2013-09-07, 14:47
Bannlyst
Med risk att verka lite snål. Är det nån som vet hur mycket det kostar att kolla synen hos optikern, alternativt att beställa tid hos ögonläkaren för en undersökning?

Förmodligen har jag ett brytningsfel på det ena ögat. Det är väldigt suddigt både på långt och kort håll.

På det andra ögat så ser jag hyfsat, förutom att jag har svårt att läsa böcker (något som jag iofs sällan gör). Eftersom mina besvär är så milda tänkte jag köpa ett par enkla läsglasögon, men tror att det vore bäst att först få veta av en expert hur bra/dåligt jag egentligen ser, som en vägledning när jag väljer styrka på glasögonen.
Citera
2013-09-07, 14:53
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x13
Med risk att verka lite snål. Är det nån som vet hur mycket det kostar att kolla synen hos optikern, alternativt att beställa tid hos ögonläkaren för en undersökning?

Förmodligen har jag ett brytningsfel på det ena ögat. Det är väldigt suddigt både på långt och kort håll.

På det andra ögat så ser jag hyfsat, förutom att jag har svårt att läsa böcker (något som jag iofs sällan gör). Eftersom mina besvär är så milda tänkte jag köpa ett par enkla läsglasögon, men tror att det vore bäst att först få veta av en expert hur bra/dåligt jag egentligen ser, som en vägledning när jag väljer styrka på glasögonen.

Tror det är gratis hos optikern. Kanske beror på var man gåe.
Citera
2013-09-07, 16:15
Medlem
TheShapes avatar
Flera optiker erbjuder just gratis synundersökning, då de tar förgivet att man även kommer att köpa bågar/linser via dem. Sen om du faktiskt gör det hos dem, behöver de inte veta.

https://blog.lensway.se/nyheter/vill...ynundersokning. Om det visar sig att du har brytningsfel, så behöver du glasögon vilket fall (ett par enkla läsglasögon är alltså inte optimalt), och de är mycket prisvärda. Köpte själv ett par märkesbågar med styrka för 700 riksdaler. Dessförinnan så betalade jag över 2 500 hos en annan "etablerad" optiker.
Citera
2013-09-07, 17:17
Bannlyst
Tack för svaren!

Jag antar att en gratis undersökning ingår om man ska köpa seriösa glasögon, vilket inte känns aktuell för mig än. Nåväl, det går ju att ringa till sjukhuset och jämföra priset med den billigaste optikern jag kan hitta.
Citera
2013-09-07, 19:30
Medlem
Det kostar ett par hundra hos en optiker, det är gratis om man köper glasögon men du får fortfarande betala för undersökningen och sedan drar de av den summan från dina glasögon.
Till en ögonläkare kan du inte gå bara sådär, för att komma till en sådan måste du få en remiss från din vårdcentral eller optiker.
Citera
2013-09-07, 20:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Till en ögonläkare kan du inte gå bara sådär, för att komma till en sådan måste du få en remiss från din vårdcentral eller optiker.

Så är det säkerligen. Och jag kan ju inte kontakta primärvården för mitt ynka synbesvär. Jag får ringa runt till stans optiker och jämföra priserna på synundersökning. Jag kanske kan tjäna in en 50-lapp eller så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in