• 1
  • 2
2013-09-06, 12:46
Medlem
Jag såg att det finns en aktuell liknande tråd men jag väljer att starta en egen då omständigheterna inte är de samma.
En man ringde mig nyss och påstod att jag körde in i hans bil när jag skulle köra ut från en parkeringsficka. Han såg det inte själv men har vittnen som styrker detta samt en liten skada i lacken bak på hans bil.

Jag själv har inte märkt något alls vilket mannen finner helt otroligt eftersom smällen, enligt vittnet, ska ha varit så stor att den borde ha märkts av.

Han berättade att jag kommer att polisanmälas om jag inte erkänner men det känns dumt att erkänna något jag inte har märkt.

Vad borde jag göra?
Citera
2013-09-06, 12:48
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eeeeaaagle

Vad borde jag göra?

Ringa ditt försäkringsbolag och be om råd förefaller väl ganska logiskt?
Citera
2013-09-06, 12:56
Medlem
Citat:
Han berättade att jag kommer att polisanmälas om jag inte erkänner men det känns dumt att erkänna något jag inte har märkt.

Vad borde jag göra?
Du ska inte göra ett dugg. Nada. Det är helt enkelt inte din business.
Låt honom polisanmäla och skaka fram vittnen osv.
Den dagen han gjort det kommer polisen och/eller ditt försäkringsbolag att höra av sig och höra din version. Tills dess ska du alltså skita fullkomligt i alltsammans.
Citera
2013-09-06, 13:18
Medlem
Citat:
Jag såg att det finns en aktuell liknande tråd men jag väljer att starta en egen då omständigheterna inte är de samma.
En man ringde mig nyss och påstod att jag körde in i hans bil när jag skulle köra ut från en parkeringsficka. Han såg det inte själv men har vittnen som styrker detta samt en liten skada i lacken bak på hans bil.

Jag själv har inte märkt något alls vilket mannen finner helt otroligt eftersom smällen, enligt vittnet, ska ha varit så stor att den borde ha märkts av.

Vad borde jag göra?

fråga vad det finns för bevis på att det var du ?
Citera
2013-09-06, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the-special-one
fråga vad det finns för bevis på att det var du ?

Han hade ett vittne sa han.

Jag gick tillbaka till min bil och såg inget nytt märke på fronten på min bil. Endast ett gammalt på regplåten som suttit där sen jag fick bilen. Jag ringde då tillbaka till honom vilket jag lovat och berättade att jag hade pratat med mitt försäkringsbolag. Jag sa att om han fortfarande tror att det var jag som gjorde det får han kontakta sitt försäkringsbolag som i sin tur kontaktar mitt försäkringsbolag. Han blev inte jätteglad över detta och började kalla mig lögnare och andra mindre trevliga ord med en hotfull ton. Vidare berättade han att han skulle se om det gick att åtgärda skadan på något lätt sätt annars skulle jag få "stå till svars för det här". Dessutom varnade han mig från att parkera på hans gata igen. Vi får se om det innebär att han kommer att skada min bil på något sätt.

Något om var lite märkligt var att han, när jag pratade med honom den andra gången, sa att han själv hade sett detta. Inte att det var ett vittne.

Det finns större problem i världen men det är ändå tråkigt att bli anklagad för något man inte gjort. Samtidigt förstår jag hans frustration för det är inte roligt när andra människor kör in i ens bil.
Citera
2013-09-06, 14:02
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Han blev inte jätteglad över detta och började kalla mig lögnare och andra mindre trevliga ord med en hotfull ton. Vidare berättade han att han skulle se om det gick att åtgärda skadan på något lätt sätt annars skulle jag få "stå till svars för det här". Dessutom varnade han mig från att parkera på hans gata igen. Vi får se om det innebär att han kommer att skada min bil på något sätt.

Regelrätta hot skall alltid anmälas till polis. Även om inget görs så finns åtminstone anmälan hos polisen. Se gärna till att någon annan deltar eller lyssnar då du samtalar med motparten.
Citera
2013-09-06, 14:05
Medlem
Citat:
Han hade ett vittne sa han.

Jag gick tillbaka till min bil och såg inget nytt märke på fronten på min bil. Endast ett gammalt på regplåten som suttit där sen jag fick bilen. Jag ringde då tillbaka till honom vilket jag lovat och berättade att jag hade pratat med mitt försäkringsbolag. Jag sa att om han fortfarande tror att det var jag som gjorde det får han kontakta sitt försäkringsbolag som i sin tur kontaktar mitt försäkringsbolag. Han blev inte jätteglad över detta och började kalla mig lögnare och andra mindre trevliga ord med en hotfull ton. Vidare berättade han att han skulle se om det gick att åtgärda skadan på något lätt sätt annars skulle jag få "stå till svars för det här". Dessutom varnade han mig från att parkera på hans gata igen. Vi får se om det innebär att han kommer att skada min bil på något sätt.

Något om var lite märkligt var att han, när jag pratade med honom den andra gången, sa att han själv hade sett detta. Inte att det var ett vittne.

Det finns större problem i världen men det är ändå tråkigt att bli anklagad för något man inte gjort. Samtidigt förstår jag hans frustration för det är inte roligt när andra människor kör in i ens bil.

Ring upp honom igen och spela in samtalet. Fråga t ex varför du inte ska parkera på hans gata någon mer. Game over.
Citera
2013-09-06, 14:10
Medlem
Ok, gubben kommer ut på gatan, ser dig köra iväg (kanske lite hastigt?). När han kommer fram till sin bil ser han att den blivit påkörd, tänker att det säkert var du och ringer. Ring honom och säge precis det: du trodde det var jag, men det var det inte. Ledsen men jag kan inte hjälpa dig. Låt sedan saken bero, han kommer inte att driva något mot dig när han inser att det är fel person.
Citera
2013-09-06, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mossbarn
Ok, gubben kommer ut på gatan, ser dig köra iväg (kanske lite hastigt?). När han kommer fram till sin bil ser han att den blivit påkörd, tänker att det säkert var du och ringer. Ring honom och säge precis det: du trodde det var jag, men det var det inte. Ledsen men jag kan inte hjälpa dig. Låt sedan saken bero, han kommer inte att driva något mot dig när han inser att det är fel person.

Jag hoppas att du har rätt!

Och angående att han skulle skada min bil så tror jag inte riktigt att han skulle gå så långt. Det var nog bara något han sa när han blev upprörd. Det vore osmart av honom att göra det nu när jag har hans telefonnummer, även om han inte står listad på eniro. Min bil är dessutom så gammal att den inte är värd att lägga ner tid på att skada.

Tack för er hjälp och tid. Jag återkommer till tråden om han hör av sig igen. Antingen direkt eller via försäkringsbolaget.
Citera
2013-09-06, 16:11
Medlem
Sigstens avatar
Citat:
Min bil är dessutom så gammal.

Där har du problemet. Din gamla bil är så välbyggd att de nya som är av 80% plast går sönder av bara vinddraget!
Citera
2013-09-06, 16:31
Medlem
Avva66s avatar
Låter som en grinig gubbe, vad har han för anledning att vara otrevlig, om inte för att skrämmas?
Stå på dej.
Citera
2013-09-06, 23:07
Medlem
Goda råd är dyra.

Har du kört på ett annat fordon så ligger du pyrt till om det finns vittnen till att du smiter.

Enklaste lösningen är att erkänna allt och göra upp utan polis och försäkringsbolag.

Jag har själv varit med om en och annan buckla och repa.

Jag kontaktar ägaren direkt och lämnar mina uppgifter.

Vid småskador har det ALLTID runnit ut i sanden.

Det är bara en bil.

Och vi är inte annat än människor.

Folk förstår det.

Men när folk smiter..

Hehe..

Ett helt annat läge.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto