2013-09-08, 14:41
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av youpendii
Självklart förstår jag det. Självklart blundar jag inte för den existerande problematiken med att somalier har en låg sysselsättning. Jag har själv sätt landsmän till mig som ''fuskat''. Men jag fokuserar inte på det, utan jag fokuserar på mitt liv och jag själv som egen individ. Jag kan inte svara för varför en del somalier i Sthlm, Gbg, Malmö, Uppsala och andra delar av Sverige fuskar.
Jag ställer dig inte till svars som individ. Du har bara ansvar för ditt (och till en viss grad) din familjs liv. Jag frågade mest för att du antagligen har större insyn i frågan.

Dessutom, som du säkert inser, kan man i ett större perspektiv inte fokusera på individen. Vi MÅSTE kunna generalisera problematiken på gruppnivå om vi ska ha en möjlighet att arbeta med frågan.

Citat:
Frågan är mer komplex än så. Jag anser att jag inte är rätt person att svara på den. För vem är jag att tala för en stor grupp som finns överallt i Sverige? Istället uppmanar jag dig att ta dina frågor till valfri somalisk förening i Sverige. Om du kommer med respekt och använder sunt förnuft är jag övertygad om att du kan få svar på dina frågor. Men om du ska göra som många andra gjort tidigare (läs Småland) vandalisera och skrika ut ditt hat kommer du inte komma någonstans.
Dessvärre tror jag att andra gjort det före mig. Politiker och tjänstmän har vänt sig till diverse somaliska föreningar med frågor. Detta har resulterat i otaliga projekt syftande till sysselsättning och integration. Ändå kvarstår problemen. Vi börjar se framväxten av närmast etniska enklaver och grupper som (naturligt) sluter sig samman i ett allt mer fientligt klimat. Den somaliska gruppen är också den som ligger i topp vad gäller anhöriginvandring - dvs man hämtar sin fru, make från hemlandet. Något som ytterligare (är jag rädd) försenar ett inträde i samhället.

Åter igen. Har du någon teori vad detta står för? Varför just den somaliska gruppen verkar ha det svårast? Är det ett kvarvarande klantänkande? Handlar det om kultur? Religiös stagnation? Eller handlar det om utbildningsgrad? Vad tror du?

Om du tillåter en personlig fråga, vilka framgångsfaktorer ser du hos dig själv och de runt omkring dig som är en del(?) av samhället som arbetar?

Citat:
En fråga till er alla. Hur många av har en kompis/vän/bekant som har somaliskt ursprung? Jag tror ni hade fått en annan bild då och insett att somalier är precis som alla andra. Finns bra och mindre bra människor. Min moster tex var oerhört respekterad på sitt jobb, innan hon gick i pension. I Sthlm var det en somalier som räddade en svensk kvinna när hon låg på tågrälsen. Jag behöver inte ta upp negativa exempel, det är FB världsbäst på.
Så klart att det finns bra människor bland somalierna. Men det är ytterst inte det frågan handlar om.
Citera
2013-09-08, 15:07
Medlem
youpendiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pez.
Liar liar pants on fire.

Tyvärr men du kan inte förvänta dig att någon med en tresiffrig IQ ska gå på det där.

Det får stå för dig om du nu anklagar mig för lögn. Personligen förstår jag inte varför jag skulle tjäna på att ljuga. Vem är du förresten att anklaga mig för lögn? Vem är du som jag ska ''ljuga'' för? Till skillnad från många andra är jag helt ärlig i mina inlägg jag skriver på FB. Du kan ta en titt på min historik.

Jag bor i en av Sveriges största städer. Jag känner nästan alla somalier i staden, något jag älskar med somalier att alla håller ihop. Majoritet kör som sagt buss och taxi. Tänk hur många stads/landsbussar det finns samt taxibilar.
Citera
2013-09-08, 15:14
Medlem
Citat:
Det får stå för dig om du nu anklagar mig för lögn.

Japp, du känner antagligen inte en enda neger.

Varför du ljuger vet jag inte. Du är väl bara mentalt störd helt enkelt.
Citera
2013-09-08, 15:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pez.
Så vi kan i princip säga att 90% är completely useless.

Vad säger ulltotten om detta tro? Var inte somalier en helt otrolig vinstaffär för Sverige långsiktigt? Tror han allvarligt talat att negerbarnen kommer att bli så pass mycket bättre än sina föräldrar att de kommer att bli en vinstaffär?

Somalier och MENA invandrare kommer aldrig bli en vinstaffär för Sverige. Det är inkompatibla med vårt sätt och tänka, vår kultur. Snarare börja men se negrerna bilda stor gäng som man hittar till Amerikanska städer, det enda vi får med världens generösa asylpolitik är ett otryggare samhälle med sämre välfärd ..

Du kan tacka Olof Palme genom att pissa på hans grav, det är han som grunden för det här sunk samhället vi har fått.
Citera
2013-09-08, 15:24
Medlem
Hur mycket blir det per dag?

Varför är inte GIILAB aktiv i denna tråd och försvarar slöseriet?
Senast redigerad av Olepeter 2013-09-08 kl. 15:27.
Citera
2013-09-08, 15:25
Medlem
-DaRude-s avatar
Av ren desperation har man nu tillämpat specialprogram för somalier hos arbetsförmedlingen som avser förenkla instegsprocessen till arbetslivet. Det innebär att bara somalier och ett antal andra utvalda flyktinggrupper innefattas av etableringsprogrammet och att de då får förtur till jobb och praktik. Hur det går i praktiken vet jag inte.
Citera
2013-09-08, 15:29
Medlem
Citat:
Det gör alltid lika ont att besöka FB och komma in på någon tråd som handlar om somalier. Ibland blir jag riktigt deprimerad över det som skrivs. Att konstant vara så hatad hela tiden. Sedan jag gick med FB har jag läst så många trådar om folks åsikter om somalier.

Men trots det är jag fortfarande stolt svensk-somalier. Ingen kan ta bort mina rötter, min identitet och mitt ursprung. Det är när jag håller kvar vid dessa och ger mig ut i samhället för att motbevisa att alla somalier är inte ''skit, uselt folk etc''. Jag är precis som vem som helst. Född och uppväxt här. Gått ut högstadiet samt gymnasiet. Jobbar och gör rätt för mig.

Jag vet att jag aldrig kommer kunna förändra FB:s I&I elit, men jag önskar att ni ibland kunde skippa hatet och se alla som människor. Vilket jag gör och inneburit för mig att jag klickar med alla.

One love, Bob Marley.

vadå hat? tråden handlar om vad såna som du kostar oss skattebetalare. Du vet vi betalar 55% skatt på våra sista kronor vi får i lön och innan den är betald har arbetsgivaren betalar 33% arbetsgivaravgifter och sen när vi köper nåt så betalar vi 25% skatt.

Du vet vi får inte så mycket över för såna som du skall sitta o snacka om hat! Åk hem till ditt hemland om det inte passar att läsa vad det kostar om att ta hit somalier.
Citera
2013-09-08, 15:50
Bannlyst
Med sådan resonemang så skulle man kunna undrar vad alla öldrickande rasister på Flashback kostar samhället. Siffror på det?
Citera
2013-09-08, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-Rasist
Med sådan resonemang så skulle man kunna undrar vad alla öldrickande rasister på Flashback kostar samhället. Siffror på det?

Svenskar är Sveriges problem.

Negrer och araber är inte Sveriges problem då dom ej hör hemma här.
Citera
2013-09-08, 16:06
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xDEFiLED
Vi kan alltså konstatera följande hittills:

Varje Somalier kostar i genomsnitt 10 miljoner Svenska kronor (lågt räknat)
http://www.abcnyheter.no/nyheter/2013/09/07/hver-somalier-koster-staten-9-millioner-kroner

Av dessa uppskattar Finska Migrationsverket att 85-90% är analfabeter bland de som finns i norden
http://svenska.yle.fi/artikel/2010/03/31/nastan-alla-somaliska-flyktingar-ar-analfabeter

Och uppskattningsvis mer än 80% av dem är arbetslösa
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=2826741
...och att ungefär var femte somalier är tagen för brott under en fyraårsperiod:

Norge: ”Var femte invandrare från Irak och Somalia tagna för brott”
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/brottslighet-bland-invandrare-borde-oroa-alla-partier_6272110.svd
Senast redigerad av SummaSummarum 2013-09-08 kl. 16:12.
Citera
2013-09-08, 16:07
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-Rasist

Visst, vi har inhemska grupper som kostar mer i välfärd under livet än de betalat i skatt.

Av det följer inte att vi måste dela ut 100.000 PUT om året till en grupp personer som också har ett negativt livsnetto.

Lågavlönade svenskar kostar mängder av pengar. Vill du sänka välfärden eller kasta ut dem ur landet får du gärna försöka argumentera för det. Men det har ingen koppling till invandringen.
Citera
2013-09-08, 16:14
Medlem
Man märker tydligt att Sverige är världens mest alkoholiserade land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in