2013-09-08, 16:16
Medlem
Det troliga är att för enskilda individer kan siffran 10 miljoner vara mycket högre. Vi vet att en kriminell person kan kosta samhället mycket mer än 10 miljoner.

Nu är det siffror hit och dit i en enda röra, men klart och tydligt framstår iallafall skillnaden mellan en utbildad och lokalt språkkunnig invandrare och en som inte är det. Många påstår att somalier tillsammans med andra afrikaner är extremt outbildade, ja nästintill analfabeter. Sanningen är nog inte riktigt så illa. Vi får komma ihåg att det är inte de allra fattigaste som kommer till Sverige. De blir kvar där i det skitland de bor i.

Men visst är det hårresande skillnader om en västerländsk invandrare går plus med någon mille och en afrikansk invandrare går minus med uppemot 10 miljoner. Det ger en del perspektiv på hur stor man ska tillåta invandringen bli.

Nu bryr jag mig inte om pengar utan där finns andra faktorer att ta hänsyn till, såsom att känna sig trygg, att ha en stabil arbetsmarknad, att kunna lita på sin arbetsgivare, att kunna prata på sitt språk med sina grannar, att känna att skola och sjukvård fungerar, att de pengar man betalar in i skatt går till ett bättre samhälle och inte försvinner ner i ett stort svart hål.

Känner man inte det då blir det anarki och vi får ett samhälle som liknar Grekland / Somalia.

Sen för övrigt så är kostnadsökningen rent fruktansvärd. Hur många hade man inte kunnat rädda från svält och sjukdomar för 10 miljoner genom att ha hjälpinsatserna på plats istället för att ta de kostnader som de innebär att flytta dem hit till vårt land där de blir bidragsberoende? Vet att resonemanget inte håller riktigt, men samtidigt finns där stark känsla att hjälppengarna kunde ha förvaltats bättre.
Senast redigerad av Bartolo 2013-09-08 kl. 16:20.
Citera
2013-09-08, 16:20
Medlem
Gails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Hur mycket blir det per dag?

Varför är inte GIILAB aktiv i denna tråd och försvarar slöseriet?

Eller nedboy som skulle kunna hjälpa till att torka nyanlända somalier i röven tills de lär sig själva.
Citera
2013-09-08, 16:22
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av youpendii
Majoritet kör som sagt buss och taxi. Tänk hur många stads/landsbussar det finns samt taxibilar.

Nej, de flesta är arbetslösa. Finns inte en enda kommun med Somalier där arbetslösheten är mindre än 60 procent. Vanligast är 70 till 80 procent. För svenskar är det omvänt. Där jobbar 83 procent.
Citera
2013-09-08, 17:50
Medlem
Claysons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pez.
Svenskar är Sveriges problem.

Negrer och araber är inte Sveriges problem då dom ej hör hemma här.

Precis!

Citat:
Ursprungligen postat av fiskmas1
Man märker tydligt att Sverige är världens mest alkoholiserade land.

Ja, inte kan våra politiker vara nyktra med denna politik dom driver.
Citera
2013-09-08, 17:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fiskmas1
Man märker tydligt att Sverige är världens mest alkoholiserade land.

Nu har du ganska fel dock. Men kul försök.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_alcohol_consumption
Citera
2013-09-08, 18:01
Medlem
Public Enemys avatar
Vi har en annons ute hos arbetsförmedlingen om en person till som skall arbeta på vårt lager.
Har fått in ca 150 ansökningar, men faktisk ingen från någon Somalier
Vill de inte jobba?
Citera
2013-09-08, 18:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-Rasist
Med sådan resonemang så skulle man kunna undrar vad alla öldrickande rasister på Flashback kostar samhället. Siffror på det?

Menar du de öldrickande arbetarna eller? Skulle i sånt fall säga att de bidrar ganska friskt till vår ekonomi.

Jobba, betala skatt, supa, betala skatt.

Anaflabet. Få skattepengar. Köpa khat, göra av med skattepngar.
Citera
2013-09-08, 18:03
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av youpendii
Det gör alltid lika ont att besöka FB och komma in på någon tråd som handlar om somalier. Ibland blir jag riktigt deprimerad över det som skrivs. Att konstant vara så hatad hela tiden. Sedan jag gick med FB har jag läst så många trådar om folks åsikter om somalier.

Men trots det är jag fortfarande stolt svensk-somalier. Ingen kan ta bort mina rötter, min identitet och mitt ursprung. Det är när jag håller kvar vid dessa och ger mig ut i samhället för att motbevisa att alla somalier är inte ''skit, uselt folk etc''. Jag är precis som vem som helst. Född och uppväxt här. Gått ut högstadiet samt gymnasiet. Jobbar och gör rätt för mig.

Jag vet att jag aldrig kommer kunna förändra FB:s I&I elit, men jag önskar att ni ibland kunde skippa hatet och se alla som människor. Vilket jag gör och inneburit för mig att jag klickar med alla.

One love, Bob Marley.
Vad är du egentligen stolt över? Att ni ligger lägst i Världen på Bell-kurvan? Att ni ständigt krigar, våldtar och dödar varandra? Att er matkultur består i att äta majsgröt? Att ni är gravt överrepresenterade i den svenska kriminalstatistiken? Att ni fortfarande bor i lerhyddor? Att ni inte lyckas få till ett statsskick? Att ni fick ett eget skriftspråk först på 70-talet? Att hela Världen har måst engagerar sig i att somaliska pirater gärna kidnappar och hotar västerlänningar till livet för att tjäna grova pengar på det? Att i princip alla somalier är mer eller mindre beroende av Khat?

Vilket av ovan angivna är du mest stolt över och vad i synnerhet anser du av detta ovan anförda kan bidra till det svenska samhällets utveckling? Är det majsgröten? Lerhyddorna? Våldsbenägenheten? Den låga IQ:n?
Citera
2013-09-08, 18:07
Avslutad
Sådana här beräkningar blir lätt så felvisande. Vad är egentligen en kostnad? Om du t ex köper en fabrik för 1 miljon, som tillverkar häftstift, som ger dig 250 000 kr i vinst varje år.....är den miljonen då en kostnad? Se det istället som en investering!!
Citera
2013-09-08, 18:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Sådana här beräkningar blir lätt så felvisande. Vad är egentligen en kostnad? Om du t ex köper en fabrik för 1 miljon, som tillverkar häftstift, som ger dig 250 000 kr i vinst varje år.....är den miljonen då en kostnad? Se det istället som en investering!!

Menar du att bidragsparasiter bör ses som en investering, eller?
Citera
2013-09-08, 18:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Vad är du egentligen stolt över? Att ni ligger lägst i Världen på Bell-kurvan? Att ni ständigt krigar, våldtar och dödar varandra? Att er matkultur består i att äta majsgröt? Att ni är gravt överrepresenterade i den svenska kriminalstatistiken? Att ni fortfarande bor i lerhyddor? Att ni inte lyckas få till ett statsskick? Att ni fick ett eget skriftspråk först på 70-talet? Att hela Världen har måst engagerar sig i att somaliska pirater gärna kidnappar och hotar västerlänningar till livet för att tjäna grova pengar på det? Att i princip alla somalier är mer eller mindre beroende av Khat?

Vilket av ovan angivna är du mest stolt över och vad i synnerhet anser du av detta ovan anförda kan bidra till det svenska samhällets utveckling? Är det majsgröten? Lerhyddorna? Våldsbenägenheten? Den låga IQ:n?

Tyvärr är detta den enda sanningen. Jag önskade verkligen att detta var annorlunda, då jag själv har somaliska vänner. De tycker själva att detta är skit, men inser att de inte kan göra ett skit åt detta. Tråkigt för dem, men verkligheten är verkligheten.
Senast redigerad av Mr.Hawk 2013-09-08 kl. 18:38.
Citera
2013-09-08, 18:35
Medlem
Arons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gail
Ja det är klart att så är fallet. Finns inga skolor i somalia förutom koranskola men där lär de sig rapa arabiska smörjan utantill. Vad dessa skitmänniskor gör i Europa är det ingen som riktigt vet eftersom man inte får ställa 10.000-kronorsfrågan.

du menar 10.000.000 kronorsfrågan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in