2013-09-06, 23:24
Medlem
Librarians avatar
Är det bättre för hårdvaran om jag låter den stå på ett par dagar / veckor / månader innan jag stänger av den, eller spelar det ingen roll för slitage om jag stänger av den varje kväll?

Jag tänker på det faktum att det borde slita lite mer på den att starta upp när den är kall, än att ha den på relativt jämn värme under en mycket längre tid.

Jag har en Asus Zenbook U500VZ CI7 2.2
Citera
2013-09-06, 23:28
Medlem
Har du inget emot att blåsa ur datorn(ja alltså kylningen) då och då så är det inga problem att ha den på. Det lilla extra slitage som det gör är inget du lär behöva bekymra dig för då du ändå bytt dator 5 år innan den har slitits ut.
Citera
2013-09-06, 23:30
Medlem
Fr3ak0uts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Librarian
Är det bättre för hårdvaran om jag låter den stå på ett par dagar / veckor / månader innan jag stänger av den, eller spelar det ingen roll för slitage om jag stänger av den varje kväll?

Jag tänker på det faktum att det borde slita lite mer på den att starta upp när den är kall, än att ha den på relativt jämn värme under en mycket längre tid.

Jag har en Asus Zenbook U500VZ CI7 2.2

Skulle föreslå att stänga av den om du har Windows pga problem med uptime, Linux/Unix däremot kan vara lite krångligare och därmed överväga att stå på 24/7, hårdvaran mår bättre av att få kylas ned eller snarare sagt vila emellanåt oavsett kylning
Citera
2013-09-06, 23:33
Medlem
Librarians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Har du inget emot att blåsa ur datorn(ja alltså kylningen) då och då så är det inga problem att ha den på. Det lilla extra slitage som det gör är inget du lär behöva bekymra dig för då du ändå bytt dator 5 år innan den har slitits ut.

Det går inte att öppna denna burk utan specialverktyg som jag saknar.

Citat:
Ursprungligen postat av Fr3ak0ut
Skulle föreslå att stänga av den om du har Windows pga problem med uptime, Linux/Unix däremot kan vara lite krångligare och därmed överväga att stå på 24/7, hårdvaran mår bättre av att få kylas ned eller snarare sagt vila emellanåt oavsett kylning

Ja, jag sitter på Windows. Kände inte till att uptime kunde vara ett problem med dem. Stänga av varannan dag eller liknande kan ju vara något.

Boot-time är inget som spelar någon roll i alla fall. Från att jag tryckt på power-knappen till att jag kan logga in är ca 4 sekunder.
Citera
2013-09-06, 23:43
Medlem
Fr3ak0uts avatar
Citat:

Ja, jag sitter på Windows. Kände inte till att uptime kunde vara ett problem med dem. Stänga av varannan dag eller liknande kan ju vara något.

Boot-time är inget som spelar någon roll i alla fall. Från att jag tryckt på power-knappen till att jag kan logga in är ca 4 sekunder.

Ja, det är skillnad om du kör antagligen SSD, glöm inte ha backup, förgäves annars...
Citera
2013-09-07, 06:11
Medlem
Citat:
Bäst att ha den avstängd då och blåsa rent den så gott det går ofta. Bättre det än att riskera att få värme problem senare pga allt damm.
Senast redigerad av panpo98 2013-09-07 kl. 06:14.
Citera
2013-09-08, 09:23
Medlem
Librarians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Bäst att ha den avstängd då och blåsa rent den så gott det går ofta. Bättre det än att riskera att få värme problem senare pga allt damm.

Vad rekommenderar du för verktyg för att göra detta?
Citera
2013-09-08, 09:46
Medlem
Citat:
Vad rekommenderar du för verktyg för att göra detta?
Luft på burk. Kanske handcykelpump folk bruka ha hemma också kan funka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in