varandra, skiter i sitt land. De är som en sjukdom som vägrar bli botad.
De kommer hit och skämmer ut sig och kräver mer än vad de infödda gör.

Jag anser helt klart att denna folkgrupp ska deporteras tillbaka till sitt piratinfestade land för skapa sig en egen framtid som de själva skapar.

Jädra blodsugande parasiter.
Tillsammans med judar bildar de "the perfect storm". Tanken är svindlande. Lite som att försöka föreställa sig hur stort universum är. En dag, i en nära framtid, kommer det inte längre finnas ett Sverige som vi minns det från idag, eller hur det var för 10-15 år sedan. Det gör mig deprimerad.
Citera
2013-09-08, 13:35
Medlem
Arkiaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghuler
Man får väl räkna med att även somaliernas konsumtion ger jobb, momsen kommer tillbaka och kanske även ett par kronor om någon av deras skitungar faktiskt skulle råka bli integrerade. Annars är väl det säkraste sättet att hålla den summan nere att de dör martyrdöden i Syrien.
Det vore mycket intressant att få de äkta arbetslöshetssiffrorna gällande somalier redovisade. I den svenska populationen ligger arbetslösheten på 8%. Kan hända att somaliernas arbetslöhetsnivå landar på 98%, vad vet jag?
Citera
2013-09-08, 13:41
Medlem
Geres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Det vore mycket intressant att få de äkta arbetslöshetssiffrorna gällande somalier redovisade. I den svenska populationen ligger arbetslösheten på 8%. Kan hända att somaliernas arbetslöhetsnivå landar på 98%, vad vet jag?

Visst vore det intressant, men tyvärr så förs det ingen statistik uppdelad efter etnicitet.

Detta anses tydligen kränkande, enligt berörda myndigheter.

Sanningen är nog dock snarare att det svenska folket skulle börjas ställa frågor som myndigheter och politiker skulle tycka vara jobbiga att besvara...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in