Citat:
Ursprungligen postat av
sannkunskap
Jag är övertygad om att orden gott och ont till slut kommer bli överflödiga precis som rätt och fel. Så länge vi väljer att uppleva och erfara dualiteten fortsätter vi dock tro på gott och ont även om också det är en illusion precis som all separation.
Ja, innan människans syndafall så fanns troligen saker som kunde kallas goda och onda. Adam och Eva såg dem dock inte som varken eller. Att gå ifrån dualitet är kanske att bli som människan var innan syndafallet? Fast Gud själv verkar skilja på gott och ont. I bibeln säger ormen att människorna ska bli som gudar om de äter av frukten. Gud säger även att de blivit som honom innan de drivs ur paradiset.
Nu inser jag såklart att det är en berättelse som ska tolkas metaforiskt och symboliskt. Fast om Gud själv skiljer på gott och ont, varför ska då människan sträva att nå bortom detta? Resten av bibeln är fylld med exempel på att Gud skiljer mellan gott och ont.
Fast man behöver kanske inte utgå från judendomen och kristendomen när det gäller detta. Gnostikerna hävdade ju att skaparguden var en ond varelse som skapat den materiella världen som ett sorts fängelse. Då är det inte underligt han själv skiljer på gott och ont. Fast då går berättelsen i Genesis ännu sämre ihop då Gud är den som vill hindra människan för att falla och hamna i dualiteten. Å andra sidan satte han visdomens träd i paradiset och sa att de enda de inte fick göra var att äta av frukten. Det gör det såklart mer lockande att göra det. Dessutom råkade ormen befinna sig där.
Kollar man på den judiska mystiken kabbalah finns det verkligen en ond sida. Någon kanske hävdar att man måste omfamna även denna sida om man vill nå bortom gott och ont. Detta är dock inte så lyckat då själva anledningen den onda sidan är ond är separation från helheten. Så ja, ondska finns verkligen och även utöver människan. Den fanns innan människan ens blev till.
Enligt bibeln var ju priset för människans kunskap om gott och ont mycket högt. De kastades ut ur paradiset, blev dödliga och fick slita och lida. Det är även detta som ska sonas genom kristendomen. Denna synd som följt oss alltsedan det där misstaget för så länge sedan. Trots detta verkar människan som jag skrev i ett tidigare inlägg inte kunna skilja på gott och ont. Därför tror jag själv att man måste förstå vad gott och ont är innan man kan gå bortom någon dualitet.