2013-09-06, 21:43
Medlem
trickydicks avatar
För icke vetande, vaktel är en hönsfågel, men ca 1/3 av storleken av en vanlig höna.

Var hos en kompis som har en liten vaktelfarm, fick tre japanska vaktlar. Han nackade dom och stoppade dom i varsin fryspåse.

Tänkte att det vore gott med en söndagsstek. Jag har en lergryta och fåglar.

Hur gör jag nu?

Gissar på att hugga huvudet, tömma blod, Sedan flå dom och plocka resterande fjärdar, Skära ett snitt i buken och ta ut allt innankrom, Hur gör man med benen?

Hur gör man, någon som är duktig på fjäderfä?

Fråga två: När vakteln är klar för lagning, är legryta, brunsås på spadet, lagerblad och rödvinbärsgele med kokta grönsaker och potatis ett bra?
Citera
2013-09-06, 22:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
För icke vetande, vaktel är en hönsfågel, men ca 1/3 av storleken av en vanlig höna.

Var hos en kompis som har en liten vaktelfarm, fick tre japanska vaktlar. Han nackade dom och stoppade dom i varsin fryspåse.

Tänkte att det vore gott med en söndagsstek. Jag har en lergryta och fåglar.

Hur gör jag nu?

Gissar på att hugga huvudet, tömma blod, Sedan flå dom och plocka resterande fjärdar, Skära ett snitt i buken och ta ut allt innankrom, Hur gör man med benen?

Hur gör man, någon som är duktig på fjäderfä?

Fråga två: När vakteln är klar för lagning, är legryta, brunsås på spadet, lagerblad och rödvinbärsgele med kokta grönsaker och potatis ett bra?

Vaktlarna behöver väl inte nackas två gånger om?
Slit ut kromet och smörj in fjäderfäna i olja samt kryddor, in i ugnen på hög värme/grill tills saften börjar rinna från både fågel och din egen mun.
Servera med ugnsgrillade potäter, pepparsås samt svartvinbärsgelé!
Senast redigerad av Isterband1 2013-09-06 kl. 22:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in