2013-09-08, 13:45
Medlem
youpendiis avatar
Det gör alltid lika ont att besöka FB och komma in på någon tråd som handlar om somalier. Ibland blir jag riktigt deprimerad över det som skrivs. Att konstant vara så hatad hela tiden. Sedan jag gick med FB har jag läst så många trådar om folks åsikter om somalier.

Men trots det är jag fortfarande stolt svensk-somalier. Ingen kan ta bort mina rötter, min identitet och mitt ursprung. Det är när jag håller kvar vid dessa och ger mig ut i samhället för att motbevisa att alla somalier är inte ''skit, uselt folk etc''. Jag är precis som vem som helst. Född och uppväxt här. Gått ut högstadiet samt gymnasiet. Jobbar och gör rätt för mig.

Jag vet att jag aldrig kommer kunna förändra FB:s I&I elit, men jag önskar att ni ibland kunde skippa hatet och se alla som människor. Vilket jag gör och inneburit för mig att jag klickar med alla.

One love, Bob Marley.
Citera
2013-09-08, 13:46
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Det vore mycket intressant att få de äkta arbetslöshetssiffrorna gällande somalier redovisade. I den svenska populationen ligger arbetslösheten på 8%. Kan hända att somaliernas arbetslöhetsnivå landar på 98%, vad vet jag?
Mycket tyder på att arbetslösheten bland somalier ligger runt 80%:

"Där är somalierna den grupp som haft svårast att komma in i det svenska samhället, främst om man ser till hur situationen ser ut på arbetsmarknaden. Knappt 18 procent har ett arbete."
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=2826741

"Över 70 procent av somalierna i arbetsför ålder befinner sig utanför arbetskraften"
http://www.timbro.se/bokhandel/pdf/9175667430.pdf (sidan 8)

"Muslim immigrant leaders and city officials told the DCM that informal barriers to employment represent the greatest integration challenge, with unemployment rates approaching 80 percent for some population groups."
http://www.wikileaks.ch/cable/2008/02/08STOCKHOLM117.html

Nationalitet och sysselsättningsgrad bland invandrare (1997)
Somalia 7%
http://mdh.diva-portal.org/smash/get/diva2:121347/FULLTEXT01
Citera
2013-09-08, 13:49
Medlem
xDEFiLEDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av youpendii
Det gör alltid lika ont att besöka FB och komma in på någon tråd som handlar om somalier. Ibland blir jag riktigt deprimerad över det som skrivs. Att konstant vara så hatad hela tiden. Sedan jag gick med FB har jag läst så många trådar om folks åsikter om somalier.

Jag vet att jag aldrig kommer kunna förändra FB:s I&I elit, men jag önskar att ni ibland kunde skippa hatet och se alla som människor. Vilket jag gör och inneburit för mig att jag klickar med alla.

One love, Bob Marley.

Vilket hat? Vi presenterar bara fakta som Norska nyhetstidningar publicerat.
Citera
2013-09-08, 13:53
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:

Men trots det är jag fortfarande stolt svensk-somalier. Ingen kan ta bort mina rötter, min identitet och mitt ursprung. Det är när jag håller kvar vid dessa och ger mig ut i samhället för att motbevisa att alla somalier är inte ''skit, uselt folk etc''. Jag är precis som vem som helst. Född och uppväxt här. Gått ut högstadiet samt gymnasiet. Jobbar och gör rätt för mig.

One love, Bob Marley.

Visst finns det hatfyllda inlägg. Men om man bortser från dessa föga konstruktiva bidrag är det ändå ett faktum att den somaliska gruppen såväl i Norge som Sverige framstår som mycket svår att integrera.

Mycket pekar på att den somaliska gruppen även fortsättningsvis kommer att uppvisa ett högt bidragsberoende och en låg sysselsättning. Är detta fel?

Som svensk-somalier, VAD tror du att det beror på och ser du någon lösning?
Citera
2013-09-08, 13:54
Medlem
Intelligenskvots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Det vore mycket intressant att få de äkta arbetslöshetssiffrorna gällande somalier redovisade. I den svenska populationen ligger arbetslösheten på 8%. Kan hända att somaliernas arbetslöhetsnivå landar på 98%, vad vet jag?
82% arbetslöshet är en siffra.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=2826741

Då ingår även tolkar, instegsjobb, och liknande som huvudsakligen betalas av det offentliga.
Citera
2013-09-08, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligenskvot

Då ingår även tolkar, instegsjobb, och liknande som huvudsakligen betalas av det offentliga.

Så vi kan i princip säga att 90% är completely useless.

Vad säger ulltotten om detta tro? Var inte somalier en helt otrolig vinstaffär för Sverige långsiktigt? Tror han allvarligt talat att negerbarnen kommer att bli så pass mycket bättre än sina föräldrar att de kommer att bli en vinstaffär?
Citera
2013-09-08, 14:14
Medlem
xDEFiLEDs avatar
Vi kan alltså konstatera följande hittills:

Varje Somalier kostar i genomsnitt 10 miljoner Svenska kronor (lågt räknat)
http://www.abcnyheter.no/nyheter/2013/09/07/hver-somalier-koster-staten-9-millioner-kroner

Av dessa uppskattar Finska Migrationsverket att 85-90% är analfabeter bland de som finns i norden
http://svenska.yle.fi/artikel/2010/03/31/nastan-alla-somaliska-flyktingar-ar-analfabeter

Och uppskattningsvis mer än 80% av dem är arbetslösa
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=2826741
Citera
2013-09-08, 14:21
Medlem
youpendiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Effe
finns det nån somalie fan som arbetar`?

Jag känner flera 100 tals somalier som arbetar och gör rätt för sig. Så bara där blev du motbevisad. Bara i min hemkommun känner jag oerhört många som arbetar med att köra buss, taxi, städa lokaler samt en del som jobbar på sjukhuset.

Nästa gång du kommenterar kan du komma med något som är relevant, annars gör du bäst i att inte kommentera något. Det är dessa inlägg jag stör mig enormt på. Totalt onödiga utan vill bara sprida sin propaganda ''hatet mot somalier''.

Citat:
Ursprungligen postat av xDEFiLED
Vilket hat? Vi presenterar bara fakta som Norska nyhetstidningar publicerat.

Jag syftar inte i denna tråd, bara skriv ''somalier'' på FB och gå in på valfri tråd så du kommer märka av det. Även du kan inte ha blundat för detta. All ära att ha en debatt men när nivån sjunker till ''jävla äckel, usch och fy. Idioter'' and the list goes on. Hur ska jag då kunna ge mig in i den debatten när nivån är skrämmande låg? Debatter och diskussioner är alltid bra. Jag försökte med det alltid i början när jag blev medlem på FB. Men man fick bara hate ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Visst finns det hatfyllda inlägg. Men om man bortser från dessa föga konstruktiva bidrag är det ändå ett faktum att den somaliska gruppen såväl i Norge som Sverige framstår som mycket svår att integrera.

Mycket pekar på att den somaliska gruppen även fortsättningsvis kommer att uppvisa ett högt bidragsberoende och en låg sysselsättning. Är detta fel?

Som svensk-somalier, VAD tror du att det beror på och ser du någon lösning?

Självklart förstår jag det. Självklart blundar jag inte för den existerande problematiken med att somalier har en låg sysselsättning. Jag har själv sätt landsmän till mig som ''fuskat''. Men jag fokuserar inte på det, utan jag fokuserar på mitt liv och jag själv som egen individ. Jag kan inte svara för varför en del somalier i Sthlm, Gbg, Malmö, Uppsala och andra delar av Sverige fuskar.

Frågan är mer komplex än så. Jag anser att jag inte är rätt person att svara på den. För vem är jag att tala för en stor grupp som finns överallt i Sverige? Istället uppmanar jag dig att ta dina frågor till valfri somalisk förening i Sverige. Om du kommer med respekt och använder sunt förnuft är jag övertygad om att du kan få svar på dina frågor. Men om du ska göra som många andra gjort tidigare (läs Småland) vandalisera och skrika ut ditt hat kommer du inte komma någonstans.

En fråga till er alla. Hur många av har en kompis/vän/bekant som har somaliskt ursprung? Jag tror ni hade fått en annan bild då och insett att somalier är precis som alla andra. Finns bra och mindre bra människor. Min moster tex var oerhört respekterad på sitt jobb, innan hon gick i pension. I Sthlm var det en somalier som räddade en svensk kvinna när hon låg på tågrälsen. Jag behöver inte ta upp negativa exempel, det är FB världsbäst på.
Citera
2013-09-08, 14:23
Moderator
manamanahs avatar
Rubrik förtydligad.

Mod.
Citera
2013-09-08, 14:29
Medlem
Det er mye penger ja, men vi må ikke glemme at dette er over flere år. Iforholdtil statsbudsjettet så er en somalier en nettokostnad på 125K i året. Om en svensk somalier koster det samme, så betyr det at Sverige må ta imot ca en million somaliere før det vil gjøre staten konkurs. Somaliere alene vil ikke føre til at Sverige går konkurs.

Men det betyr ikke at innvandringen er bærekraftig. Antall ikke-vestlige innvandre i Sverige ligger på ca 1M. La oss si hver av dem fører til en kostnad på 60K. Idag fører det til en kostnad på 60M kroner, noe som kan tolereres siden det var lett å kutte. F.eks. så har antall på trygd blitt kuttet betraktelig siden 90-tallet. Men om 15 år har trolig antallet doblet seg og da blir kostnadene 120M. Det betyr at enorme kutt er nødvendig eller så vil Sverige få et stort budsjettunderskudd.

Men dette underestimerer kostnaden. Det er andre kostnader som
1. Svensker som emigrerer
2. Boligbygging og infrastruktur
3. Mangel på jobber
4. Kriminalitet
Dette vil øke kostnadene til enda høyere nivåer.
Senast redigerad av Camlon 2013-09-08 kl. 14:45.
Citera
2013-09-08, 14:31
Medlem
Citat:
Jag känner flera 100 tals somalier som arbetar och gör rätt för sig.

Liar liar pants on fire.

Tyvärr men du kan inte förvänta dig att någon med en tresiffrig IQ ska gå på det där.
Citera
2013-09-08, 14:32
Medlem
Gails avatar
Svenska skattebetalare ger tält med tre ungar 30.000 kr/månad, så mycket pengar skulle inte ens tältet få om hon fnaskade.
Somalierna är nästan alltid skilda på pappret eftersom det genererar mer bidrag om föräldrarna är skrivna på olika adresser. Svenska myndigheter borde fundera på hur tälten lyckas skilja sig här utan problem men i hemländerna blir de halal-slaktade om de ens nämner det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in