Citat:
Ursprungligen postat av
RogerP
Vad har hänt med folks syn på bea?.
Känns som att att alla gillar diverse färdiggjorda bea idag. Enligt min mening är de så långt ifrån riktig sås att det inte borde få kallas bea ens.
Är det detta som skall få sätta standarden för våra barn i framtiden?.
Tragiskt minst sagt.
Har jag fel eller var tar framtiden vägen.
Beror väl lite på vilken typ av färdiggjord bea man pratar om. Om det gäller pulvervarianten så ser jag det som en helt annan sås. Gillar man pulverbea så får man såklart äta den, jag personligen gillar inte den något vidare.
När det kommer till de helt färdiga såserna tycker jag att, i alla fall vissa, är fullt ätbara. De är inte perfekta, och ingenting jag någonsin skulle välja över en hemslagen bearnaise, men de har ändå till viss del den konsistensen och smaken jag vill att en bea ska ha. Överlag tycker jag att alla de färdiga såser jag testat saknat syra samt att de inte har den riktiga smörsmaken man vill ha. Vilket inte är så konstigt i och med att det inte, vad jag vet, finns någon som innehåller smör. De allra flesta är majonnäser smaksatta med dragon och smörarom, vilket inte är äckligt men det når inte hela vägen fram.
Så i min mening är det ett godkänt substitut en onsdagskväll om man vill grilla och äta något gott men inte har varken tid eller ork att ställa sig i köket och slå en riktig bearnaise. Det är dock ingen fullständig ersättning och knappt något jag skulle bjuda på ifall jag bjuder på middag.