Citat:
Ursprungligen postat av
Batman182
Jag gillar att du använder ordet "fakta". Om jag skriver en artikel om vad fan som helst, är det fakta då? Jag säger varken ve eller vä i det här sammanhanget för jag har ingen koll, precis som alla andra. Det man kan säga som är sant är att många invandrarkritiker ofta hänvisar till "fakta", som t ex exponerat och friatider etc, som inte nånstans är en säker källa då det är otroligt vinklade "källor".
Nu har jag inte läst artikeln speciellt noga, men handlade den inte om Norge? Svårt att veta vad de kostar i Sverige då. Sen är jag tveksam till att man räknat med att de barn som går i skolan sedan får ett arbete och (se på fan!) betalar skatt, handlar mat i butiker, köper bensin etc.
När du varken läst artikeln eller har någon koll på ämnet, då är det kanske bäst att vara tyst och låta de vuxna prata, tycker du inte?
Alltid när man pratar om nettokostnader, som i det här fallet, så handlar det om att man räknar både intäkter och utgifter. Man har räknat både de som har jobb och de som inte har jobb. Man har slagit ihop de somalier som bidrar positivt med de som bidrar negativt och siffran som detta resulterar i är en nettokostnad på ca 9 miljoner norska kronor för en genomsnittssomalier och dess barn (
förutsatt att barnen har en 100% integration och presterar precis som en infödd norrman i fråga om jobb och utbildning, vilket inte är fallet i praktiken).
Hade de räknat på svenskar så hade det blivit en annan nettosiffra, sannolikt en nettovinst på ett antal miljoner, baserat på att varje västlig invandrare ger en nettovinst på 800 000 och svenskar borde ge mer än snittet eftersom de ofta konsumerar välfärd i Sverige men även arbetar och skattar i Norge.
När det gäller fakta så pratar vi om just fakta, att de publiceras på Exponerat eller Fria Tider gör inte fakta till lögn, men som med alla andrahandskällor kräver det förstås lite extra kritiskt granskande. Titta alltid efter källhänvisningar där du kan läsa mer, nästan alla länkar till sådana. Själv brukar jag gå till SCB och söka i deras databas, där kan du få fram fakta.
Artikeln handlar om Norge, som möjligen har ett lite mer generöst välfärdssystem än Sverige, men de är rätt jämförbara. Sysselsättningen för utrikes födda är låg i Sverige, lägre för utomeuropéer och katastrofal för somalier. Så om siffrorna i Sverige är bättre så är det sannolikt marginellt. Om vi inte har någon sorts stordriftsfördelar av våra många somalier...
Postade nyss en sammanställning över lite siffror från bl.a. SCB:
https://www.flashback.org/sp45140973
"
Utrikes födda är t.ex. överrepresenterade över 10 ggr jämfört med inrikes födda när det gäller socialbidrag.
När det gäller utbildningen så har andelen utrikes födda barn som saknar gymnasiekompetens ökat från 25% till 37% på bara fem år och var femte utrikes född saknar högre utbildning än grundskola.
Beträffande inkomsten ser vi samma mönster, utrikes födda från utomeuropeiska länder har de lägsta inkomsterna och var tredje ligger under den relativa fattigdomsgränsen, för utrikes födda totalt är det var fjärde person.
När det gäller förvärvsarbete så uppgår andelen förvärvsarbetande till 84% för inrikes födda, jämfört med 57% för utrikes födda och under 50% för utrikes födda från Afrika och Asien (siffrorna för utbildning, inkomst och sysselsättning gäller 2011)."