Citat:
Jag ställer dig inte till svars som individ. Du har bara ansvar för ditt (och till en viss grad) din familjs liv. Jag frågade mest för att du antagligen har större insyn i frågan.
Självklart förstår jag det. Självklart blundar jag inte för den existerande problematiken med att somalier har en låg sysselsättning. Jag har själv sätt landsmän till mig som ''fuskat''. Men jag fokuserar inte på det, utan jag fokuserar på mitt liv och jag själv som egen individ. Jag kan inte svara för varför en del somalier i Sthlm, Gbg, Malmö, Uppsala och andra delar av Sverige fuskar.
Dessutom, som du säkert inser, kan man i ett större perspektiv inte fokusera på individen. Vi MÅSTE kunna generalisera problematiken på gruppnivå om vi ska ha en möjlighet att arbeta med frågan.
Citat:
Dessvärre tror jag att andra gjort det före mig. Politiker och tjänstmän har vänt sig till diverse somaliska föreningar med frågor. Detta har resulterat i otaliga projekt syftande till sysselsättning och integration. Ändå kvarstår problemen. Vi börjar se framväxten av närmast etniska enklaver och grupper som (naturligt) sluter sig samman i ett allt mer fientligt klimat. Den somaliska gruppen är också den som ligger i topp vad gäller anhöriginvandring - dvs man hämtar sin fru, make från hemlandet. Något som ytterligare (är jag rädd) försenar ett inträde i samhället.
Frågan är mer komplex än så. Jag anser att jag inte är rätt person att svara på den. För vem är jag att tala för en stor grupp som finns överallt i Sverige? Istället uppmanar jag dig att ta dina frågor till valfri somalisk förening i Sverige. Om du kommer med respekt och använder sunt förnuft är jag övertygad om att du kan få svar på dina frågor. Men om du ska göra som många andra gjort tidigare (läs Småland) vandalisera och skrika ut ditt hat kommer du inte komma någonstans.
Åter igen. Har du någon teori vad detta står för? Varför just den somaliska gruppen verkar ha det svårast? Är det ett kvarvarande klantänkande? Handlar det om kultur? Religiös stagnation? Eller handlar det om utbildningsgrad? Vad tror du?
Om du tillåter en personlig fråga, vilka framgångsfaktorer ser du hos dig själv och de runt omkring dig som är en del(?) av samhället som arbetar?
Citat:
Så klart att det finns bra människor bland somalierna. Men det är ytterst inte det frågan handlar om.
En fråga till er alla. Hur många av har en kompis/vän/bekant som har somaliskt ursprung? Jag tror ni hade fått en annan bild då och insett att somalier är precis som alla andra. Finns bra och mindre bra människor. Min moster tex var oerhört respekterad på sitt jobb, innan hon gick i pension. I Sthlm var det en somalier som räddade en svensk kvinna när hon låg på tågrälsen. Jag behöver inte ta upp negativa exempel, det är FB världsbäst på.