Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Effe
finns det nån somalie fan som arbetar`?
Jag känner flera 100 tals somalier som arbetar och gör rätt för sig. Så bara där blev du motbevisad. Bara i min hemkommun känner jag oerhört många som arbetar med att köra buss, taxi, städa lokaler samt en del som jobbar på sjukhuset.
Nästa gång du kommenterar kan du komma med något som är relevant, annars gör du bäst i att inte kommentera något. Det är dessa inlägg jag stör mig enormt på. Totalt onödiga utan vill bara sprida sin propaganda ''hatet mot somalier''.
Citat:
Ursprungligen postat av
xDEFiLED
Vilket hat? Vi presenterar bara fakta som Norska nyhetstidningar publicerat.
Jag syftar inte i denna tråd, bara skriv ''somalier'' på FB och gå in på valfri tråd så du kommer märka av det. Även du kan inte ha blundat för detta. All ära att ha en debatt men när nivån sjunker till ''jävla äckel, usch och fy. Idioter'' and the list goes on. Hur ska jag då kunna ge mig in i den debatten när nivån är skrämmande låg? Debatter och diskussioner är alltid bra. Jag försökte med det alltid i början när jag blev medlem på FB. Men man fick bara hate ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tinuviel
Visst finns det hatfyllda inlägg. Men om man bortser från dessa föga konstruktiva bidrag är det ändå ett faktum att den somaliska gruppen såväl i Norge som Sverige framstår som mycket svår att integrera.
Mycket pekar på att den somaliska gruppen även fortsättningsvis kommer att uppvisa ett högt bidragsberoende och en låg sysselsättning. Är detta fel?
Som svensk-somalier, VAD tror du att det beror på och ser du någon lösning?
Självklart förstår jag det. Självklart blundar jag inte för den existerande problematiken med att somalier har en låg sysselsättning. Jag har själv sätt landsmän till mig som ''fuskat''. Men jag fokuserar inte på det, utan jag fokuserar på mitt liv och jag själv som egen individ. Jag kan inte svara för varför en del somalier i Sthlm, Gbg, Malmö, Uppsala och andra delar av Sverige fuskar.
Frågan är mer komplex än så. Jag anser att jag inte är rätt person att svara på den. För vem är jag att tala för en stor grupp som finns överallt i Sverige? Istället uppmanar jag dig att ta dina frågor till valfri somalisk förening i Sverige. Om du kommer med respekt och använder sunt förnuft är jag övertygad om att du kan få svar på dina frågor. Men om du ska göra som många andra gjort tidigare (läs Småland) vandalisera och skrika ut ditt hat kommer du inte komma någonstans.
En fråga till er alla. Hur många av har en kompis/vän/bekant som har somaliskt ursprung? Jag tror ni hade fått en annan bild då och insett att somalier är precis som alla andra. Finns bra och mindre bra människor. Min moster tex var oerhört respekterad på sitt jobb, innan hon gick i pension. I Sthlm var det en somalier som räddade en svensk kvinna när hon låg på tågrälsen. Jag behöver inte ta upp negativa exempel, det är FB världsbäst på.