2013-09-06, 14:06
Medlem
lizzzys avatar
Tja

Ja, som rubriken lyder; jag kom in på programmet jag sökte vid GU men sket i att gå på uppropet, jag är alltså officielt "arbetande" nu men har lite studier vid sidan om, dock inga som är "på papper" så att säga, är alltså inte berättigad att ha ett mecenatkort. Vad kan påföljderna bli om jag använder detta?

Att använda kortet i diverse snabbmatsrestauranger och liknande lär väl inte vara några problem eftersom jag aldrig varit med om att de drar kortet utan vill bara se på det tillsammans med ID, men kan jag köpa grejer online med kortet eller råkar jag ut för repressalier när CSN märker att jag inte studerar men använder kortet?
Citera
2013-09-07, 10:51
Medlem
Om jag inte missminner mig är kortet något du får om du är medlem i kåren, något du är om du betalar medlemsavgift. För att få bli medlem i kåren måste du studera, men om du avbryter studierna permanent eller tillfälligt tror jag inte att du automatiskt blir utesluten (om du inte fått medlemsavgiften tillbaka). Så jag tror egentligen inte att det är några problem att använda det trots att du inte studerar så länge det är giltigt. Men visst är det en gråzon.
Citera
2013-09-07, 15:04
Medlem
Sapphiruss avatar
Har du fått kortet så har du, det borde vara relativt kort giltighetstid ändå så. CSN har för övrigt inget med Mecenat att göra.
Citera
2013-09-07, 15:57
Medlem
Har läst lite på deras sida, tydligen från och med 2011 är kortet inte längre i samarbete med CSN men däremot lärosäten/kår. Står även att uppgifterna uppdateras, därmed antar att det skulle vara ogiltigt online eftersom den informationen då överförs elektroniskt direkt på någon minut. Det är väl möjligt som du redan har att använda den på andra ställen i samhället så länge ingen gör sig möda att dra kortet för att kontrollera. Det värsta som i så fall skulle kunna hända, är att du får till svars "det är ogiltigt".
Citera
2015-09-03, 10:57
Medlem
speedcolas avatar
Ingen som vet hur det funkar när man visar upp kortet på tåg/bussar? Drar de kortet i en läsare eller tittar de bara på det?
Citera
2015-09-04, 04:11
Medlem
Illusioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedcola
Ingen som vet hur det funkar när man visar upp kortet på tåg/bussar? Drar de kortet i en läsare eller tittar de bara på det?
Jag åker på studentmånadskort. Har aldrig behövt visa mitt Mecenatkort. Om det nu var det du menade?

Studentrabatterna är väl giltiga så länge som kortet är giltigt(8 månader~?), oavsett om man pluggar eller inte.
Citera
2015-09-04, 16:48
Medlem
speedcolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illusioner
Jag åker på studentmånadskort. Har aldrig behövt visa mitt Mecenatkort. Om det nu var det du menade?

Studentrabatterna är väl giltiga så länge som kortet är giltigt(8 månader~?), oavsett om man pluggar eller inte.

Åker du buss eller tåg? Blivit stoppad av kontrollant nån gång?
Citera
2015-09-04, 21:03
Medlem
Illusioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedcola
Åker du buss eller tåg? Blivit stoppad av kontrollant nån gång?
Åker oftast tåg(varje dag), buss åker jag någon gång i veckan. Nej, har aldrig blivit stoppad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in